Historie van AB InBev
De wat cryptische naam AB InBev is het resultaat van een reeks fusies en overnames van bierproducenten uit België, Brazilië en de Verenigde Staten. Er gaat een lange geschiedenis aan vooraf. Inmiddels is AB InBev de grootste brouwerijketen ter wereld en de grootste beursgenoteerde onderneming in België, met een groot aantal biermerken in beheer.
InBev kwam voort uit een fusie tussen het Belgische Interbrew en AmBev, een Braziliaanse biergroep. Interbrew was in 1988 ontstaan uit een fusie tussen twee Belgische brouwerijen: Artois uit Leuven en Piedbœuf uit het Waalse Jupille.
Brouwerij Piedbœuf was opgericht in 1853 in Jupille-sur-Meuse, een deelgemeente van Luik. Het is vooral bekend van het pilsmerk Jupiler. Brouwerij Artois werd vooral bekend om zijn Stella, het ‘Duitse’ bier dat het in 1926 op de markt bracht en dat in de jaren zestig het best verkochte bier van België werd. De in 1892 opgerichte brouwerij had Stella (dat ‘ster’ betekent) ooit bedoeld als kerstbier, waarvan het logo naar de kerstster verwees. In 1971 sloten de concurrenten Artois en Piedboeuf een geheim akkoord om een groep (BelBrew) te vormen. Naar buiten toe bleven Stella en Jupiler tot aan de officiële fusie concurreren.
De fusie tussen Interbrew en het Braziliaanse AmBev tot InBev vond in 2004 plaats. AmBev was de grootste brouwerijgroep in Zuid-Amerika, en hield zich naast bierbrouwen ook bezig met het onder licentie bottelen van frisdranken. In de sterk concurrerende biermarkt konden de deelnemers aan de fusie hun posities flink verstevigen. Daarvoor gebruikten ze overigens niet alleen legale middelen. In 2007 ontliep InBev een boete van de Europese Commissie vanwege verboden prijsafspraken met Heineken, Grolsch en Bavaria die tussen 1996 en 1999 waren gemaakt. Bij inspecties had de Commissie aantekeningen gevonden van geheime besprekingen, waarin de bierverkopen aan supermarkten en horecaondernemingen werden verdeeld. De vier brouwers hadden bijna de hele Nederlandse biermarkt in handen. Het toenmalig Interbrew was, niet alleen dankzij de geheime afspraken, maar ook dankzij de overnames van Dommelsch en Hertog-Jan, de op één na grootste bierbrouwer in Nederland. InBev wist een boete van de Europese Commissie te voorkomen door informatie te verstrekken over het illegale kartel.
In 2008 nam InBev Anheuser-Busch over, de grootste brouwerij van de Verenigde Staten. Door deze overname werd InBev de grootste brouwerij ter wereld met een jaaromzet van $36 miljard. Anheuser-Busch was halverwege de 19e eeuw opgericht door Eberhard Anheuser en Adolphus Busch, uit Duitsland geïmmigreerde Amerikanen. Rond 1870 reisde Busch door Europa waar hij het succes van pilsener zag. Vooral het pils uit de Tsjechische stad Budweis was erg populair. Terug in de Verenigde Staten bracht Busch vanaf 1876 pils onder de merknaam Budweiser op de markt. Het bedrijf bleef daarna groeien om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. In 1907 produceerde het 1,6 miljoen vaten bier. Anheuser-Busch anticipeerde op de toenemende bezwaren tegen alcoholgebruik en bracht tijdig niet-alcoholische en alcoholarme dranken op de markt. Om tijdens de drooglegging, die van 1922 tot 1933 duurde, de daling van de bierverkopen te compenseren, verkocht Anheuser-Busch biergist, moutextract, ijs en Bevo, een niet-alcoholische moutdrank of "near beer". Vanaf 1957 was Anheuser-Busch de grootste bierproducent van de Verenigde Staten. Anheuser-Busch had in 2007, kort voor de overname door InBev, een omzet van bijna $19 miljard en een nettowinst van $2,1 miljard. De naam van het fusiebedrijf werd "Anheuser-Busch InBev" of afgekort "AB InBev". In 2012 bereikte AB InBev, na nog enkele overnames, een beurswaarde van meer dan €100 miljard. Het was de eerste keer dat een Belgisch bedrijf die grens bereikte. Daarmee was de fusie- en overnamedrift nog niet voorbij. In 2016 kondigde het bedrijf alweer een volgende grote fusie aan, ditmaal met het van oorsprong Zuid-Afrikaans/Amerikaanse SABMiller, ook één van de grootste brouwerijen ter wereld. Hierdoor is ook in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika nu meer afzet van AB InBev.
De beursgang van AB InBev
AB InBev heeft haar hoofdkantoor in Leuven en is genoteerd aan Euronext Brussels (Ticker ABI, Isincode BE0974293251). Secundaire noteringen zijn in Mexico (MEXBOL: Ticker ANB) en Zuid-Afrika (JSE: Ticker ANH). Het heeft via ADR’s (American Depositary Receipts) ook een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE: Ticker BUD, Isincode US03524A1088). Het aandeel maakt deel uit van de Belgische hoofdindex BEL 20.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Met de vele fusies en overnames, een fenomeen dat in de hele bierwereld plaatsvindt, heeft AB InBev twee doelstellingen. Ten eerste efficiëntieverbetering door schaalvergroting, ten tweede de mogelijkheid om strategisch te handelen. AB InBev probeert door middel van een duidelijke marketingstrategie zijn positie te verbeteren. Het probeert op zoveel mogelijk markten te domineren met een uitgebreid portfolio biermerken. Als wereldwijde merken promoot AB InBev Stella Artois, dat in meer dan 80 landen wordt verkocht, Budweiser, het populairste biermerk in de Verenigde Staten, en het Mexicaanse Corona. Bijzondere biermerken zoals Leffe, Hoegaarden, Goose Island, Franziskaner Weissbier en Beck's, spreken een veel selectiever publiek aan. Verder zijn er nog merken met een sterke traditie in de eigen streek, zoals Jupiler in België en Bud Light in de VS. In Nederland zijn vooral de merken Dommelsch en Hertog Jan populair.
Ook een strategie is de zorg voor ‘verantwoord drinken’ waar het bedrijf zich mee wil profileren. Tegen eind 2025 wil AB-InBev dat minstens 20% van zijn wereldwijde biervolume bestaat uit alcoholvrij (maximaal 0,5% alcohol), of alcoholarm (maximaal 3,5% alcohol) bier. Hiermee probeert het het imago van zijn bieractiviteiten te verbeteren.
Kwartaal/jaarcijfers AB InBev
Het eerste kwartaal van 2022 is erg succesvol geweest voor AB InBev. De totale omzet nam toe met 11,1%. De EBITDA (winst voor rente, belasting, afboekingen en afschrijven) nam met 7,4% toe. De nettowinst nam echter af, omdat het bedrijf sterk te lijden had onder het vertrek uit Rusland. AB InBev ondervond ook hinder van oplopende kosten (van grondstoffen, verpakking, transport en marketing) en negatieve wisselkoerseffecten.
AB InBev zag over 2021 zowel de volumes als de omzet herstellen na de coronapandemie. Ondanks de toenemende kosten handhaafde het management ook de jaarprognoses voor 2022. Het bedrijf slaagt er in om een hoger dan verwacht deel van de inflatiekosten door te berekenen aan de klanten.
In 2020 was er een organische krimp van de volumes van 5,7%, vooral te wijten aan de coronacrisis. De lockdowns wogen zwaar op de omzet in de horeca. In 2021 daarentegen boekte het bedrijf een volumegroei van 9,6%. De omzet bedroeg €54 miljard, de nettowinst €2,33 miljard, tegenover een schamele 700 miljoen in 2020.
Lees hier het volledige jaarverslag.
AB InBev aandelen kopen
Wilt u beleggen in AB InBev? Zou het toevoegen van aandelen AB InBev bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in AB InBev bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: AB InBev, Horecasupport, Studeersnel, Dierickx Leys