Geschiedenis Ahold
In 1887 neemt de heer Albert Heijn de kleine kruidenierswinkel in Oostzaan over van zijn vader. Slecht een aantal jaren later opent het eerste Albert Heijn filiaal in Purmerend. Het bedrijf blijft uitbreiden en deze groei leidde ertoe dat in 1948 Albert Heijn naar de beurs ging. In de daaropvolgende jaren doet het bedrijf enkele overnames en introduceert het onder andere zelfbediening in supermarkten. Hierbij gaan klanten zelf met een mandje langs de schappen in plaats van de ze hun bestelling doorgeven aan een medewerker, die vervolgens de boodschappen verzamelt. Albert Heijn blijft innoveren en weet klanten te trekken met nieuwe acties, zoals zegels sparen en het productaanbod.
Koninklijke Ahold
In 1973 richt het bedrijf Ahold NV op, waar Albert Heijn onderdeel van uit gaat maken. Met dit concern willen zij ook de buitenlandse markt betreden. Ook het in ditzelfde jaar overgenomen Etos komt onder dit concern te vallen.
In 1987 krijgt Ahold het predicaat ‘’Koninklijk’’, vanwege het 100-jarig bestaan van het bedrijf.
Delhaize group
Delhaize is in 1867 in Charleroi, België opgericht door de Delhaize broers. Zij kozen een leeuw, het teken van kracht, als symbool voor hun supermarkt. Innovatie heeft altijd deel uitgemaakt van de bedrijfsstrategie. Op dit vlak zagen zij later ook mogelijkheden voor een samenwerking met de Nederlandse supermarktketen Ahold.
Ahold Delhaize
In 2016 fuseren de twee supermarktgiganten Ahold en Delhaize groep. Samen gaan ze verder onder de naam Ahold Delhaize groep. Deze fusie bracht de Ahold Delhaize groep qua grootte op de vierde plek in Europa. Met het samengaan verwachtte de concerns veel geld te kunnen besparen op inkoop- en overheadkosten.
Strategie Ahold Delhaize
Ahold Delhaize probeert kostenbesparend voor haar klanten te werken. Hier wordt in de bedrijfsvoering rekening mee gehouden. De dienstverlening mag hier echter niet onder leiden. Een combinatie van lage kosten en goede dienstverlening moet voor een goede concurrentiepositie zorgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn;
Klantenbinding
Ahold Delhaize kijkt naar manieren om een betere koopbeleving te creëren in haar supermarkten. Het doel hierbij is om loyaliteit bij klanten te krijgen. Dit doen zij door:
- Verse en gezonde producten aan te bieden.
- Het aanbieden van een goed huismerk met producten waarmee zij zich kunnen onderscheiden.
- Persoonlijke aanbiedingen per klant te realiseren en het productaanbod af te stemmen op de locatie van het filiaal.
- Duurzame processen te implementeren en transparant te zijn over de waardeketen.
Winkel alternatieven
Een supermarkt is inmiddels meer dan alleen een locatie waar men boodschappen doet. Het vak van slager en bakker zijn inmiddels in meerdere supermarkten al geïntegreerd. Ahold Delhaize kijkt naar de wensen binnen de markt en probeert daar haar dienstverlening op aan te passen.
- AH to go filialen die vaak te vinden zijn op treinstations.
- Het gebruik van E-commerce om het klanten makkelijker te maken om boodschappen te doen.
- AH XL filialen met een extra breed assortiment.
Jaarcijfers Ahold Delhaize
Na een recordomzet in 2020 van €74,7 miljard kwam de omzet in 2021 nog hoger uit op €75,6 miljard. De resultaten van het laatste kwartaal waren beter dan verwacht, waarmee het vorige jaar uiteindelijk overtroffen werd. Tijdens de coronapandemie deden we fors meer aankopen in de supermarkt. Hierdoor steeg ook de nettowinst in 2021 naar €2,25 miljard. Het jaar daarvoor lag deze nog op €1,4 miljard.
Wat ook opvalt is dat het aantal online aankopen toeneemt. Bestellen en laten bezorgen via het internet wint aan populariteit. In 2021 kwam €10,4 miljard omzet van online aankopen. Het jaar ervoor lag dit nog op €7,6 miljard.
Dividenduitkering Ahold
Het beleid van Ahold Delhaize is om te streven naar een dividenduitkering van 40-50% van de onderliggende inkomsten uit voortgezette activiteiten. Als onderdeel van hun dividendbeleid passen zij inkomsten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten aan voor bijzondere waardeverminderingen van vaste activa, winsten en verliezen op de verkoop van activa, herstructurerings- en gerelateerde kosten en andere ongebruikelijke posten.
Ahold Delhaize aandelen kopen
Wilt u beleggen in Ahold Delhaize? Zou het toevoegen van aandelen Ahold Delhaize bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Ahold Delhaize bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: NOS, Albert Heijn, Ahold Delhaize