Historie van Air France-KLM
Air France-KLM ontstond in 2004 uit een fusie van de luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France. De geschiedenis van Air France gaat terug tot 1909. Dat is het jaar van de oprichting van de Compagnie Générale Transaérienne, het eerste Franse luchtvaartbedrijf. Dit bedrijf fuseert in de decennia daarna met andere maatschappijen waarna uiteindelijk in 1933 Air France ontstaat. Het bedrijf wordt na de tweede wereldoorlog genationaliseerd. Tot de beursgang in 1999 is het eigendom van de Franse staat.
KLM is opgericht in 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog vliegt onder de oorspronkelijke naam. De maatschappij krijgt meteen bij de oprichting al het predicaat ‘Koninklijk’. Dit vanwege het grote belang dat direct na de Eerste Wereldoorlog al wordt toegedicht aan de ontwikkeling van de luchtvaart. De eerste investeerders zijn vermogende ondernemers uit die tijd zoals Frits Fentener van Vlissingen en Anton Kröller. Albert Plesman is de eerste bestuurder van het bedrijf.
Fusie tussen Air France en KLM in 2004
Air France en KLM fuseren in 2004. De twee bedrijven worden ondergebracht in de Air France-KLM Group. Naast deze twee merken is het van oorsprong Nederlandse Transavia een apart merk binnen de groep. Air France-KLM heeft met Schiphol en de luchthaven van Parijs, Charles de Gaulle twee grote luchthavens als thuisbasis. Er werken in totaal nu zo’n 80.000 mensen bij het bedrijf.
Vracht en onderhoud belangrijke activiteiten Air France-KLM
Naast het vervoer van reizigers, is vracht een belangrijke activiteit van de onderneming. De groep heeft zes vrachtvliegtuigen. Daarnaast vervoert het bedrijf veel vracht in het ruim van de passagierstoestellen. Ten slotte is onderhoud een belangrijke tak van Air France-KLM. Dochterbedrijf Air France Industries KLM Engineering & Maintenance doet naast het onderhoud van de eigen vloot veel onderhoud voor andere luchtvaartmaatschappijen. Het is wereldwijd de tweede speler als het gaat om bedrijven die een breed pallet aan onderhoudsdiensten leveren. Jaarlijks komen 2.800 vliegtuigen bij het bedrijf langs voor onderhoud.
Overheid aandeelhouder Air France-KLM
Omdat overheden de luchtvaart als een strategisch belangrijke sector zien, hebben ze vaak een deel van de aandelen van hun nationale luchtvaartmaatschappijen in handen. Dat geldt ook voor Air France-KLM. Zowel de Nederlandse als de Franse overheid heeft een aandelenpakket in het bedrijf. De Franse overheid heeft daarbij ook vertegenwoordiging in het bestuur.
Overheidssteun Air France-KLM
In de coronacrisis kwam de luchtvaart voor een groot deel stil te liggen. Om ervoor te zorgen dat luchtvaartmaatschappijen zouden overleven en na de crisis snel kunnen herstellen, hebben overheden wereldwijd bijgesprongen met steunpakketten. In het geval van Air France-KLM, gaf de Franse staat een steunpakket in de vorm van een lening van enkele miljarden euro’s. Ook de Nederlandse overheid gaf KLM een groot steunpakket.
De beursgang van Air France-KLM
Air France krijgt in 1999 een beursnotering tegen een beurswaarde van €3,15 miljard. 2,4 miljoen beleggers nemen deel aan de beursgang. Daarbij koopt ook 72% van het personeel van de luchtvaartmaatschappij aandelen.
Ook KLM was voor het samengaan met Air France al beursgenoteerd. De fusie krijgt de vorm van een openbaar bod van Air France op KLM. Van de aandeelhouders van KLM meldt het overgrote deel zijn stukken aan voor verkoop. Sinds de fusie is het aandeel Air France-KLM genoteerd aan Euronext Parijs en Euronext Amsterdam (FR0000031122).
Bedrijfsstrategie en toekomst
De strategie van het bedrijf staat voor een groot deel in het teken van het herstel na de coronacrisis. Wanneer het aantal reizigers en de omzetten weer terug op het niveau zijn van voor de crisis, is niet zeker. Air France-KLM gaat ervan uit dat het niveau van voor de crisis pas in 2024 weer zal worden bereikt.
Om de moeilijke periode door te komen worden kostenbesparingen doorgevoerd en moet de efficiency van de luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Oudere en minder zuinige vliegtuigen worden vervangen door nieuwere modellen die minder brandstof verbruiken. KLM heeft bijvoorbeeld de iconische Boeing 747 uit gebruik genomen. Air France gaat hetzelfde doen met de Airbus A380. Beide bedrijven hebben plannen om het aantal medewerkers flink te verkleinen.
Hevige concurrentie prijsvechters voor Air France-KLM
De concurrentie in de luchtvaart is daarnaast al een tijd hevig. De laatste decennia is de opmars van prijsvechters een belangrijke ontwikkeling. Vooral op de Europese markt hebben luchtvaartmaatschappijen met een lange geschiedenis als KLM en Air France daar last van. Air France-KLM probeert met de eigen prijsvechter Transavia deze concurrentie het hoofd te bieden. Ook in de intercontinentale markt wordt het aantal concurrenten steeds groter. Op routes tussen Azië en Europa zijn luchtvaartmaatschappijen uit de golfstaten belangrijke spelers.
Air France-KLM wil leidende luchtvaartmaatschappij blijven
Het bedrijf wil ondanks al deze uitdagingen één van de leidende luchtvaartmaatschappijen blijven. De sterke punten van Air France-KLM zijn onder meer het grote netwerk, de bekende merken en het gezamenlijke frequent flyer-programma Flying Blue. Naast de Franse en Nederlandse staat heeft het branchegenoten Delta Airlines en China Eastern als aandeelhouders, wat het bedrijf een stevige financiële basis geeft.
Strategische partnerships Air France-KLM
Op verbindingen over de lange afstand heeft Air France-KLM verschillende partnershipsovereenkomsten met andere luchtvaartmaatschappijen. Zo is er op vluchten over de Atlantische Oceaan een samenwerking met Delta Airlines en Virgin Atlantic. De bedrijven hebben een joint venture die goed is voor 23% van al het transatlantische vliegverkeer. Voor vluchten tussen Brazilië en Europa heeft Air France-KLM een samenwerking met het Braziliaanse GOL Linhas Aéreas Inteligentes. In de steeds belangrijkere Chinese markt heeft het bedrijf de afgelopen decennia ook verschillende samenwerkingen gesloten.
Duurzaamheid belangrijk voor Air France-KLM
De luchtvaart staat vaak in de aandacht als het gaat om klimaatverandering. Hoewel vliegtuigen zuiniger worden, is er nog geen zicht op een emissievrije luchtvaart. De CO2-uitstoot van de luchtvaart is nu maar een paar procent van de totale wereldwijde uitstoot, maar dit aandeel zal naar verwachting steeds groter worden, omdat de uitstoot in andere sectoren wel daalt. De luchtvaartsector streeft er als geheel naar om vanaf 2020 te groeien zonder dat de CO2-uitstoot toeneemt.
Air France-KLM hoog in Dow Jones Sustainability Index
Air France-KLM profileert zich als koploper als het gaat om duurzaamheid. In de Dow Jones Sustainability Index is het bedrijf regelmatig het hoogst genoteerde luchtvaartconcern. Air France gaat binnenlandse vluchten vanaf Paris-Orly schrappen als een bestemming binnen twee-en-een-half uur per trein te bereiken is.
Vliegen op duurzame kerosine
KLM heeft als doel dat de CO2-uitstoot van zijn activiteiten aan het begin van het volgende decennium 15% lager ligt dan in 2005. De luchtvaartmaatschappij experimenteert met groene brandstoffen. Een tijdje geleden werd bijvoorbeeld voor het eerst een vlucht gemaakt van Amsterdam naar Madrid op duurzame kerosine. Deze brandstof was geproduceerd door Shell.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Air France-KLM
In het eerste kwartaal van 2021 had Air France-KLM nog veel last van de coronacrisis en de lockdowns en reisbeperkingen die daarvan het gevolg waren. Het aantal vervoerde reizigers lag meer dan 73% onder dat van het eerste kwartaal van 2020.
Het bedrijf haalde een kwartaalomzet van €2,2 miljard. Dat was 57% minder dan een jaar eerder. Er werd een nettoverlies geleden van €1,481 miljard.
2020 stond ook al helemaal in het teken van de crisis. De omzet was 59% lager dan in 2019 en kwam over het hele jaar uit op €11,1 miljard. In 2020 leed Air France-KLM onder de streep een nettoverlies van €7,1 miljard.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van Air France-KLM
Air France-KLM keerde in 2008 voor het laatst een dividend uit. Een voorwaarde voor de steunpakketten die het heeft gekregen van de Franse en Nederlandse staat is dat geen dividend mag worden uitgekeerd aan aandeelhouders.
Air France-KLM aandelen kopen
Wilt u beleggen in Air France-KLM? Zou het toevoegen van aandelen Air France-KLM bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Air France-KLM bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Air France-KLM, KLM, Air France