Historie van Airbus
De Europese luchtvaartindustrie was in het midden van de jaren zestig sterk gefragmenteerd. De markt werd destijds gedomineerd door Amerikaanse vliegtuigbouwers. Voor Europese vliegtuigbouwers leek in de toekomst niet meer dan een rol als toeleverancier weggelegd. Dit veranderde met een akkoord tussen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De drie landen spraken in 1967 af om samen een ‘airbus’ (een bus in de lucht) te gaan ontwikkelen.
Twee jaar later tekenden ze een akkoord voor de ontwikkeling van de A300. In 1970 werd hiervoor het consortium Airbus GIE opgericht. Hierin kregen het Franse Aérospatiale en Deutsche Airbus allebei een belang van 50%. Beide bedrijven waren weer fusies van Franse en Duitse luchtvaartconcerns. De A300 was revolutionair omdat het toestel maar twee motoren had. In grootte vergelijkbare Amerikaanse toestellen hadden drie motoren.
In de jaren zeventig en tachtig werd het consortium langzaam steeds groter en ging het meer modellen op de markt brengen. Het doel was om een complete familie van vliegtuigen te bieden waarmee het bedrijf echt de concurrentie met de Amerikaanse vliegtuigbouwers aan zou kunnen gaan.
Een belangrijke innovatie in de jaren tachtig was fly-by-wire. Dat betekent dat de besturing van het toestel via een computer loopt. In plaats van dat de piloot de besturing direct doet, berekent de computer welke aanpassingen moeten worden gedaan om het vliegtuig te laten reageren zoals de piloot wil. Een voordeel van fly-by-wire is dat er minder tijd nodig is om piloten te trainen.
In de jaren negentig en de eerste decennia van de eenentwintigste eeuw ontplooide Airbus ook steeds meer activiteiten op het gebied van defensie en ruimtevaart. Tegelijk werden de nieuwe vliegtuigmodellen groter en konden langere afstanden vliegen. Met de dubbeldeks A380 introduceerde Airbus zelfs het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.
De beursgang van Airbus
Airbus (NL0000235190) is sinds 2000 beursgenoteerd in Parijs en Frankfurt. Dat jaar fuseerden het Franse Aerospatiale Matra, het Duitse DASA en het Spaanse CASA. Het fusiebedrijf heette eerst EADS wat een afkorting was van European Aeronautic Defence and Space Company. In 2014 werd het bedrijf omgedoopt tot Airbus.
74% van de aandelen in het bedrijf is vrij verhandelbaar. De Franse, Duitse en Spaanse staat hebben samen de rest van de aandelen in handen.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Het belangrijkste onderdeel van Airbus is de tak die vliegtuigen voor de burgerluchtvaart bouwt. Airbus heeft samen met het Amerikaanse Boeing een duopolie in deze markt. De twee bedrijven zijn in directe concurrentie met elkaar. Dit is goed te zien bij vliegshows. Als Airbus nieuws meldt over orders die het heeft ontvangen, komt Boeing kort daarna ook met nieuws.
Airbus maakt achttien modellen waarmee het bijna alle delen van de markt bedient. Het kleinste model is de in 2016 gelanceerde A220-100 die maximaal 120 passagiers kan vervoeren. De A380 is het grootste model met een capaciteit van maximaal 550 passagiers.
Naast vliegtuigen zijn helikopters een belangrijke activiteit. Het bedrijf verkoopt enkele honderden helikopters per jaar die iets meer dan 10% van de inkomsten opleveren. Airbus maakt zowel helikopters voor civiele toepassingen als voor defensie. In de civiele markt is het de marktleider met meer dan 50% marktaandeel. De grootste concurrenten Bell en Leonardo hebben allebei rond de 15% van de markt in handen. De defensiehelikopters die Airbus bouwt zijn afgeleid van de helikopters voor burgertoepassingen.
Airbus heeft daarnaast een grote defensietak. Deze produceert bekende militaire toestellen zoals de A400M, een transportvliegtuig dat ook als tankervariant bestaat en de Eurofighter, een straaljager. Het onderdeel maakt ook drones. Verder heeft Airbus ruimtevaartactiviteiten. Met satellieten biedt het diensten voor telecommunicatie, maar ook voor navigatie en observatie vanuit de ruimte. Airbus is met de Ariane raket ook actief in het transporteren van goederen naar de ruimte.
Airbus heeft een aantal prioriteiten die de basis zijn van de strategie. Allereerst streeft het ernaar een leidende onderneming te blijven in luchtvaart en defensie. Daarvoor richt het bedrijf zich er allereerst op zijn vliegtuigmodellen bij de tijd te houden. Dat doet het door de bestaande modellen uit te rusten met nieuwe motoren of door ze te vergroten. Van de kleine A320 en middelgrote Airbus A330 is bijvoorbeeld en NEO-versie gelanceerd met een nieuwe motor. Van de A350, het een-na-grootste model van Airbus, is een bredere versie gemaakt, de A350XWB.
Daarnaast denkt het bedrijf dat het wereldwijd moet kunnen opereren. Met zijn geschiedenis als bedrijf met wortels in verschillende landen denkt Airbus dat het daar zeer goed toe in staat is. Juist omdat het bedrijf zo divers is, kan het een effectieve internationale speler zijn.
Ondertussen bereidt Airbus zich voor op een toekomst waarin de maatschappij verwacht dat de luchtvaart geen CO2 meer uitstoot. Het bedrijf wil de technologieën ontwikkelen om duurzame luchtvaart mogelijk te maken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de inzet van zuiniger motoren, duurzame brandstoffen en efficiëntere ontwerpen. Daarnaast heeft het bedrijf ook andere maatschappelijke doelen hoog in het vaandel zoals inclusiviteit en het bevorderen van mensenrechten.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Airbus
In het eerste kwartaal van 2022 nam de omzet van Airbus met 15% toe tot €12 miljard. Het bedrijf leverde 142 commerciële vliegtuigen af, tegen 125 vorig jaar. De nettowinst was meer dan drie keer zo groot als in het eerste kwartaal van 2021. Het bedrijf herstelt daarmee van de coronacrisis, maar is nog niet terug op het niveau van 2019.
Om ook een bredere kijk op de cijfers van Airbus te geven, kijken wij ook naar de jaarcijfers.
In de coronacrisis werd de luchtvaart hard geraakt. In 2020 leverde Airbus daardoor maar 566 vliegtuigen af, tegen 863 een jaar eerder. 2021 was voor Airbus een overgangsjaar met de levering van 611 vliegtuigen. De omzet kwam uit op €52,1 miljard, 4% meer dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg €4,2 miljard tegen een nettoverlies van €1,1 miljard in 2020.
Lees hier het volledige jaarverslag
Dividend van Airbus
Airbus streeft ernaar 30%-40% van de winst uit te keren als dividend. Door de coronacrisis keerde het bedrijf over 2019 en 2020 geen dividend uit. Het dividend over 2021 bedraagt €1,50 per aandeel. De laatste keer voor de coronacrisis dat het bedrijf dividend uitkeerde was dat €1,65 per aandeel.
Airbus aandelen kopen
Wilt u beleggen in Airbus? Zou het toevoegen van aandelen Airbus bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld zijn de commissiekosten van het huis. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Airbus bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Airbus