Historie van AMG
Rond de eeuwwisseling kocht het investeringsfonds Safeguard een aantal bedrijven op die actief waren in de metaalindustrie. Daarbij richtte het fonds zich op bedrijven die met geavanceerde technologie speciale metaalproducten, advanced materials, maakten. Het ging om bedrijven die vaak al een lange bestaansgeschiedenis hadden. Eén van de voorlopers van AMG is bijvoorbeeld het Duitse bedrijf Graphit Kropfmühl. Dat werd al in 1870 opgericht en was actief in de winning van grafiet. In 2006 voegde Safeguard de bedrijven die het had gekocht samen in een Nederlands bedrijf met de naam AMG NV. Dit staat voor Advanced Metallurgical Group NV.
De beursgang van AMG
In 2007 noteerde het bedrijf AMG (NL0000888691) zich aan de beurs in Amsterdam. Bij de beursgang haalde het $275 miljoen op. AMG gebruikte de opbrengst voor een herfinanciering. Het bedrijf viel op door een aantal opvallende namen in de raad van commissarissen, zoals de Amerikaanse generaal Wesley Clark en Pedro Pablo Kuczynski, een oud-premier van Peru.
Heinz Schimmelbusch, één van de oprichters van Safeguard, werd in 2006 de bestuursvoorzitter van AMG. Het fonds was na de beursgang aanvankelijk nog een groot-aandeelhouder maar deed de laatste aandelen in 2011 van de hand. Daarna werd het fonds ontbonden.
AMG actief over de hele wereld
AMG heeft wereldwijd ongeveer drieduizend medewerkers. Het heeft productielocaties in tien verschillende landen, van Europa en Azië tot Noord- en Zuid-Amerika. De transportsector levert ongeveer 40% van de omzet van AMG op. De luchtvaartbouw is een belangrijke klantengroep. Andere sectoren waar AMG veel aan verkoopt zijn de infrastructuur, de chemie en de energiesector. De activiteiten van het bedrijf zijn verdeeld over drie onderdelen: Clean Energy Materials, Critical Minerals en Critical Minerals Technologies.
Clean Energy Materials richt zich op materialen voor energie-opslag zoals lithium voor batterijen. Daarbij is het recyclen van deze materialen een belangrijke activiteit. Critical Minerals levert materialen die gebruikt worden in allerlei toepassingen. Critical Minerals Technologies verkoopt apparatuur die klanten nodig hebben in hun productieproces. In de luchtvaartindustrie wordt apparatuur van AMG bijvoorbeeld gebruikt voor het aanbrengen van lagen op de turbinebladen van motoren.
Kritieke metalen
De speciale metalen die AMG produceert zijn vaak cruciaal om allerlei toepassingen mogelijk te maken. Een voorbeeld van zo’n metaal is vanadium dat wordt toegevoegd aan staal om het sterker te maken. Een groot deel van de metalen die AMG maakt wordt ook door overheden gezien als kritiek. AMG produceert negen van de dertig kritieke metalen die van de Europese Unie die status hebben gekregen. In de VS staan tien van de metalen van AMG op een overheidslijst.
Bedrijfsstrategie en toekomst
AMG zet al vanaf de beursgang in 2007 sterk in op de energietransitie en de opkomst van duurzame energie. Dat komt ook terug in de missie van het bedrijf. Die is erop gericht om de kritieke materialen en technologieën te bieden om de CO2-uitstoot terug te dringen.
Het overgrote deel van de investeringen die AMG doet, is gericht op producten en systemen die daaraan bijdragen. In het voorjaar van 2021 gaf AMG voor meer dan €100 miljoen nieuwe aandelen uit. De opbrengst van deze emissie gebruikt het bedrijf voor projecten bij de divisie Clean Energy Materials. Dit onderdeel staat voor het bedrijf in het hart van de strategie.
Proeffabriek vastestofbatterijen AMG
Een opvallende investering van AMG is die in een proeffabriek in Frankfurt die materialen voor vastestofbatterijen gaat produceren. Door het gebruik van deze volgende generatie batterijen zouden elektrische auto’s sneller moeten kunnen laden, een groter bereik krijgen en veiliger zijn. Verschillende grote autofabrikanten zetten in op deze batterijen. AMG ziet hier veel potentie in. Ze denken zelfs dat het bepalend kan zijn voor de toekomst van AMG als het één van de partijen wordt die de materialen voor deze batterijen levert. Voor beleggers is dit een ontwikkeling om in de gaten te houden.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers AMG
Op de korte termijn heeft AMG net als veel andere bedrijven veel last gehad van de coronapandemie. De prijzen voor grondstoffen daalden scherp en de luchtvaart werd hard geraakt. Dit is een belangrijke sector voor AMG. In 2021 is sprake van een stevig herstel. In het tweede kwartaal nam de omzet op jaarbasis met 44% toe tot $298,4 miljoen. AMG maakte dit kwartaal een nettowinst van $3,6 miljoen tegen een nettoverlies van $12,5 miljoen een jaar eerder.
De omzet daalde in 2020 met 21% tot $937,1 miljoen. AMG boekte over het hele jaar een nettoverlies van $41,7 miljoen.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van AMG
AMG betaalt sinds 2015 een dividend. Het streeft ernaar om 20% tot 40% van de nettowinst als dividend uit te keren. Daarnaast is het doel dat het dividend zich stabiel ontwikkelt. Behalve in buitengewone omstandigheden moet het dividend van een jaar nooit meer dan 20% afwijken van het voorgaande jaar. AMG heeft over 2020 per aandeel van het bedrijf €0,20 aan dividend uitgekeerd. De helft daarvan betaalde het als interim-dividend.
AMG aandelen kopen
Wilt u beleggen in AMG? Zou het toevoegen van aandelen AMG bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in AMG bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: AMG