Historie van BMW
De geschiedenis van BMW begon in 1916 met het samengaan van de twee vliegtuigbouwers Flugmaschinenfabrik Gustav Otto en Bayerische Flugzeug-Werke (BFW). Rond dezelfde tijd werd motorenfabrikant Rapp Motorenwerke hernoemd tot Bayerische Motoren Werke. Dit bedrijf droeg in 1922 zijn activiteiten, merknaam en logo over aan BFW dat voortaan verder ging als BMW. BMW verhuisde toen naar het vliegveld Oberwiesenfeld bij München. Daar zit het hoofdkantoor van het bedrijf nu nog steeds. Het logo dat de kleuren wit en blauw van de deelstaat Beieren heeft en vaak wordt gezien als een roterende vliegtuigpropeller is nog steeds het logo van het autoconcern.
In 1923 ontwikkelde BMW de R32, een motorfiets. Dit was het eerste voertuig dat het bedrijf zelf op de markt bracht. Daarvoor verkocht BMW alleen nog onderdelen zoals motoren. In 1928 zette het bedrijf de eerste stappen in het produceren van auto’s. Het eerste model werd gebouwd onder licentie van het Amerikaanse Austin Motor Company. In 1932 begon BMW met het ontwerpen van zijn eigen auto’s.
In de aanloop naar de tweede wereldoorlog ging het bedrijf verder met de ontwikkeling en productie van auto’s en motorfietsen, maar tegelijk richtte het zich ook op de productie van motoren voor gevechtsvliegtuigen. Daarvoor werden veel nieuwe productiefaciliteiten opgezet. Na de oorlog werden de fabrieken gevorderd door de geallieerden en ontmanteld. Veel van de machines werden over de hele wereld verspreid als onderdeel van herstelbetalingen.
Het duurde tot 1951 dat BMW het eerste naoorlogse automodel op de markt kon brengen, de BMW 501. De auto was geen groot commercieel succes maar zette BMW wel op de kaart als producent van technisch hoogwaardige auto’s. Met de middenklasser BMW 1500 had het bedrijf in 1961 wel een groot succes. Het aantal orders was veel groter dan de productiecapaciteit.
Niet verrassend liep kort hierna de fabriek in München tegen zijn grenzen aan. BMW nam daarom Hans Glas over, een concurrent die in zwaar weer zat, en kreeg zo de fabrieken in Dingolfing en Landshut in handen. De fabriek in Dingolfing bleef in de decennia daarna de grootste BMW-fabriek.
In 1971 werd BMW Kredit opgezet. Daarmee legde het bedrijf de basis voor de financieringsactiviteiten die nu nog steeds een belangrijk onderdeel van het succes van de onderneming zijn. In de jaren zeventig breidde BMW geleidelijk ook de internationale activiteiten uit. Het bedrijf bouwde een fabriek in Zuid-Afrika, de eerste buiten Duitsland. In de jaren tachtig bouwde het een nieuwe fabriek in Regensburg om te kunnen voldoen aan de grote vraag naar de BMW 3-serie. In 1994 opende BMW een fabriek in de Verenigde Staten.
In de jaren negentig kocht BMW verschillende Britse autobedrijven. Het kreeg in 1994 de Rover Group in handen, eigenaar van de Britse merken Land Rover en MG. Deze verkocht BMW circa tien jaar later weer, maar het merk Mini dat ook van Rover Group was, is nog steeds onderdeel van BMW. In 1998 kocht BMW ook het Britse luxemerk Rolls Royce. In het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw zette BMW ook de eerste echte stappen in de snelgroeiende Chinese markt.
De beursgang van BMW
Bayerische Motoren Werke AG (DE0005190003) ging in 1926 naar de beurs in München en Berlijn. Het aandeel maakte bij de introductie van de DAX in 1988 al onderdeel uit van de Duitse hoofdindex.
Bedrijfsstrategie en toekomst
De activiteiten van BMW zijn verdeeld over drie onderdelen. Veruit het grootste onderdeel is automotive. Hier valt de productie van de auto’s onder met de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. In 2021 werd bijna driekwart van de bedrijfswinst gemaakt door dit onderdeel.
BMW heeft daarnaast een aparte tak voor motorfietsen. Dit is de kleinste divisie, goed voor een paar procent van de winst. Daarnaast heeft BMW een grote financiële tak die de aanschaf en lease van de voertuigen van het concern financiert. Dit onderdeel levert ook een belangrijke bijdrage aan de winst van de groep.
De elektrificatie van de auto-industrie is een heel belangrijke ontwikkeling voor de auto-industrie en de toekomst van de onderneming. Het aandeel volledig elektrische auto’s en hybrides stijgt snel. In 2017 was nog minder dan 5% van de afgeleverde auto’s elektrisch, in 2021 was dat 13%. In 2025 moet het zijn gestegen naar 30% van de auto’s die het bedrijf aflevert. Voor 2030 heeft BMW als doel dat de helft van alle geproduceerde auto’s volledig elektrisch is.
BMW brengt in hoog tempo nieuwe elektrische modellen op de markt om deze groei mogelijk te maken. In 2022 zijn dat er al acht en in 2023 twaalf. De productielocatie in Oberwiesenfeld bestaat binnenkort honderd jaar. Het bedrijf grijpt dit moment aan om de fabriek volledig te richten op elektrische auto’s. Vanaf 2026 rollen er geen auto’s met een brandstofmotor meer van de band.
De elektrificatie van de auto gaat gelijk op met de digitalisering. BMW heeft wereldwijd ongeveer tienduizend mensen die werken aan onderzoek en digitale productontwikkeling om dit vorm te geven. Het bedrijf werkt verder samen met de grote techbedrijven. Een voorbeeld van de digitalisering is de introductie van ‘functions on demand’, functies in de auto die consumenten aan en uit kunnen zetten. Voor het gebruik sluiten ze dan een abonnement af. Het wordt hierdoor ook mogelijk om de functies in de auto aan te passen aan de eigenaar. Zo zou een nieuwe eigenaar van een auto kunnen besluiten om bepaalde functies aan te zetten die de vorige eigenaar niet gebruikte, of andersom.
Azië, en vooral China, is een belangrijke groeimarkt voor BMW. In 2020 verkocht BMW voor het eerst meer auto’s in Azië dan in Europa. Het bedrijf opent een nieuwe fabriek in China en breidt er een bestaande fabriek uit. Begin 2022 vergrootte BMW het belang in de Chinese joint venture BMW Brilliance naar 75%.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers BMW
In het eerste kwartaal van 2022 had BMW net als andere autobouwers last van problemen in de toeleveringsketen. Vooral het tekort aan chips speelde het bedrijf parten. Het aantal afgeleverde auto’s daalde met 6,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. De kwartaalomzet kwam wel 16% hoger uit dan een jaar eerder, op €31,2 miljard. Deze stijging was te danken aan de uitbreiding van het belang in BMW Brilliance. Daardoor neemt BMW de resultaten van deze onderneming volledig mee in de eigen cijfers.
Om ook een bredere kijk op de cijfers van BMW te geven, kijken wij ook naar de jaarcijfers.
In 2021 boekte BMW €111,2 miljard omzet en €12,5 miljard nettowinst. Het herstelde daarmee van een flinke omzet- en winstdaling in 2020 als gevolg van de coronacrisis.
Dat verlies was het gevolg van schadeclaims als gevolg van blootstelling aan bestrijdingsmiddel Roundup. In 2021 zette Bayer hier ook bijna €4 miljard voor opzij.
Lees hier het volledige jaarverslag
Dividend van BMW
In 2021 boekte BMW €111,2 miljard omzet en €12,5 miljard nettowinst. Het herstelde daarmee van een flinke omzet- en winstdaling in 2020 als gevolg van de coronacrisis.
BMW aandelen kopen
Wilt u beleggen in BMW? Zou het toevoegen van aandelen BMW bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Xetra worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €3,90 per transactie. Houd daarnaast rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in BMW bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: BMW, Merkur.de