Boeing aandelen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van Boeing en kom meer te weten over dit aandeel.

Koers Boeing

 (
Datum
Tijd

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

De beursgang van Boeing

Op 2 januari 1962 kreeg Boeing een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE) onder de ticker ‘BA’. Het aandeel noteerde die dag tegen een koers van $0,823. Ondanks grote koersschommelingen is het aandeel Boeing voor de aandeelhouders van het eerste uur een goede belegging gebleken. Sinds de beursgang is het aandeel met 23.045,8% gestegen.

Bedrijfsstrategie en toekomst

Tussen 2018 en 2019 had Boeing een turbulente periode door de crash van twee toestellen. Sindsdien wil Boeing weer in rustiger vaarwater komen. Daarvoor is het belangrijk dat de aangepaste 737 MAX weer mag vliegen. Dat is het geval in de Verenigde Staten, Europa, China en veel andere belangrijke markten. Daarnaast is Boeing er veel aan gelegen om het beschadigde vertrouwen tussen de vliegtuigmaker en de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten te herstellen. Ondertussen had het bedrijf te kampen met de coronacrisis, waardoor het aantal vliegreizen daalde en luchtvaartmaatschappijen minder vliegtuigen bestelden. Om deze moeilijke periode door te komen, schrapte het bedrijf duizenden banen. Toch is Boeing optimistisch dat zowel de zakelijke- als vakantievluchten de komende jaren weer snel zullen herstellen naarmate de vaccinatiegraad wereldwijd toeneemt.

Fatale crashes met Boeing 737 MAX

In de afgelopen jaren heeft de reputatie van Boeing een flinke deuk opgelopen. Na twee vliegtuigcrashes in 2018 en 2019 in Indonesië en Ethiopië, waarbij gezamenlijk 346 doden vielen, besloten veel luchtvaartmaatschappijen de Boeing 737 MAX voorlopig aan de grond te houden. Wereldwijd stelden luchtvaartautoriteiten een vliegverbod in voor het toestel. De oorzaak voor de crashes lag onder meer bij de software van Boeing, die de neus van het vliegtuig naar beneden drukte. Inmiddels heeft Boeing de problemen opgelost en mag de Max in steeds meer landen weer vliegen. Het bedrijf ervaart echter ook technische problemen met zijn 787 Dreamliners en het nieuwste toestel 777x. De ontwikkeling van de 777x is vele jaren vertraagd en zal naar verwachting pas midden of eind 2025 op de markt komen.

Historie van Boeing

Boeing is op 15 juli 1916 opgericht door William Boeing in Seattle, Washington, onder de naam ‘Pacific Aero Products Co’. Een maand daarvoor vond de eerste testvlucht plaats van de Boeing Model 1. Dit watervliegtuig bouwde Boeing samen met George Conrad Westervelt, een ingenieur van de Amerikaanse marine, in zijn botenhuis bij Lake Union in Seattle. In 1917 veranderde de naam van het bedrijf naar ‘Boeing Airplane Company’. Boeing bouwde in de jaren ’20 en ’30 vooral bommenwerpers en jachtvliegtuigen voor de Amerikaanse luchtmacht en marine naast vliegtuigen voor postbezorging.

Op 8 februari 1933 maakte de Boeing 247 zijn eerste testvlucht. Dit toestel geldt als het eerste moderne passagiersvliegtuig ter wereld. Het model had twee motoren, een intrekbaar landingsgestel en was volledig van metaal. Het was zeker niet de laatste keer dat Boeing met een revolutionair vliegtuig kwam.

Na testvluchten werd de Boeing 747 ‘jumbo jet’ op 21 januari 1970 voor het eerst officieel ingezet op een commerciële vlucht van New York naar Londen. Met zijn vier motoren had de 747 een veel grotere actieradius dan zijn concurrenten en kon het meer dan twee keer zoveel passagiers vervoeren. Dankzij het grotere aantal passagiers ging de prijs van vliegtickets omlaag, waardoor vliegen voor een grotere groep mensen betaalbaar werd. Zo stond Boeing aan de basis van het mondiale massatoerisme.

De 747 gold met zijn vier motoren, twee verdiepingen en twee gangpaden als baanbrekend en werd de nieuwe standaard in de commerciële luchtvaart. Het toestel werd een enorm succes: sinds 1970 verkocht Boeing meer dan 1.500 exemplaren, goed voor een geschatte omzet van ruim $100 miljard. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan kleinere, tweemotorige vliegtuigen, die een stuk zuiniger zijn dan de jumbojets. Denk aan de Airbus A350 en de Boeing 787 Dreamliner. Eerder besloot ook Europese concurrent Airbus de productie van zijn viermotorige A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, stop te zetten na tegenvallende verkoopcijfers.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden, noch is het de bedoeling om beleggingen aan te bevelen. Wees ervan bewust dat feiten kunnen zijn veranderd sinds het artikel oorspronkelijk werd geschreven. Beleggen brengt risico's met zich mee (bijv. prijsvolatiliteit, valuta- of liquiditeitsrisico). Je kan (een deel van) jouw inleg verliezen. Wij adviseren je om alleen te beleggen in financiële producten die aansluiten bij jouw kennis en ervaring. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Markten zijn volatiel en kunnen aanzienlijk fluctueren als gevolg van economische, politieke, regelgevende of andere ontwikkelingen.

Bronnen:: Boeing, Bloomberg, CNET, Reuters

 (
Datum
Tijd

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open gratis een rekening en sluit je aan bij meer dan 2,5 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico’s. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring. Dit is geen beleggingsadvies.

Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

icon_close

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2,5 miljoen klanten en meer dan 100 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.

flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, een buitenlands bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG | Amstelplein 1, 1096HA Amsterdam | Telefoon: +31 20 2613072 | E-mail: klanten@degiro.nl | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch is geregistreerd onder KvK-nummer 82510245. | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB. | flatexDEGIRO Bank AG is een door de Duitse financiële toezichthouder erkende Duitse bank en is geregistreerd bij de Duitse Kamer van Koophandel onder nummer HRB 105687.