Boeing aandelen kopen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van Boeing, kom meer te weten over dit aandeel of start direct met beleggen.

Koers Boeing

Bent u benieuwd wat volgens analisten het koersdoel van Boeing is? De analistenvisie en nog veel meer informatie over dit aandeel, zoals financiële ratio’s en ESG risk ratings, vindt u op ons beleggingsplatform.

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Historie van Boeing

Boeing is op 15 juli 1916 opgericht door William Boeing in Seattle, Washington, onder de naam ‘Pacific Aero Products Co’. Een maand daarvoor vond de eerste testvlucht plaats van de Boeing Model 1. Dit watervliegtuig bouwde Boeing samen met George Conrad Westervelt, een ingenieur van de Amerikaanse marine, in zijn botenhuis bij Lake Union in Seattle. In 1917 veranderde de naam van het bedrijf naar ‘Boeing Airplane Company’. Boeing bouwde in de jaren ’20 en ’30, naast vliegtuigen voor postbezorging, vooral bommenwerpers en jachtvliegtuigen voor de Amerikaanse luchtmacht en marine.

Op 8 februari 1933 maakte de Boeing 247 zijn eerste testvlucht. Dit toestel geldt als het eerste moderne passagiersvliegtuig ter wereld. Het model had twee motoren, een intrekbaar landingsgestel en was volledig van metaal. Het was zeker niet de laatste keer dat Boeing met een revolutionair vliegtuig kwam.

Na testvluchten werd de Boeing 747 ‘jumbo jet’ op 21 januari 1970 voor het eerst officieel ingezet op een commerciële vlucht van New York naar Londen. Met zijn vier motoren had de 747 een veel grotere actieradius dan zijn concurrenten en kon het meer dan twee keer zoveel passagiers vervoeren. Dankzij het grotere aantal passagiers ging de prijs van vliegtickets omlaag, waardoor vliegen voor een grotere groep mensen betaalbaar werd. Zo stond Boeing aan de basis van het mondiale massatoerisme.

De 747 gold met zijn vier motoren, twee verdiepingen en twee gangpaden als baanbrekend en werd de nieuwe standaard in de commerciële luchtvaart. Het toestel werd een enorm succes: sinds 1970 verkocht Boeing meer dan 1.500 exemplaren, goed voor een geschatte omzet van ruim $100 miljard. Eind 2022 stopt het bedrijf de productie van de 747. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan kleinere, tweemotorige vliegtuigen, die een stuk zuiniger zijn dan de jumbojets. Denk aan de Airbus A350 en de Boeing 787 Dreamliner. Eerder besloot ook de Europese concurrent Airbus de productie van zijn viermotorige A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, stop te zetten na tegenvallende verkoopcijfers.

Fatale crashes met Boeing 737 MAX

In de afgelopen jaren heeft de reputatie van Boeing een flinke deuk opgelopen. Na twee vliegtuigcrashes in 2018 en 2019 in Indonesië en Ethiopië, waarbij gezamenlijk 346 doden vielen, besloten veel luchtvaartmaatschappijen de Boeing 737 MAX voorlopig aan de grond te houden. Wereldwijd stelden luchtvaartautoriteiten een vliegverbod in voor het toestel. De oorzaak voor de crashes lag onder meer bij de software van Boeing, die de neus van het vliegtuig naar beneden drukte. Inmiddels heeft Boeing de problemen opgelost en mag de Max in steeds meer landen weer vliegen. Het bedrijf ervaart echter ook technische problemen met zijn 787 Dreamliners en het nieuwste toestel 777x. De ontwikkeling van de 777x is vele jaren vertraagd en zal naar verwachting pas midden of eind 2023 op de markt komen.

De beursgang van Boeing

Op 2 januari 1962 kreeg Boeing een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE) onder de ticker ‘BA’. Het aandeel noteerde die dag tegen een koers van $0,8230. Ondanks grote koersschommelingen is het aandeel Boeing voor de aandeelhouders van het eerste uur een goede belegging gebleken. Over de afgelopen jaren presteert Boeing op de beurs minder goed door de coronacrisis en de technische problemen bij een aantal toestellen. Over de periode 2015-2020 boekte het aandeel niettemin een totaalrendement van 65,17%.

Bedrijfsstrategie en toekomst

Na een turbulente periode wil Boeing weer in rustiger vaarwater komen. Daarvoor is het belangrijk dat de aangepaste 737 MAX weer mag vliegen. Dat is reeds het geval in de Verenigde Staten, Europa en veel andere belangrijke markten, maar nog niet in China. Daarnaast is Boeing er veel aan gelegen om het beschadigde vertrouwen tussen de vliegtuigmaker en de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten te herstellen. Ondertussen heeft het bedrijf ook te kampen met de coronacrisis, waardoor het aantal vliegreizen is gedaald en luchtvaartmaatschappijen minder vliegtuigen bestellen. Om deze moeilijke periode door te komen, schrapte het bedrijf duizenden banen. Toch is Boeing optimistisch dat zowel de zakelijke- als vakantievluchten de komende jaren weer snel zullen herstellen naarmate de vaccinatiegraad in de wereld toeneemt.

Kwartaalcijfers Boeing

Voor het eerst sinds de start van de coronapandemie schreef Boeing in het tweede kwartaal van 2021 weer zwarte cijfers. De nettowinst kwam uit op $567 miljoen, tegen een verlies van $2,4 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Over het eerste halfjaar werd het verlies van $3,0 miljard omgebogen in een kleine winst van $6 mln. Boeing ziet de marktomstandigheden verbeteren, maar waarschuwde dat de vooruitzichten door de coronacrisis onzeker blijven.

In 2020 leed de vliegtuigproducent een megaverlies van $11,9 miljard. De verliezen kwamen volledig op het conto van de divisie verkeersvliegtuigen, door de coronapandemie en het verplicht aan de grond houden van de 737 MAX. Het bedrijfsonderdeel defensie en ruimtevaart bleef goed winstgevend, bij een licht hogere omzet.

Het bedrijf kwam terug op het eerdere plan om nog eens 10.000 banen te schrappen en wil zoveel mogelijk banen behouden, waarmee het personeelsbestand op het huidige niveau van circa 140.000 werknemers blijft. Dat onderstreept het vertrouwen bij de directie in een marktherstel. Ook luchtvaartmaatschappijen spelen in op betere tijden en bestellen weer meer vliegtuigen. Het orderboek van Boeing is in het tweede kwartaal verder toegenomen.

Lees hier het volledige jaarverslag.

Dividend van Boeing

Boeing is vanwege de coronapandemie en de problemen met de 737 MAX gestopt met het betalen van dividend. De laatste dividenduitkering dateert van maart 2020 en bedroeg $2,055 per aandeel. Op de aandeelhoudersvergadering in 2020 waarschuwde CEO Dave Calhoun dat het nog drie tot vijf jaar kan duren voordat de dividendbetaling wordt hervat. Prioriteit heeft aflossing van de schulden, die tijdens de crisis sterk zijn gestegen.

Boeing aandelen kopen

Wilt u beleggen in Boeing? Zou het toevoegen van aandelen Boeing bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Bekijk onze tarieven voor meer informatie.

Waarom beleggen in Boeing bij DEGIRO?

Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: Boeing, Bloomberg

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Begin vandaag nog met beleggen

Ontdek waarom meer dan 2 miljoen beleggers voor ons kiezen.

Start met beleggen

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.