Historie van Boskalis
In 1910 werd een baggermaatschappij opgericht door een aantal aannemers in Sliedrecht. In 1931 wordt de naam ‘NV Baggermaatschappij Bos & Kalis’ aangenomen, vernoemd naar de firmanten die het bedrijf inmiddels in handen hadden (Gerrit Jan Bos, Willem Bos en Kobus Kalis). Het baggerbedrijf beschikte vanaf het begin over een grote vloot schepen en was onder meer betrokken bij de aanleg van de Zuiderzeewerken. In de jaren dertig groeide Boskalis gestaag en waagde het ook de overstap naar het Verenigd Koninkrijk, waar het onder de naam ‘Westminster Dredging Company’ vooral actief was met onderhoud van havens.
In de jaren 50 en 60 maakte Boskalis een internationale expansie door en werkte het aan projecten in Australië, Canada, het Midden-Oosten en elders in de wereld. De onderneming speelde na de watersnoodramp in 1953 een belangrijke rol in de bouw van de Nederlandse Deltawerken. Met de opgedane expertise wierf Boskalis daarna over de hele wereld contracten voor complexe kustbescherming. Ook speelde het goed in op de opkomst van de olie- en gasindustrie. Het was betrokken bij de aanleg van vele nieuwe havens en energie-infrastructuur. Zo kon Boskalis zich ontwikkelen van een lokale baggermaatschappij in een wereldspeler op het gebied van de natte aannemerij.
Onder leiding van de in 2006 aangetreden CEO Peter Berdowski vormt Boskalis zich razendsnel om van een traditionele baggeraar tot een gediversifieerde maritieme dienstverlener. De overnames van Smit Internationale in 2010 en Dockwise in 2013 resulteerden in een aanzienlijke versterking van de positie in de offshore energiemarkten. Het segment Offshore Energy was in 2020 goed voor 42% van de concernomzet. Dit onderdeel is actief met offshore bagger- en steenstortwerken, zwaar transport en hijswerk alsmede installatie, duik- en ROV-diensten voor olie import- en exportterminals, offshore platforms en windmolenparken. Intussen is het omzetaandeel van de traditionele baggerdivisie gezakt naar 51%. Daarnaast is Boskalis actief met scheepsbergingen en havensleepdiensten (7% van de omzet). Vanuit het hoofdkantoor in Papendrecht stuurt het bedrijf een vloot van 900 schepen aan.
De bergingsdivisie bevestigde begin 2021 zijn gedegen reputatie in de markt met het lostrekken van het containerschip Ever Given, dat bijna een week het scheepvaartverkeer door het belangrijke Suezkanaal blokkeerde. Voor het vlottrekken van het containerschip gebruikte het bergingsteam in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten. De bevrijding van de Ever Given was wereldwijd groot nieuws.
Marktomstandigheden
Koninklijke Boskalis Westminster N.V. heeft samen met drie andere Nederlandse en Belgische spelers, Van Oord, Jan De Nul en Deme, circa 75% van de vrije baggermarkt in handen. De totale baggermarkt is veel groter. Grote landen als China, India en de VS zijn echter zo goed als gesloten voor internationale spelers. Daarentegen ondervindt Boskalis op zijn Europese thuismarkten steeds meer concurrentie van Chinese baggeraars.
Verder heeft Boskalis marktleidende posities op het gebied van zwaar maritiem transport en berging. De structurele groei van de wereldbevolking en stijgende welvaart zorgen voor een toenemende vraag naar maritieme infrastructuur. Maar de markten waarop Boskalis actief is, zijn tevens erg cyclisch en afhankelijk van de wereldconjunctuur en olieprijzen.
In de periode 2005 tot 2015 maakte de mondiale baggermarkt een lange periode van groei door, dankzij grootschalige landaanwinningsprojecten in het Midden-Oosten, uitbreiding van containerhavens in Europa en de aanleg van LNG havens wereldwijd. Maar in de periode daarna zijn de marktomstandigheden verslechterd door de gedaalde olieprijzen en afnemende groei van de wereldhandel. Lagere investeringen bij belangrijke klanten in de olie- en gasindustrie raakten zowel de offshore-activiteiten als de baggerdivisie. Boskalis moest flink afboeken op de overnames van Smit en Dockwise.
Inmiddels komen er weer meer grote baggerprojecten op de markt en gaat het dankzij de gestegen olie- en gasprijzen beter in de offshore energiemarkt. Eind 2020 haalde Boskalis de grootste order in zijn bestaan binnen. Het gaat voor €1,5 miljard land winnen voor de bouw van de nieuwe luchthaven in de Filipijnse hoofdstad Manilla. De orderportefeuille is medio 2021 opgelopen tot een recordstand van €5,53 miljard.
De beursgang van Boskalis
Boskalis staat sinds 1971 genoteerd op de Amsterdamse beurs (ISIN: NL0000852580). HAL Holding is al jaren een dominante aandeelhouder van de baggeraar. In 1989 kocht de investeringsmaatschappij 20% van de aandelen. Dat belang is later uitgebreid naar 45,5%.
Bedrijfsstrategie en toekomst
De strategie van Boskalis is erop gericht om te profiteren van een aantal macrotrends die de wereldwijde vraag naar zijn diensten aanjagen. Deze trends zijn: de groei van de wereldhandel, de stijgende energieconsumptie, de groeiende wereldbevolking en de uitdagingen die gepaard gaan met klimaatverandering. Er zijn enorme investeringen nodig in de energietransitie, van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Het orderboek van de offshore energiedivisie bestaat al voor de helft uit windenergieprojecten op zee. Op deze groeimarkt richt Boskalis zich vooral op het leggen van kabels, bodemonderzoek en plaatsing van funderingen voor windmolens. Daarnaast is Boskalis goed gepositioneerd voor de verwachte heropleving van de internationale baggermarkt. Het bomvolle orderboek stelt het bedrijf in staat om selectiever te zijn bij het aannemen van nieuwe projecten.
Halfjaarcijfers Boskalis
Boskalis presteerde in de eerste helft van 2021 beter dan verwacht. De omzet steeg met 4,6% naar €1,32 miljard, waar analisten gemiddeld rekenden op €1,29 miljard. De ebitda kwam uit op €226 miljoen, een toename van bijna 11% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ook dat was boven de consensusverwachting van €198 miljoen. Vooral Offshore Energy draaide goed, waarmee deze de divisie de opgaande lijn van vorig jaar doorzette. Bij de baggervloot werd extra onderhoud uitgevoerd, vooruitlopend op de start van de grote klus in de Filipijnen in de tweede jaarhelft. Dat woog op het resultaat van de baggerdivisie. De bezetting van de baggerschepen zal naar verwachting echter toenemen. Boskalis mikt voor geheel 2021 op een ebitda van circa €452 miljoen, tegen €404 miljoen in 2020.
In 2020 daalde de omzet met 4,5% naar €2,53 miljard. De ebitda kwam uit op €404 miljoen, tegen €376 miljoen in 2019. Dat was iets beter dan verwacht. Boskalis moest door de coronapandemie extra kosten maken en zelfs enkele baggerprojecten stilleggen. Vanwege de sterke daling van de olieprijs werd er nog eens €195 miljoen afgeboekt op enkele oude schepen en goodwill. Onder de streep leverde dat een nettoverlies op van €97 miljoen.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van Boskalis
Boskalis keert 40% tot 50% van de nettowinst exclusief bijzondere posten uit als dividend. Gelet op de sterke balans keerde het bedrijf over 2021 €0,50 per aandeel uit, ofwel 72% van de winst. Ook in voorgaande jaren lag de pay-out ratio duidelijk boven de beoogde bandbreedte. Over 2019 werd het dividend wegens de coronacrisis gepasseerd.
Boskalis aandelen kopen
Wilt u beleggen in Boskalis? Zou het toevoegen van aandelen Boskalis bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Boskalis bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Boskalis, FD, AD