Historie van CM.com
CM.com werd in 1999 in Breda opgericht als ClubMessage. De oprichters waren Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, die nu beiden nog steeds in de raad van bestuur zitten. Van Glabbeek als CEO, Gooijers als COO.
Ze zagen een kans om bedrijven via sms te laten communiceren met hun klanten. De eerste branche waarin ze dat deden was het uitgaansleven. Door middel van groepsberichten konden festivalorganisatoren en clubs hun bezoekers informeren over optredens, tijdschema’s en kortingen.
In het eerste decennium van deze eeuw bleef sms het belangrijkste communicatiekanaal dat klanten van het bedrijf gebruikten. In 2002 patenteerde het een technologie waarmee het mogelijk werd per e-mail sms-berichten te versturen. Vanaf 2006 werden de diensten van de onderneming gebruikt voor sms-stemmen in grote televisieshows, waaronder het songfestival. In 2008 veranderde de onderneming van naam naar CM.com.
Het bedrijf heeft zich daarna geleidelijk ontwikkeld tot een full-service communication provider, zoals het dat zelf noemt. Dat deed het deels door middel van groei op eigen kracht, maar voor een belangrijk deel ook door overnames. Na loop van tijd is het bedrijf ook online betalingen gaan faciliteren. Consumenten kunnen het bedrijf op hun bankafschriften tegenkomen onder de naam CM Stichting. Daarnaast is het ook diensten gaan aanbieden, zoals het analyseren van data van klanten.
De beursgang van CM.com
CM.com (NL0012747059) wilde in het najaar 2019 naar de beurs komen. Bij de beursgang en de emissie had het €100 miljoen willen ophalen. Deze poging werd echter uitgesteld door slechte marktomstandigheden. Begin 2020 deed het bedrijf een nieuwe poging. Ditmaal niet via een reguliere beursgang maar door verkoop aan een SPAC. Dit is een speciaal investeringsvehikel dat tot doel heeft een bedrijf te kopen en zo een beursnotering te geven. Bij deze beursgang haalde CM.com €73 miljoen op.
Bedrijfsstrategie en toekomst
De kern van de activiteiten van CM.com draait nog steeds om het mogelijk maken van de communicatie van bedrijven met hun klanten. Deze dienst heet CPaaS, of Communication Platform as a Service. Effectieve communicatie is belangrijk voor zowel effectieve marketing en sales van bedrijven, als een klantenservice op hoog niveau.
Contact via de smartphone staat voor CM.com op de eerste plek. Volgens het bedrijf is de smartphone de ‘afstandsbediening’ van het leven. Hiermee maken mensen afspraken, doen ze aankopen en leggen ze contact met bedrijven. Het gebruik van smartphones neemt nog steeds toe. Consumenten kopen meer via internet en regelen ook meer via internet. Tijdens de coronacrisis kreeg deze ontwikkeling nog een extra impuls. Dat werkte in het voordeel van CM.com.
Een belangrijke ontwikkeling is dat consumenten steeds meer verschillende kanalen gebruiken om te communiceren. Naast WhatsApp zijn dat bijvoorbeeld andere social media als Instagram en Telegram. Daarnaast neemt ook de inzet van chatbots toe die een deel van de communicatie met consumenten afhandelen. CM.com biedt bedrijven de mogelijkheid om over alle verschillende kanalen en met alle verschillende technologieën in contact te komen met de klant.
CM.com groeit hard, de omzet neemt met tientallen procenten per jaar toe. Het bedrijf heeft als doel om jaarlijks minstens 30% te groeien. Daarbij ziet CM.com de komende jaren vooral kansen in het middelgrote bedrijfsleven. Volgens onderzoek van onderzoeksbureau Gartner is 40% van de bedrijven van deze omvang van plan om tot 2025 via een platform zoals dat van CM.com met zijn klanten te gaan communiceren.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers CM.com
In het eerste kwartaal van 2022 nam de omzet van CM.com op jaarbasis met 42% toe tot €70,5 miljoen. Het bedrijf zag een aanhoudend grote vraag naar zijn communicatieoplossingen bij klanten.
In 2021 groeide de omzet van CM.com met 67% tot €237 miljoen. De kosten groeiden echter nog harder, met 91%. Dit was het gevolg van een verdere uitbouw van de organisatie die nodig is om de groei mogelijk te maken. Het bedrijf schreef daardoor een groter nettoverlies dan in 2021, €17,5 miljoen tegen €13 miljoen.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van CM.com
CM.com betaalt geen dividend en verwacht ook niet dat het dit in de nabije toekomst wel zal gaan doen. Het bedrijf investeert alle winsten die het maakt in de groei van de onderneming.
CM.com aandelen kopen
Wilt u beleggen in Boskalis? Zou het toevoegen van aandelen Boskalis bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in CM.com bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: CM.com