Aandelen FuelCell Energy kopen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van FuelCell Energy, kom meer te weten over dit aandeel of start direct met beleggen.

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Historie van FuelCell Energy

FuelCell Energy werd in 1969 opgericht onder de naam Energy Research Corporation (ERC), en is gevestigd in Danbury, Connecticut. De oprichters Bernard Baker en Martin Klein waren allebei als scheikundigen gespecialiseerd in accutechnologie. Ze onderzochten de gebruiksmogelijkheden van brandstofcellen en oplaadbare batterijen, producten die toen nog in de kinderschoenen stonden. In de jaren 70 ontwikkelden ze accu’s voor het Amerikaanse leger en voor nutsbedrijven. De belangstelling voor alternatieve energiebronnen nam sterk toe tijdens de oliecrisis rond 1973, toen fossiele brandstofprijzen explodeerden. ERC ontwikkelde in opdracht van de Amerikaanse marine steeds efficiëntere batterijen en experimenteerde met waterstof als krachtbron. In 1980 had het bedrijf al een goed werkende accu in verschillende elektrische auto’s getest. Het probleem was de levensduur: na zo’n 30.000 kilometer was de batterij op. Bovendien waren de batterijen duur en commercieel nog niet levensvatbaar. Dat veranderde begin jaren 90, toen de Amerikaanse regering de strijd tegen milieuvervuiling door fossiele energie serieus begon te nemen, en zij de uitstoot van CO2 begon te reguleren. De belangstelling voor alternatieve, schone energie nam opnieuw toe, en daarmee de financiering voor de ontwikkeling van commercieel haalbare batterijen en waterstofcellen.

In 1997 trok ERC de commercieel georiënteerde Jerry Leitman aan om CEO te worden. De oprichters voelden zich nog steeds vooral onderzoekers en productontwikkelaars, en niet zozeer zakenmensen. ERC fabriceerde naast brandstofcellen nog steeds oplaadbare batterijen en accu’s, maar deze divisies verschilden steeds sterker van elkaar. De brandstofcellen werden gebruikt voor steeds grotere energiecentrales, de oplaadbare batterijen voor auto’s, brommers en scooters. Uiteindelijk besloot Leitman de batterijdivisie af te stoten. Deze ging als Evercel zelfstandig verder.

ERC werd nu omgedoopt in FuelCell Energy, met brandstofcellen als enige activiteit. Het bedrijf had een winstgevend product en bouwde dat uit. In 2005 startte het met het ontwikkelen van tankstations voor waterstofauto’s, wat een impuls kreeg toen de energieprijzen rond die tijd opnieuw sterk opliepen. Het bouwen en exploiteren van tankstations is nog steeds een kernactiviteit van het concern, waarmee het in de VS en vooral in Azië actief is. In Zuid-Korea ziet men waterstof als belangrijke energiebron. FuelCell Energy bouwt er een groot aantal tankstations.

De beursgang van FuelCell Energy

In 1992 maakte ERC gebruik van de toenemende belangstelling voor haar producten en vroeg voor extra financiering een beursnotering aan op de NASDAQ [Ticker: FCEL. ISIN-code: US35952H6018]. Met de IPO haalde het bedrijf $36,5 miljoen op, bedoeld om de brandstofcellen verder te commercialiseren. Dit lukte uitstekend, mede als gevolg van een energiecrisis in Californië rond 1999. In de uptrend van de NASDAQ in de jaren ‘90 explodeerde de koers van het aandeel. Al snel werd FuelCell Energy binnen de alternatieve energiesector een beurslieveling. Toen in 2000 de koersen van met name technologieaandelen instortten, bleef echter ook FuelCell Energy niet gespaard. Het bedrijf had gelukkig voldoende cash om te overleven en tot op heden zijn activiteiten voort te zetten en verder uit te bouwen. FCEL is component van de Russell 2000 Index.

Bedrijfsstrategie en toekomst

In de toekomst wil FuelCell zijn huidige activiteiten voortzetten door waterstoftankstations en energiecentrales te blijven bouwen. Daarnaast wijdt het bedrijf zich aan nieuwe activiteiten. Via een samenwerking met ExxonMobil ontwikkelen ze systemen om CO2-afval chemisch te neutraliseren en in de bodem op te slaan. Samen met Toyota willen ze bioafval omzetten in elektriciteit en waterstof, en die gebruiken als brandstof voor Toyota’s waterstofauto’s en -bussen. Verder gaat FuelCell Energy zich richten op recycling en langdurige opslag van overtollige elektriciteit die door kern-, wind- en zonne-energie is opgewekt, als ‘lekvrij’ alternatief voor accu’s.

Kwartaal / jaarcijfers van FuelCell Energy

In het vierde kwartaal van 2021 is de omzet van FuelCell Energy gedaald van $17,0 miljoen naar $13,9 miljoen, vergeleken met het vierde kwartaal van 2020. Het operationele verlies liep op van $17,1 miljoen naar $22,6 miljoen. Over heel 2021 daalde de omzet ook, met 2 procent, tot $69,6 miljoen. Het verlies groeide met 13 procent van $89,1 miljoen naar $101 miljoen.

CEO Jason Few ziet, ondanks het tijdelijke verlies, vooruitgang en is positief over de toekomst. CellFuel Energy werkt aan groei, schaalvergroting en innovatie. De orderportefeuille bedraagt $1,3 miljard.

Zie hier het volledige jaarverslag.

Dividend van FuelCell Energy

FuelCell Energy keert geen dividend uit over zijn aandelen en heeft dat in het verleden ook nooit gedaan.

FuelCell Energy wekt met waterstof ultra schone energie op

Elektriciteit als energiebron is ideaal omdat het geen afvalstoffen zoals CO2 produceert en dus geen luchtvervuiling veroorzaakt. De elektriciteit zelf moet echter worden opgewekt en opgeslagen, en daarmee gaat wel vervuiling gepaard. Slaat men elektriciteit op in batterijen, dan kan dat bovendien niet zonder bijzondere, schaarse en zeer vervuilende metalen, zoals kobalt en lithium. Bovendien zijn batterijen relatief zwaar en duurt het lang om ze op te laden. Ze zijn vooral geschikt voor minder zwaar werk. Voor waterstofcellen gelden deze bezwaren niet. Er komt alleen waterstof en zuurstof aan te pas, die via elektrolyse een chemische verbinding aangaan die energie oplevert. De enige restproducten zijn waterdamp en warmte, er ontstaat geen CO2. Eind jaren negentig koos FuelCell Energy bewust voor waterstof, in de overtuiging dat een schone toekomst eerder daar zou liggen dan bij de accu, en stootte daarom de batterijdivisie af.

De productie van waterstof uit hernieuwbare energie is inmiddels ook economisch haalbaar. Omdat windmolens en zonnecollectoren in bepaalde weersomstandigheden meer elektriciteit opwekken dan nodig is, kan de overtollige energie worden gebruikt voor het produceren van waterstof. Op deze manier worden de elektriciteitsnetten ontlast en kan duurzame energie schoon worden opgeslagen. Via tankstations kan deze energie bijvoorbeeld voor waterstofauto’s worden gebruikt. Die tankstations zijn een belangrijke activiteit van FuelCell Energy en hebben een veelbelovende toekomst. Het aantal openbare waterstoftankstations is in de afgelopen jaren al behoorlijk toegenomen, maar als het commerciële gebruik van waterstoftechnologie echt doorbreekt kan FuelCell Energy daar enorm van profiteren. In Nederland zijn er nu bijvoorbeeld nog maar 7 stations waar men waterstof kan tanken. Duitsland werkt al uitgebreider met waterstof, daar zijn intussen zo’n honderd stations in gebruik. Maar voor landelijke dekking is minstens het tienvoudige aantal nodig, dus daar ligt een groot potentieel.

In Azië, met name Zuid-Korea, is men het verst gevorderd met waterstof, en legt men een serieus netwerk van waterstoftankstations aan. Overheden zijn van plan het gebruik van waterstof nog sterk uit te breiden. In Zuid-Korea worden miljoenen waterstofauto’s geproduceerd. De overheid geeft er al miljarden uit aan zijn waterstofambities. FuelCell Energy is er ook actief in het omzetten van industrieafval in waterstof voor brandstofcellen. Automerken als Hyundai gebruiken deze cellen dan weer als brandstofbron voor hun waterstofauto’s. Zuid-Korea is dan ook de op één na grootste markt voor FuelCell Energy, na de VS. Ook in Duitsland heeft het bedrijf inmiddels een grote afzetmarkt.

FuelCell Energy aandelen kopen

Wilt u beleggen in FuelCell Energy? Zou het toevoegen van aandelen FuelCell Energy bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, rekenen wij geen commissie. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 externe handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.

Waarom beleggen in FuelCell Energy bij DEGIRO?

Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: FuelCell Energy, Nasdaq, Reference for Business, Greentech Media, ExxonMobil

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Begin vandaag nog met beleggen

Ontdek waarom meer dan 2 miljoen beleggers voor ons kiezen.

Start met beleggen

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.