ING
De ING groep is door de jaren heen meermaals van naam verandert. Zo begon de bank in Nederland in 1881 ls staatsbank onder de naam Rijkspostspaarbank. In de jaren twintig moest de bank gered worden door de staat. ieruit ontstond in 1927 een nieuwe bank genaamd Nederlandsche Middenstandsbank (NMB). Later, in 1986, fuseerde e bank met de Postbank en werd hij omgedoopt tot de NMB Postbank groep.
In 1991 fuseerden de NMB Postbank groep en verzekeringsmaatschappij Nationale-Nederlanden. Samen gingen zij verder als de Internationale Nederlanden Groep (ING). In 1995 gingen ook de Britse bank Barings en de Belgische bank Banque Bruxelles Lambert op in de ING. In 1997 is deze Nederlandse bank naar de beurs gegaan. ING noteerde zich aan de New York Stock Exchange (NYSE). Datzelfde jaar startte ING ook haar internationale tak, genaamd ING Direct. Hiermee bieden zij hun diensten aan in het buitenland zonder daar filialen te hebben. Een revolutionair concept waar landen als Frankrijk, Spanje, Italië en zelfs Australië de afgelopen jaren gebruik van kunnen maken.
ING omschrijft haar missie als volgt: 'Positieve veranderingen realiseren door onze expertise, middelen en maatschappelijke positie op de juiste manier in te zetten. Zo bouwen wij voort op een prachtige geschiedenis. In 1881 begon ING mensen te helpen met sparen. We waren de eerste bank die kleine bedrijven vooruit hielp. En dat is waar onze passie ligt, met een toegankelijke, positieve instelling mensen vooruit helpen. Overal en altijd.'
ING business model
ING deelt haar activiteiten op in drie onderdelen. Inputs, Business model en Outputs & Outcome.
Inputs
De inputs zijn onderverdeelt in vier pijlers.
Financiële middelen
Als Nederlandse bank faciliteert ING in de schakeling tussen in-en uitgaand betaalverkeer en transacties.
Netwerk en connecties
Door samen te werken met andere stakeholders, biedt ING begrijpelijke producten, diensten en een geavanceerd IT-platform.
Kennis & Expertise
ING doet onderzoek naar mogelijke innovaties. Hiermee wil het de klantbeleving verbeteren en verder gaan dan het traditioneel bankieren.
Medewerkers
Naast het helpen van haar klanten, zet ING zich bewust in voor de ontwikkeling van haar werknemers. ING heeft momenteel meer dan 56.000 medewerkers in dienst en zet hoog in op training en ontwikkeling van deze medewerkers.
Deze 'inputs', zoals ING het noemt, moeten ervoor zorgen dat zowel de wholesale banking en retail banking goed draaien. Bij de wholesale banking gaat het om transactiediensten, financiële markten en bedrijfsleningen. Aan de retail banking zijde gaat het om bank- en spaarrekeningen, hypotheken en persoonlijke leningen.
Outputs
De 'outputs', zoals ING die formuleert, zijn de gevolgen van bovenstaande 'inputs'. Vier van de vijf output pijlers komen overeen met de input pijlers.
Financiële middelen
ING heeft over 2019 een nettoresultaat geboekt van €4,78 miljard. Netto kernleningen zijn verhoogd met €17,2 miljard en hun netto klantendeposito's met €23,4 miljard.
Netwerk en connecties
Door het bieden van financiële oplossingen en platforms is het aantal klanten gestegen met 6,7% naar 13,3 miljoen.
Kennis & Expertise
De 200 partnerschappen binnen de fintech industrie helpen ING op het gebied van innovatie. Het ‘Thinking forward’ initiatief is hier een voorbeeld van. Met dit initiatief ondersteunen zij klanten in het maken van financiële keuzes.
Medewerkers
In 2019 behaalde ING een score van 70% op de Organisational Health Index score. Deze index is gebaseerd op negen gezondheidselementen die gerelateerd zijn aan prestatie.
Milieu
ING maakt gebruik van de zogeheten ‘Terra Approach’ voor het uitzetten van hun leningenportefeuille van ruim €600 miljoen. Hiermee proberen zij het doel van de klimaatakkoorden van Parijs te behalen.
ING Cijfers
ING heeft in 2019 een winst geboekt van €4,781 miljoen. Dat is een winsttoename van 1,7% ten opzichte van 2018, waar de winst €4,703 miljoen was. Hierbij is het wel van belang om de boete van €775 miljoen in gedachten te houden, die ING in 2018 kreeg van de AFM voor witwassen. Zonder deze boete daalt de winst feitelijk met 11,3%. Q4 van 2019 was voor ING het zwaarst. De winst nam dat kwartaal af met 30,9% ten opzichte van Q4 in 2018. Het klantaantal steeg in 2019 van 830.000 naar 13.3 miljoen. Het totaalaantal retail klanten komt hiermee op 38.8 miljoen.
De koers van het aandeel ING heeft in 2019 onder druk gestaan. De lage rente speelt hierin een rol, maar ook aanpassingen in de MIFID II regelgeving voor Europese banken, zal zijn uitwerking hebben op deze Nederlandse bank. Banken en financiële instellingen zijn verplicht om elke nieuwe klant te controleren. Dit kost uiteraard meer tijd en geld.
Toenmalig CEO Ralph Hamers zei het volgende over 2019: 'Terugkijkend op 2019 zien we een jaar van solide commerciële prestaties ondanks de uitdagende tarieven, geopolitieke onzekerheden en een steeds complexere en veeleisende regelgeving. Het vierde kwartaal van 2019 bleek uitdagend.'
ING aandelen kopen
Wilt u beleggen in ING? Zou het toevoegen van aandelen ING bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Houd daarnaast rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 externe handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in ING bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: ING Nederland