Netflix aandelen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van Netflix en kom meer te weten over dit aandeel.

Koers Netflix

 (
Datum
Tijd

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

De beursgang van Netflix

Netflix (NFLX) kwam in 2003 op de Nasdaq tegen een introductieprijs van $15 per aandeel. Hiermee is bijna $95 miljoen opgehaald. De beursgang vond plaats in de nasleep van het uiteenspatten van de internetbubbel. Het sentiment rond internetbedrijven was slecht en het aandeel halveerde in de maanden na de beursgang.

Het aandeel is ook te koop via de beurs van Xetra en Tradegate. Hoewel, aan de Nasdaq is het dagelijks handelsvolume hoger.

Bedrijfsstrategie en toekomst

Netflix zit in een markt die hard groeit en zich snel ontwikkelt. Hierdoor zit de concurrentie ook niet stil. Afgelopen tijd zijn er verschillende andere streamingdiensten bij gekomen. Bijvoorbeeld Disney+ en introduceerde AT&T, HBO Max, een streamingvariant van HBO. Discovery Inc. introduceerde streamingdienst Discovery+.

In het voorjaar van 2023 fuseerden HBO Max en Discovery+ tot een nieuwe streamingdienst: Max. Het is de bedoeling dat deze onderneming in aantal gebruikers doorgroeit naar 200 of zelfs 300 miljoen en de concurrentie kan aangaan met onder anderen Netflix. Andere grote concurrenten zijn Amazon’s Prime Video en Apple TV.

Vóór 2022 had Netflix moeite om winst te maken met zijn streamingdienst. Om klanten te verleiden een abonnement af te sluiten en ze vervolgens te behouden, blijft een continue stroom van films, series en documentaires van hoge kwaliteit nodig. Dat kost miljarden per jaar.

Netflix richt zich ook volledig op het binnenhalen van zoveel mogelijk nieuwe klanten. Het bedrijf wil dat consumenten op het moment dat ze vrij zijn voor Netflix kiezen en niet voor één van de concurrenten. ‘Winning moments of truth’ noemt het bedrijf dit. Om consumenten te verleiden voor Netflix te kiezen is het continu bezig om zowel het entertainmentaanbod als de technologie te verbeteren. Onlangs is Netflix daarom ook begonnen met het aanbieden van games.

Sinds Netflix begon te investeren in hun streamingdienst, heeft het altijd een oogje dichtgeknepen voor het delen van wachtwoorden. Dit veranderde in 2023, Netflix treedt sindsdien hard op tegen het delen van wachtwoorden. De introductie van het gedeelde betaalde abonnement had een grote invloed op het aantal abonnees, want er kwamen bijna zes miljoen betaalde abonnees bij en de inkomsten namen enorm toe.

Geschiedenis van Netflix

Netflix Inc. is opgericht in 1997. Op dat moment was de DVD, als opvolger van de videoband, net begonnen aan een opmars. Met DVD’s konden mensen thuis films kijken in veel hogere kwaliteit dan daarvoor. Netflix-oprichters Marc Randolph en Reed Hastings kwamen op het idee om DVD’s per post te versturen. Ze testten dit eerst uit door een DVD naar zichzelf te versturen. Deze kwam onbeschadigd aan en dus besloten de ondernemers om hun idee door te zetten.

Het jaar erop lanceerden ze de website. Gebruikers konden DVD’s huren die vervolgens werden thuisgestuurd. In 1999 werd de dienst uitgebreid met een abonnementsmodel. Gebruikers kregen voor een vaste vergoeding per maand de mogelijkheid om onbeperkt DVD’s te huren. Er was geen maximale leentermijn en er waren ook geen boetes voor te laat terugbrengen. Hiermee onderscheidde Netflix zich in klantvriendelijkheid van de traditionele videotheek.

Het bedrijf voegde functies toe zoals kijktips op basis van eerdere keuzes en beoordelingen van gebruikers. Het abonnementsmodel maakte Netflix mede tot een succes en kreeg in 2003 een octrooi. Dat jaar steeg het aantal gebruikers naar één miljoen. Daarna groeide het klantaantal snel door naar vijf miljoen in 2006.

Lancering streamingdienst Netflix

Ondertussen was het gebruik van het internet snel toegenomen. Mede door de opmars van het illegaal downloaden van films en series kwam de verkoop en verhuur van DVD’s onder druk te staan. In de VS piekte de markt voor DVD’s al in 2005. Netflix besloot daarom in 2007 om een on-demand streamingdienst op te zetten voor abonnees. Klanten kregen zo de mogelijkheid om tegen een laag bedrag per maand onbeperkt online films en series te kijken.

Het aantal nieuwe abonnees groeide hierna gestaag verder en bereikte in 2009 tien miljoen. Vanaf 2010 breidde Netflix geleidelijk uit naar markten buiten de VS. Het bedrijf begon in Canada, Zuid-Amerika en de Caraïben en stak in 2012 de Atlantische Oceaan over naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Scandinavië. Nederland maakte in 2013 kennis met Netflix.

Het bedrijf was op dat moment ook begonnen met de ontwikkeling en productie van nieuwe films en series zoals House of Cards en Orange is the New Black. Dit waren grote hits waarmee Netflix de aantrekkingskracht van het abonnement flink vergrootte. Het investeren in grote hoeveelheden unieke content om de abonnementsgroei te bevorderen is nog steeds de kern van de strategie.

In 2017 tikte Netflix de honderd miljoen gebruikers aan. Op dat moment bediende het klanten in bijna tweehonderd landen. Tijdens de coronacrisis versnelde het aantal gebruikers waarna Netflix in 2021 door de grens van tweehonderd miljoen gebruikers ging.

Dividend van Netflix

Netflix heeft nog nooit dividend uitgekeerd en verwacht dit voorlopig ook nog niet te doen.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden, noch is het de bedoeling om beleggingen aan te bevelen. Wees ervan bewust dat feiten kunnen zijn veranderd sinds het artikel oorspronkelijk werd geschreven. Beleggen brengt risico's met zich mee (bijv. prijsvolatiliteit, valuta- of liquiditeitsrisico). Je kan (een deel van) jouw inleg verliezen. Wij adviseren je om alleen te beleggen in financiële producten die aansluiten bij jouw kennis en ervaring. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Markten zijn volatiel en kunnen aanzienlijk fluctueren als gevolg van economische, politieke, regelgevende of andere ontwikkelingen.

Bronnen: Netflix, Nasdaq.com, Yahoo Finance, IndieWire, TechHive, CNN.com

 (
Datum
Tijd

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open gratis een rekening en sluit je aan bij meer dan 2,5 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico’s. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring. Dit is geen beleggingsadvies.

Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

icon_close

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2,5 miljoen klanten en meer dan 100 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.

flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, een buitenlands bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG | Amstelplein 1, 1096HA Amsterdam | Telefoon: +31 20 2613072 | E-mail: klanten@degiro.nl | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch is geregistreerd onder KvK-nummer 82510245. | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB. | flatexDEGIRO Bank AG is een door de Duitse financiële toezichthouder erkende Duitse bank en is geregistreerd bij de Duitse Kamer van Koophandel onder nummer HRB 105687.