Geschiedenis van Netflix
Netflix Inc. is opgericht in 1997. Op dat moment was de DVD als opvolger van de videoband net begonnen aan zijn opmars. Met DVD’s konden mensen thuis films kijken in veel hogere kwaliteit dan daarvoor. Netflix-oprichters Marc Randolph en Reed Hastings kwamen op het idee om DVD’s per post te versturen. Ze testten dit eerst uit door een DVD naar zichzelf te versturen. Deze kwam onbeschadigd aan en dus besloten de ondernemers om hun idee door te zetten.
Het jaar erop lanceerden ze de website. Gebruikers konden via www.netflix.com DVD’s bestellen die vervolgens werden thuisgestuurd. In 1999 werd de dienst uitgebreid met een abonnementsmodel. Gebruikers kregen voor een vaste vergoeding per maand de mogelijkheid om onbeperkt DVD’s te huren. Er was geen maximale leentermijn en er waren ook geen boetes voor te laat terugbrengen. Hiermee onderscheidde Netflix zich in klantvriendelijkheid van de traditionele videotheek.
Het bedrijf voegde functies toe zoals kijktips op basis van eerdere keuzes en beoordelingen van gebruikers. Het abonnementsmodel maakte Netflix mede tot een succes en kreeg in 2003 een patent. Dat jaar steeg het aantal gebruikers naar één miljoen. Daarna groeide het klantaantal al snel door naar vijf miljoen in 2006.
Lancering streamingdienst Netflix
Ondertussen was het gebruik van het internet snel toegenomen. Mede door de opmars van het illegaal downloaden van films en series kwam de verkoop en verhuur van DVD’s onder druk te staan. In de Verenigde Staten piekte de markt voor DVD’s al in 2005. Netflix besloot daarom in 2007 om een on-demand streamingdienst op te zetten voor abonnees. Deze kregen zo de mogelijkheid om tegen een laag bedrag per maand onbeperkt online films en series te kijken. De DVD-bezorgdienst bleef in de Verenigde Staten bestaan en is zelfs nu nog onderdeel van het dienstenaanbod van Netflix
Het aantal nieuwe abonnees groeide hierna gestaag verder en bereikte in 2009 de tien miljoen. Vanaf 2010 breidde Netflix geleidelijk uit naar markten buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf begon in Canada, Zuid-Amerika en de Caraïben en stak in 2012 de Atlantische Oceaan over naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Scandinavische landen. Nederland maakte in 2013 kennis met Netflix.
Het bedrijf was op dat moment ook begonnen met de ontwikkeling en productie van nieuwe films en series zoals House of Cards en Orange is the New Black. Dit waren grote hits waarmee Netflix de aantrekkingskracht van het abonnement flink vergrootte. Het investeren in grote hoeveelheden unieke content om de abonnementengroei te bevorderen is nog steeds de kern van de strategie. Het bedrijf heeft het afgelopen decennium meer dan $15 miljard geleend om investeringen te kunnen doen.
In 2017 tikte Netflix de honderd miljoen gebruikers aan. Op dat moment bediende het klanten in bijna tweehonderd landen. In de coronacrisis versnelde de gebruikersgroei waarna Netflix in 2021 door de grens van tweehonderd miljoen gebruikers ging.
De beursgang van Netflix
Netflix (NFLX) kwam in 2003 op de Amerikaanse beurs NASDAQ tegen een introductieprijs van $15 per aandeel. Hiermee is bijna $95 miljoen opgehaald. De beursgang vond plaats in de nasleep van het klappen van de internetzeepbel. Het sentiment rond internetbedrijven was slecht en het aandeel halveerde de maanden na de beursgang. Daarna begon de koers op te lopen en inmiddels is het bedrijf een paar honderd keer zoveel waard als ten tijde van de beursgang.
Het aandeel is ook te koop via de beurs van Frankfurt (NFC). Hier worden per dag enkele honderden aandelen Netflix verhandeld. Ter vergelijking, aan de Amerikaanse beurs NASDAQ is het dagelijks handelsvolume enkele miljoenen.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Netflix zit in een markt die hard groeit en zich snel ontwikkelt. De verwachting is dat de wereldwijde markt voorlopig nog met tientallen procenten per jaar zal groeien. Hierdoor zit de concurrentie ook niet stil. Afgelopen tijd zijn er verschillende andere grote streamingdiensten bij gekomen. In 2020 lanceerde Disney bijvoorbeeld Disney+ en kwam AT&T met HBO Max, een streamingvariant van HBO. Begin 2021 introduceerde Discovery Inc. streamingdienst Discovery+.
HBO Max en Discovery+ gaan in 2022 waarschijnlijk samen in een nieuw beursgenoteerd streamingbedrijf. Het is de bedoeling dat deze onderneming in aantal gebruikers doorgroeit naar 200 of zelfs 300 miljoen en de concurrentie kan aangaan met onder anderen Netflix. Andere grote concurrenten zijn Amazon Prime Video en Apple TV+.
Met streamingdiensten verdient Netflix nu nog niet echt geld. Het lijdt vooral grote aanloopverliezen. Om aanbieders te verleiden een abonnement af te sluiten en ze vervolgens te behouden, blijft een continue stroom van films, series en documentaires van hoge kwaliteit nodig en dat kost miljarden per jaar. De fusie van Discovery+ en HBO Max moet bijvoorbeeld $3 miljard per jaar vrijmaken om die investeringen te kunnen doen.
Netflix richt zich ook volledig op het binnenhalen van zoveel mogelijk nieuwe klanten. Het bedrijf wil dat consumenten op het moment dat ze vrij zijn voor Netflix kiezen en niet voor één van de concurrenten. ‘Winning moments of truth’ noemt het bedrijf dit. Om consumenten te verleiden voor Netflix te kiezen is het continu bezig om zowel het entertainmentaanbod als de technologie te verbeteren. Onlangs is Netflix daarom ook begonnen met het aanbieden van games.
Het bedrijf gaat door met de grote investeringen. Opvallend is dat dit wel leidt tot een negatieve vrije kasstroom maar niet tot rode cijfers. Dit komt door de manier waarop Netflix boekhoudkundig omgaat met de uitgaven voor de productie van series en films. Het bedrijf smeert die in de resultatenrekening over meerdere jaren uit. Hierdoor is het bedrijf al een aantal jaar winstgevend.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Netflix
Netflix boekte in het derde kwartaal van 2021 een nettowinst van $1,45 miljard. De omzet kwam in het derde kwartaal uit op $7,48 miljard. Dit was ruim 16% meer dan in het derde kwartaal van 2020.
In 2020 zag Netflix het aantal gebruikers met 31% groeien. Dat was voor een deel te danken aan de coronacrisis. Mensen waren door de lockdowns meer thuis waardoor ze vaker besloten om een Netflix-abonnement af te sluiten. Tegelijkertijd had het bedrijf ook last van de crisis doordat veel van de productie stil kwam te liggen en werd uitgesteld.
Doordat er minder werd uitgegeven aan productiekosten had Netflix voor het eerst in jaren wel een positieve vrije kasstroom. De nettowinst kwam in 2020 uit op $2,76 miljard tegen $1,87 miljard in 2019. De winst per aandeel bedroeg in 2020 $6,26. De omzet steeg met 24% naar $25 miljard.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van Netflix
Netflix heeft nog nooit dividend uitgekeerd en verwacht dat dit voorlopig ook niet zal veranderen.
Netflix aandelen kopen
Wilt u beleggen in Netflix? Zou het toevoegen van aandelen Netflix bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Netflix bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Netflix, Nasdaq.com