Historie van Nike
In 1964 richtten de Amerikaanse atletiekcoach Bill Bowerman en zijn pupil Phil Knight het bedrijf Blue Ribbon Sports op. Bowerman was al jaren ontevreden over de sprintschoenen die toen werden gebruikt. In de jaren vijftig was hij daarom begonnen met het ontwerpen van zijn eigen schoenen. Knight was de eerste atleet die deze schoenen uitprobeerde. Bowerman probeerde Amerikaanse schoenenproducenten te overtuigen om zijn ontwerpen in productie te nemen, maar ving jarenlang bot.
In 1964 legde Knight contact met het Japanse Onitsuka. Bowerman ging daarna tijdens de Olympische Spelen die dat jaar in Tokio waren bij het bedrijf langs en maakte afspraken over een samenwerking. In 1967 bracht Onitsuka de door Bowerman ontworpen Tiger Cortez op de markt. Deze hardloopschoen werd geïntroduceerd als de eerste stabiele, comfortabele schoen voor het lopen van lange afstanden. In 1973 werd de schoen door het tijdschrift Runner’s World de populairste schoen in de VS genoemd.In 1964 legde Knight contact met het Japanse Onitsuka. Bowerman ging daarna tijdens de Olympische Spelen die dat jaar in Tokio waren bij het bedrijf langs en maakte afspraken over een samenwerking. In 1967 bracht Onitsuka de door Bowerman ontworpen Tiger Cortez op de markt. Deze hardloopschoen werd geïntroduceerd als de eerste stabiele, comfortabele schoen voor het lopen van lange afstanden. In 1973 werd de schoen door het tijdschrift Runner’s World de populairste schoen in de VS genoemd.
Op dat moment hadden de twee ondernemers de naam Blue Ribbon Sports al ingeruild voor Nike. Het iconische logo dat het bedrijf op alle producten gebruikt hadden ze in 1971 voor 35 dollar laten ontwerpen. Nike stopte de samenwerking met de Japanners en ging zelf schoenen op de markt brengen.
In de jaren zeventig groeide Nike snel uit tot een leidende speler in de markt voor sportschoenen en sportkleding. In 1976 had het al $14 miljoen omzet, aan het eind van dat decennium bedroegen de inkomsten bijna $150 miljoen.
Nike is de decennia daarna blijven groeien. Het feit dat sportschoenen ook populair werden voor dagelijks gebruik droeg daar aan bij. Een voorbeeld van een sportschoen die ook populair werd als normale schoen is de Nike Air Max.
Alleen in de jaren dat de Amerikaanse economie in een recessie zat of de groei terugviel was sprake van een korte hapering in de ontwikkeling van de onderneming. Het bedrijf ging in 2003 door de grens van $10 miljard omzet en brak in 2021 de grens van $40 miljard.
De beursgang van Nike
Nike (NYSE: NKE) ging in 1980 naar de Amerikaanse beurs voor $22 per aandeel.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Nike ontwikkelt, ontwerpt en verkoopt tegenwoordig sneakers, sportschoenen, kleding en sportaccessoires. De producten met het bekende logo zijn in bijna elk land in de wereld te koop. De producten van het bedrijf onderscheiden zich door innovatie. Het bedrijf streeft ernaar om een diepe relatie met zijn klanten te bouwen
Naast het merk Nike is het bedrijf ook eigenaar van basketbalmerk Jordan en Converse. Onder Converse vallen een aantal andere schoenenmerken als Chuck Taylor, All Star, One Star, Star Chevron en Jack Purcell. Het merk Jordan kwam voort uit een samenwerking van Nike met basketbalster Michael Jordan. Bij het uitbrengen van de eerste schoen, de Air Jordan, hielden de NBA regels nog in dat spelers alleen witte sneakers mochten dragen. Omdat Michael Jordan voor de Chicago Bulls speelde, ontwierp Nike de eerste Air Jordans in rood, zwart en wit. De NBA was niet blij en legde Michael Jordan een boete op van 5.000 dollar per keer dat hij de schoenen droeg. Nike was echter bereid om de boetes te betalen en de schoenen te laten opvallen. Ze voorspelden een verkoop van $3 miljoen van de Air Jordan in de eerste vier jaar van de deal. In werkelijkheid draaide Nike alleen al in het eerste jaar een omzet van 126 miljoen dollar uit de schoen. Het aangaan van partnerships is een belangrijk onderdeel van de strategie van Nike. Zo zijn er zogenaamde ‘collabs’ geweest met McDonald’s, Ben & Jerry’s, Billie Eilish en zelfs Hello Kitty.
Nike doet de productie van schoenen niet zelf. Het besteedt die uit aan producenten buiten de Verenigde Staten. Het gaat daarbij om honderden verschillende partijen in veel verschillende landen. Daarnaast heeft Nike licentieovereenkomsten waaronder onafhankelijke partners de producten van het bedrijf mogen produceren en verkopen.
De verkoop doet Nike zowel via distributeurs als via eigen kanalen zoals Nike-winkels en webshops. De eigen verkoop is ondergebracht bij het onderdeel Nike Direct. In het laatste decennium is geleidelijk een steeds groter deel van de omzet uit deze tak gekomen. Bijna 40% van de omzet komt uit deze vorm van directe verkoop.
Nike oprichter Philip Knight heeft nog een flink deel van de aandelen in het bedrijf in handen. Deze zijn ondergebracht in een investeringsfonds dat wordt bestuurd door zijn zoon Travis Knight. Het belang komt neer op ongeveer 15% van de uitstaande gewone aandelen.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Nike
Nike heeft een gebroken boekjaar dat eindigt op 30 juni. In het vierde kwartaal van het boekjaar 2021/2022, boekte Nike $12,2 miljard omzet. Dit was 1% minder dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet werd negatief beïnvloed door de sterke dollar. Als valuta-effecten niet werden meegerekend, groeide de omzet met 3% op jaarbasis.
Om ook een bredere kijk op de cijfers van Nike te geven, kijken wij ook naar de jaarcijfers.
Over het volledige boekjaar 2021/2022 nam de omzet met 5% toe tot $46,7 miljard. De nettowinst steeg met 6% tot $6 miljard. De inkomsten via Nike Direct groeiden met 14%. Dat was een aanzienlijk hogere groei dan die van de inkomsten uit de verkoop via andere kanalen.
Lees hier het volledige jaarverslag
Dividend van Nike
Het dividend dat Nike uitkeert groeit al twintig jaar op rij. In 2022 heeft Nike een nieuw programma voor aandeleninkoop aangekondigd. Het bedrijf zal in de komende vier jaar voor $18 miljard aandelen gaan inkopen.
Nike aandelen kopen
Wilt u beleggen in Nike? Zou het toevoegen van aandelen Nike bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, zijn de commissiekosten van het huis. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Nike bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Nike, Fidelity