NIO aandelen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van NIO en kom meer te weten over dit aandeel.

Koers NIO

 (
Datum
Tijd

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Geschiedenis van NIO

NIO is in 2014 onder de naam NextEV opgericht door de Chinese ondernemer William Bin Li in Shanghai. Nog altijd is hier het hoofdkantoor gevestigd. NIO was één van de eerste startups in China die volledig elektrische auto’s ontwikkelt. In 2016 is de merknaam NIO geïntroduceerd. Dit betekent vrij vertaald ‘de blauwe hemel is in aantocht’ en dat is ook wat het bedrijf uitstraalt. Optimisme over een schone, inspirerende toekomst zonder de luchtvervuiling die veel Chinese steden teistert. NextEV introduceerde in 2016 onder deze nieuwe bedrijfsnaam zijn eerste model, de EP9. Het was een vliegende start, want dit is een van de snelste elektrische auto’s ter wereld. Het statement was duidelijk, het merk kreeg meteen een premiumnaam. Vanaf dat moment stond NIO voor grenzen verleggen, records breken, kwaliteit tonen en de mogelijkheden van elektrisch rijden tonen.

Toen de naam eenmaal was gevestigd met de EP9, is NIO publieksmodellen gaan bouwen. Het richt zich tegenwoordig vooral op betaalbare elektrische middenklasse-auto’s. NIO heeft een duidelijke missie waarmee het zich profileert. Het wil zijn klanten het plezier van het autobezit laten (her-)ontdekken door het maken van inspirerende voertuigen met superieure prestaties, een esthetisch ontwerp en unieke rijeigenschappen. Elektrische auto’s moeten de norm worden.

Beursgang van NIO

Op 12 september 2018 noteerde NIO zich aan de NYSE via American Depositary Shares (ADSs) NYSE: NIO, ISIN: US62914V1061, voor $ 6,26 per ADS, het bedrijf haalde $1,8 miljard op. Dit bood de mogelijkheid om de investeringen die nu eenmaal horen bij experimentele elektrische auto’s te financieren. Begin 2019 volgde een notering in Frankfurt (N3IA.F) via ADR (American Depositary Receipts). Het bedrijf heeft sinds de oprichting nog geen winst gemaakt, maar het vertrouwen is groot. Dit blijkt uit de bereidheid van grotere investeerders, zoals Tencent, om geld in NIO te steken. De Covid-19 pandemie blokkeerde de verkoop en was bijna fataal voor NIO, maar het bedrijf is er daarna goed bovenop gekomen.

De roerige start van NIO is goed te zien aan de brede koersbewegingen. De koers zakte na de introductie, en bereikte een dieptepunt van rond de $1,50 kort voor de coronadip. Toen steeg de prijs in 2020. NIO heeft meegelift met de algemene opleving van duurzame techaandelen, maar de omzetstijging van het bedrijf is beslist ook een sterk argument. NIO profiteert van de nadruk die China legt op batterijtechnologieën, aangezien de investeringen in deze technologie de afgelopen vijf jaar (sinds 2018) met 4000% zijn gestegen.

Bedrijfsstrategie en toekomst

NIO wil groeien door middel van een zo volledig mogelijk aanbod voor zoveel mogelijk mensen, en dus een zo breed mogelijke afzetmarkt. Vooralsnog is die markt alleen China, maar het bedrijf is voornemens om de vleugels ook buiten China uit te slaan. Het heeft inmiddels gespecialiseerde vestigingen en onderzoekcentra geopend in de Verenigde Staten en Europa. Zo zijn er afdelingen in München, Oslo en Oxford. In de Verenigde Staten heeft NIO vestigingen in San Jose, Silicon Valley, waar zij autonoom rijden ontwikkelen en testen.

‘Zorgvrij reizen’ is het motto dat past in NIO’s optimistische kijk op de toekomst. Om zijn duurzame én bereikbare belofte kracht bij te zetten bouwt NIO enkele aanvullende activiteiten uit. Opvallend zijn NIO Life, een modieuze kledinglijn geheel gemaakt van restproducten van de autofabricage, en NIO Power. Dit laatste geeft kopers de gelegenheid de accu’s te leasen, waardoor de auto’s een stuk goedkoper kunnen blijven. Ook zet NIO accuruilstations op. Hier kan men een lege accu in een oogwenk omruilen voor een volle. Dat scheelt kostbare oplaadtijd. Bovendien zorgen de accu’s voor een bijzonder grote actieradius; inmiddels vergelijkbaar met die van fossiele auto’s.

Kwartaalcijfers Q2 2021 en jaarcijfers 2020

Vergeleken met 2019 is de opbrengst van de autoverkopen van NIO over 2020 meer dan verdubbeld naar $2,491 miljard. Er werden 43.728 auto’s verkocht, waarvan alleen al 17.353 in het vierde kwartaal, wat een continu stijgende lijn laat zien (in 2019 verkocht het bedrijf in totaal 20.565 auto’s). Het nettoverlies is gehalveerd tot $784,2 miljoen.

De stijgende lijn is in 2021 doorgezet. In het tweede kwartaal verkocht NIO 21.896 auto’s, een stijging van 127% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. De kwartaalomzet was $1,308 miljard.

NIO is optimistisch over de nabije toekomst en verwacht verdere groei, uitbreiding van het productassortiment en perfectionering van de huidige modellen en service.

Lees hier het jaarverslag van 2020.

NIO en Tesla

NIO wordt wel de Chinese of zelfs ‘Tesla-killer’ genoemd. Vooral de lancering van de EP9 racewagen was een sterk statement, want Tesla heeft geen dergelijke auto, maar is wel gebrand op een snel en flitsend imago. Vanaf 2018 introduceert NIO modellen die vergelijkbaar zijn met Tesla’s, maar goedkoper. Aan concurrentie ontbreekt het dus niet, maar van een bedreiging kan zeker nu nog niet worden gesproken. NIO beperkt zich zoals gezegd vooralsnog tot de Chinese markt. Bovendien lijkt de markt voor elektrische auto’s voorlopig niet verzadigd

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: NIO, Börse Frankfurt, Telegraaf, Yahoo Finance

 (
Datum
Tijd

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open gratis een rekening en sluit je aan bij meer dan 2,5 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico’s. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring. Dit is geen beleggingsadvies.

Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

icon_close

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2,5 miljoen klanten en meer dan 100 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.

flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, een buitenlands bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG | Amstelplein 1, 1096HA Amsterdam | Telefoon: +31 20 2613072 | E-mail: klanten@degiro.nl | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch is geregistreerd onder KvK-nummer 82510245. | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB. | flatexDEGIRO Bank AG is een door de Duitse financiële toezichthouder erkende Duitse bank en is geregistreerd bij de Duitse Kamer van Koophandel onder nummer HRB 105687.