Historie van Salesforce
Wat is Salesforce? Salesforce is een cloudgebaseerd platform voor customer relationship management (CRM). De software geldt als de standaard in de markt. Salesforce.com is in februari 1999 opgericht in Delaware door voormalig Oracle-directeur Marc Benioff, samen met Parker Harris, Dave Moellenhoff en Frank Dominguez. Met financiële steun van Larry Ellison, oprichter van Oracle, en Halsey Minor, oprichter van CNET, ontwikkelde het bedrijf applicatiediensten die organisaties in staat stellen om op eenvoudige wijze klantinformatie op aanvraag te delen. Begin 2000 bood Salesforce.com on-demand CRM-software aan op abonnementsbasis. Bij on-demand software zijn de software, hardware, infrastructuur en het besturingssysteem online vanuit de cloud beschikbaar. Dit zogeheten 'Software as a Service' of SaaS-model heeft voor klanten grote voordelen. Er is immers geen grote initiële investering in software en infrastructuur nodig. De dienst wordt via een abonnement afgenomen. Onderhoud, beheer en updates komen voor rekening van de leverancier, in dit geval van Salesforce.
Cloud computing heeft sinds begin deze eeuw een enorme vlucht genomen en Salesforce is uitgegroeid tot een van de toonaangevende spelers. Waar het bedrijf begon vanuit een klein huurappartement in San Francisco, is het tegenwoordig wereldwijd actief met dochterondernemingen in Europa en Japan. Het biedt een uitgebreide CRM-service aan bedrijven van alle groottes en industrieën wereldwijd. De inkomsten zijn gegroeid van $5,4 miljoen in boekjaar 2001 tot $26,5 miljard in boekjaar 2022. Meer dan 150.000 ondernemingen gebruiken de Salesforce CRM-software voor het beheren en versterken van hun klantrelaties.
De beursgang van Salesforce
Op 23 juni 2004 maakte het aandeel Salesforce zijn debuut aan de New York Stock Exchange (NYSE) onder het toepasselijke symbool CRM. Door de grote belangstelling van beleggers kon Salesforce de prijs verhogen naar $11, vanaf een oorspronkelijke bandbreedte van $7,50-$8,50. Daarmee werd het bedrijf gewaardeerd op $1,1 miljard. Op de eerste beursdag eindigde Salesforce tegen een koers van $17,20. Na een periode van sterke koersstijgingen is het aandeel in 2013 gesplitst in de verhouding 4 voor 1. Sindsdien heeft de beurskoers van Salesforce zijn opmars onverdroten voortgezet.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Doordat steeds meer bedrijven de transitie naar de cloud maken ziet Salesforce de beschikbare markt voor zijn software groeien. Het bedrijf investeert in toekomstige groei door onder meer de relaties met de huidige klanten te versterken. Het ziet aanzienlijke mogelijkheden om de bestaande klantenrelaties te verdiepen door cross-selling en upselling. Naarmate klanten de voordelen van de volledige reeks van Salesforce diensten gaan inzien, wil de onderneming de klantervaring verbeteren met nieuwe producten, functies en functionaliteit en aanvullende abonnementen. Daarnaast wil Salesforce nieuwe klanten werven in nieuwe regio’s. Daarbij blijft het zich richten op bedrijven van elke omvang in de meeste grote markten wereldwijd, hoofdzakelijk via het directe verkoopteam. Het verkoopteam wordt daarom versterkt.
Als onderdeel van de groeistrategie levert Salesforce innovatieve oplossingen in nieuwe categorieën op basis van de behoeften van bestaande en potentiële klanten. Te denken valt aan software op het gebied van analytics, e-commerce, samenwerking, integratie en workforce management. Naar verwachting zal het aantal categorieën dat het bedrijf bedient verder toenemen in de toekomst. Zo introduceerde Salesforce in 2022 zijn nieuwe gezond-- en veiligheidsoplossing ‘Dreampass’, naar de behoeften van klanten. Dreampass helpt bedrijven post-corona veilig terug te keren naar het werk, reizen, het traceren van contacten, en helpt daarnaast overheden, zorgverleners, non-profitorganisaties en organisaties bij de distributie van coronavaccins over de hele wereld.
Salesforce heeft ook Net Zero Cloud geïntroduceerd, dat klanten helpt hun CO2-voetafdruk te analyseren, te rapporteren en bruikbare inzichten te bieden in emissiegegevens om duurzame waarde op lange termijn te creëren. Het bedrijf biedt bovendien oplossingen die speciaal zijn ontwikkeld voor klanten in bepaalde sectoren, zoals financiële dienstverlening, gezondheidszorg en biowetenschappen. Deze oplossingen helpen Salesforce om zijn (potentiële) klantenbestand uit te breiden.
Een ander belangrijk onderdeel van de groeistrategie is het versterken van het partner ecosysteem. Customer 360 is het toonaangevende CRM-platform in de markt. Het biedt de allerbeste apps voor elke fase van de customer journey, van lead tot loyaliteit. Het Customer 360 Platform stelt klanten, onafhankelijke softwareverkopers (ISV) en externe ontwikkelaars in staat om cloudgebaseerde apps te maken, testen en leveren. Deze apps kunnen op de markt worden gebracht en verkocht via de AppExchange, de zakelijke cloud-marktplaats van Salesforce of rechtstreeks door softwareleveranciers. Salesforce blijft investeren in zijn partner-ecosysteem, waaronder deze ISV's en systeemintegrators.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Salesforce
In het eerste kwartaal van het boekjaar 2023 is de omzet van Salesforce uitgekomen op $7,4 miljard. Dat is een toename van 24% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Abonnementen en ondersteunende diensten leverden een omzet op van $6,9 miljard (+24%). De nettowinst daalde van $469 miljoen naar $28 miljoen. Salesforce had minder boekwinsten op investeringen en zag de verkoop- en marketingkosten toenemen.
Gecorrigeerd voor bijzondere lasten kwam de winst per aandeel uit op $0,98, tegen $1,21 in dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. Analisten hadden gerekend op een winst van $0,94 per aandeel.
Salesforce kijkt terug op een sterk boekjaar 2022. De omzet steeg met 25% naar $26,5 miljard. Het bedrijfsresultaat verbeterde van $455 miljoen naar $548 miljoen. Voor bijzondere posten steeg de nettowinst van $4,6 miljard naar $4,7 miljard, ofwel $4,78 per aandeel.
Lees hier het volledige jaarverslag van boekjaar 2021
Dividend van Salesforce
Salesforce investeert nog volop in de groei van de onderneming en betaalt geen dividend.
Salesforce aandelen kopen
Wilt u beleggen in Salesforce? Zou het toevoegen van aandelen Salesforce bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, zijn de commissiekosten van het huis. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €0,50 handlingskosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Salesforce bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Salesforce, crunchbase.