SBM Offshore aandelen kopen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van SBM Offshore, kom meer te weten over dit aandeel of start direct met beleggen.

Koers SBM Offshore

Bent u benieuwd wat volgens analisten het koersdoel van SBM Offshore is? De analistenvisie en nog veel meer informatie over dit aandeel, zoals financiële ratio’s en ESG risk ratings, vindt u op ons beleggingsplatform.

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Historie van SBM Offshore

Tot 2005 maakte SBM Offshore onderdeel uit van IHC Caland. Dat maritieme concern hield zich bezig met het ontwerp, de bouw en exploitatie van materieel, schepen en complete systemen voor de offshore olie- en gasindustrie, de baggerindustrie en de scheepvaartsector. Na 2000 maakte de markt voor gespecialiseerde scheepsbouw een sterke neergang door. Mede omdat er weinig synergie bestond tussen scheepsbouw en de offshore-activiteiten besloot de onderneming om de scheepswerven af te stoten. Begin 2005 waren alle werven verkocht en ging IHC Caland verder onder de naam SBM Offshore NV, vernoemd naar de belangrijkste werkmaatschappij Single Buoy Moorings.

De geschiedenis van SBM en IHC gaat helemaal terug tot 1687, toen de Smit-werven schepen begonnen te bouwen bij Kinderdijk. Deze werven fuseerden in 1943 met onder andere die van Gusto in Schiedam en Verschure in Amsterdam tot de Industriële Handels Combinatie Holland (IHC Holland). In 1959 bouwt Gusto onder een Shell-licentie de eerste boei waarmee een schip op volle zee olie kan laden. In de jaren zestig groeit de vraag naar deze boeien sterk en besluit IHC een aparte dochter op te richten om deze verder te ontwikkelen: Single Buoy Moorings. Eind jaren zeventig ging de scheepsbouw door een crisis en werden er een aantal werven gesloten, waaronder Gusto en Verschure. Daarna, in 1984, ontstaat IHC Caland.

De beursgang van SBM Offshore

Het aandeel SBM Offshore staat genoteerd aan Euronext Amsterdam sinds 11 oktober 1965, eerst onder de naam IHC Holland en later als IHC Caland. Op 2 mei 2005 zijn de aandelen voor het eerst verhandelbaar onder de naam SBM Offshore (AMS: SBMO). ISIN-code van het aandeel is: NL0000360618. Het aandeel is opgenomen in de AMX-index.

Bedrijfsstrategie en toekomst

De activiteiten van SBM Offshore betreffen hoofdzakelijk ontwerp, levering en installatie van drijvende systemen voor de productie, opslag en overslag van ruwe olie. Deze systemen omvatten drijvende productie-, opslag- en overslagsystemen (FPSO’s), drijvende onder verticale voorspanning afgemeerde platforms (TLP’s) en daarmee verbandhoudende faciliteiten. De onderneming bouwt en exploiteert FPSO’s en FSO’s ook voor eigen rekening. Die worden voor lange periodes van vaak wel 20 jaar of langer verhuurd aan oliemaatschappijen.

SBM Offshore was in 1979 de eerste die het leaseconcept in de markt zette. Door de grote voordelen voor olie- en maatschappijen werd deze contractvorm al snel de standaard. Met 15 systemen in bedrijf en nog 5 in aanbouw is de onderneming een van de grootste spelers op dit terrein, naast het Japanse Modec. Ook verkoopt het ‘turnkey’ FPSO’s. De groep heeft geen eigen productiefaciliteiten of werven en besteedt alle productie uit. SBM-ingenieurs zijn wel verantwoordelijk voor het ontwerp en de begeleiding tijdens de bouw. Daarnaast levert SBM Offshore gespecialiseerde diensten voor onderhoud, reparatie en installatie van de systemen. Klanten zijn olieconcerns zoals Shell en ExxonMobil, die de FPSO’s op verhuurbasis inzetten in diepwatervelden.

De huidige hoge olieprijs maakt de winning van diepzeevelden bijzonder lucratief, waardoor de vraag naar FPSO’s snel toeneemt. Er is nog voor tientallen jaren behoefte aan FPSO’s. De vraag naar olie en gas stijgt immers nog steeds en zal naar verwachting pas in 2030 pieken, om in de decennia daarna slechts licht te dalen. De meeste nieuwe systemen worden voor de kust van Brazilië en Guyana ingezet. Het recordorderboek van $29,5 miljard eind 2021 zal de komende 30 jaar inkomsten genereren. Dat is goed nieuws voor de aandeelhouders, want de groeiende inkomsten zal het bedrijf gedeeltelijk naar hun terugsluizen via dividend en het inkopen van eigen aandelen. Daarnaast investeert SBM Offshore fors in de ontwikkeling van drijvende systemen voor offshore windturbines. Deze nieuwe markt ontwikkelt zich snel. Aan de zuidkust van Frankrijk loopt al een proefproject en in 2023 zullen drie systemen van SBM Offshore operationeel zijn. Het bedrijf streeft naar een top-3 marktpositie wereldwijd.

Kwartaalcijfers / Jaarcijfers SBM Offshore

SBM Offshore, met hoofdkantoor op Schiphol en een groot kantoor in Schiedam, is het jaar 2022 goed van start gegaan. De omzet steeg in de eerste helft van $1,07 miljard naar $1,76 miljard. Dat was vooral te danken aan de oplevering van turnkey FPSO’s. Het onderliggende ebitda bleef gelijk op $500 miljoen. Analisten rekenden op $459 miljoen. SBM Offshore verhoogde de ebitda-raming voor heel 2022 van circa $900 miljoen naar ruim $950 miljoen. De meevaller heeft te maken met een verlenging van een leasecontract in Brazilië. SBM Offshore heeft 5 grote FPSO’s in aanbouw en denkt de komende jaren minstens 2 nieuwe contracten per jaar binnen te slepen. Omdat diepwatervelden bij de huidige hoge olieprijzen aantrekkelijk zijn, ziet het bedrijf een sterke vraag naar zijn systemen.

In 2021 presteerde SBM Offshore goed. De omzet steeg met 7% naar $3,7 miljard. SBM rapporteert op zogeheten directional basis, een aparte boekhoudmethode vanwege de leaseconstructies van de schepen. Op deze basis kwam het onderliggende ebitda uit op $931 miljoen, terwijl het bedrijf had gerekend op 'rond de $900 miljoen'. De nettowinst steeg onderliggend met 1% naar $126 miljoen, ofwel $0,69 per aandeel.

Lees hier het volledige jaarverslag.

Dividend van SBM Offshore

SBM Offshore streeft naar een stabiele groei van het dividend. De hoogte van het dividend hangt vooral af van de onderliggende cashflow en liquiditeitspositie. Over de winst van 2021 werd een dividend van $1,00 per aandeel uitgekeerd. Dat was 13% meer dan het jaar daarvoor en het zesde achtereenvolgende jaar van dividendgroei.

SBM Offshore aandelen kopen

Wilt u beleggen in SBM Offshore? Zou het toevoegen van aandelen SBM Offshore bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, zijn de commissiekosten van het huis. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €1,00 handlingkosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.

Waarom beleggen in SBM Offshore bij DEGIRO?

Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: SBM Offshore, Maritiem Nederland

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Begin vandaag nog met beleggen

Ontdek waarom meer dan 2 miljoen beleggers voor ons kiezen.

Start met beleggen

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.