Geschiedenis van Takeaway
Just Eat Takeaway.com, voorheen Thuisbezorgd.nl en Takeaway.com, werd in 2000 opgericht door de huidige CEO Jitse Groen. Zijn idee kwam tot stand toen hij ontdekte hoe moeilijk het was om bij lokale restaurants online te bestellen. Met een snelle groei begon in 2007 begon de expansie in Duitsland, Oostenrijk en België; daarna volgden Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het bedrij profiteerde in 2012 van een investering van €13 miljoen van Prime Ventures, een venturecapitalist. In 2014 ontving Takeaway nogmaals een investering. Dit keer investeerde Macquarie Capital en Prime Ventures €74 miljoen. In augustus 2016 stopte het bedrijf met zaken doen in het Verenigd Koninkrijk, waarbij het zijn portefeuille verkocht aan rivaal Just Eat.
Als onderdeel van een rebranding veranderde Pizza.be in België in 2017 in Takeaway.com. In 2018 nam Takeaway.com het Israëlische maaltijdbezorgbedrijf 10bis over voor €135 miljoen, evenals de lokale Bulgaarse startup BGmenu.com en de Roemeense dochteronderneming Oliveira.ro. In 2019 volgde de overname van Lieferheld, Pizza.de en Foodora in Duitsland van Delivery Hero.
In juli 2019 kondigde Takeaway.com voorstellen aan om ook Just Eat over te nemen. In januari 2020 keurde 80,4% van de aandeelhouders van Just Eat de deal van Takeaway.com goed. Vervolgens gaf op 22 april 2020 ook de Competition and Markets Authority haar onvoorwaardelijk goedkeuring na een onderzoek naar de fusie. Op 11 juni 2020 kondigde het bedrijf de overname van het in de VS gevestigde Grubhub aan, waarbij de deal werd gewaardeerd op $7,3 miljard.
Beursgang van Takeaway
Op 30 september 2016 ging Takeaway naar de beurs. Met de beursgang werd in eerste instantie €328 miljoen opgehaald, waardoor het bedrijf werd gewaardeerd op €993 miljoen. Ongeveer 38% van het totale aandelenkapitaal wordt verhandeld via de beurs. Na een korte flirt met de AMX-index, maakt het bedrijf sinds 23 maart 2020 deel uit van de AEX.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Het bedrijfsmodel van Just Eat Takeaway.com verbindt consumenten met restaurants. Hierbij bestelt en betaalt de consument via de websites of apps een maaltijd. Deze maaltijd wordt vervolgens bij de consument bezorgd of door de klant zelf in het restaurant afgehaald. Voor restaurants biedt Just Eat Takeaway.com toegang tot een bredere consumentenbasis en zorgt het voor publiciteit tegen een relatief lage kostprijs. Restaurants vergroten hierdoor hun bereik. Het bedrijf is voornamelijk gericht op business-to-consumer (B2C), maar Just Eat Takeaway.com heeft ook geïnvesteerd in oplossingen om de zakelijke markt te bedienen. Voorbeelden hiervan zijn Takeaway Pay, 10bis en City Pantry. Op deze manier biedt Just Eat Takeaway.com een alternatief voor de bedrijfskantine. Het bedrijfsmodel profiteert van krachtige netwerkeffecten, wat de groei van bestellingen, restaurants en consumenten versterkt. Bovendien zorgen netwerkeffecten voor een groter operationeel hefboomeffect, waarbij de inkomstengroei doorgaans geen lineaire stijging van de marketing- of overheadkosten vereist, wat op lange termijn leidt tot betere operationele marges. Just Eat Takeaway.com is actief in 23 landen in Europa, Noord-Amerika, Australië en Israël.
Jaarcijfers Takeaway
Op 3 augustus kwam Just Eat Takeaway met cijfers over het eerste half jaar van 2022. Uit de cijfers blijkt dat er tijdens de eerste helft van het jaar minder bestellingen zijn gedaan via voedselbezorger. In Noord-Amerika liep het aantal bestellingen met -10% het hardst terug. Just Eat Takeway wijdt dit aan inflatie en het uitdoven van de coronapandemie (waarin meer mensen nog gebruik maakten van bezorgdiensten). In Noord-Europa liep het aantal bestellingen minder hard terug met -1%.
Nadat Just Eat Takeaway in 2020 het Amerikaanse Grubhub voor $7,3 miljard overkocht, schrijft het nu 3,1 miljard van de bedrijfswaarde in goodwill af. Als reden geeft Just Eat Takeaway aan dat door hogere rentetarieven, marktvolatiliteit en een verlaging van de sectorwaarderingsvergelijkingen komt.
Dividend van Takeaway
Just Eat Takeaway keert op dit moment geen dividend uit.
Takeaway aandelen kopen
Wilt u beleggen in Takeaway? Zou het toevoegen van aandelen Takeaway bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Takeaway bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Takeaway annual report 2020, RTL Nieuws