Tesla aandelen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van Tesla en kom meer te weten over dit aandeel.

Koers Tesla

 (
Datum
Tijd

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Aandelenkoers Tesla (TSLA)

Tesla is sinds 29 juni 2010 genoteerd aan de NASDAQ. De introductiekoers op Wall Street bedroeg destijds $17,00. Ruim tien jaar later, in juli 2020, bereikte de beurswaarde van Tesla een bedrag van $210 miljard. Tesla werd hiermee het meest waardevolle autobedrijf ter wereld. Op 21 augustus 2020 voerde het bedrijf een aandelensplitsing door: voor één ‘oud aandeel’ kregen de aandeelhouders vijf ‘nieuwe aandelen’.

De koers van het aandeel heeft hierdoor veel weg van een groeiaandeel. Beleggers verwachten op termijn dat het bedrijf potentie heeft voor hogere winsten. Maar het is een zeer competitieve markt en Chinese elektrische voertuigen worden door de regering gesubsidieerd, wat ook invloed zal hebben op de inkomsten. Het beleid en de ambitie van het bedrijf zijn dan ook niet gericht op het uitkeren van dividend. Het bedrijf investeert liever in de verdere ontwikkeling en innovatie van haar producten en dienstverlening.

Geschiedenis en oprichting van Tesla

Tesla, Inc. (voorheen Tesla Motors) is een Amerikaanse producent van elektrische auto’s, zonnedaken, energieopslagsystemen voor huizen en elektriciteitsnetten. Het bedrijf exploiteert een wereldwijd netwerk van verkooppunten en een eigen netwerk van oplaadpunten,'superchargers' genoemd. Tesla is vernoemd naar de elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla, die vooral bekend is als de uitvinder van de wisselstroommotor.

De onderneming werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die wilden bewijzen dat concessies niet nodig zijn om elektrisch te rijden én dat elektrische voertuigen zelfs beter, sneller en leuker kunnen zijn dan benzineauto's. In 2004 investeerde Elon Musk een groot bedrag in het bedrijf. Dit fortuin had hij gegenereerd als mede-oprichter van PayPal. Musk leidde de ontwikkeling van de Tesla Roadster en maakte het vervangen van de traditionele benzineauto door elektrische auto’s en vrachtwagens tot Tesla’s corebusiness. De onderneming legt zich ook toe op onbeperkt schaalbare producten voor de opwekking en opslag van schone energie. Deze producten en dienstverlening worden aangeboden onder de productnaam Powerwall.

Tesla’s businessmodel

Tesla heeft als missie de traditionele auto - aangedreven door een verbrandingsmotor – te vervangen door hoogwaardige, elektrische voertuigen. Op deze manier levert het bedrijf een bijdrage aan de wereldwijde energietransitie.

Het eerste door Tesla ontwikkelde voertuig was de Tesla Roadster, een volledig elektrische sportwagen, die tussen 2008 en 2012 op de markt werd geïntroduceerd. Het model had een actieradius van 300 km. De huidige uitvoeringen (model S, model 3, model X, model Y) hebben een actieradius variërend van 420 kilometer tot ruim 613 kilometer. Tesla heeft de ambitie om een grote autobouwer te worden. Dit wil het bedrijf waarmaken door eerst hoogwaardige voertuigen te ontwikkelen. Tesla ontwikkelde zijn Model X met dit doel in gedachten, hun ambitie was om een auto te maken die extra bescherming bood aan de passagiers en beschouwd werd als een luxe en veilige auto. Dit wordt in de VS streng gecontroleerd door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). In 2017 gaf de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie Tesla's Model X de hoogste veiligheidsscore van vijf sterren in elke categorie. Tesla gebruikte de inkomsten van de Model X en ontwikkelde technologie gebruiken voor het produceren van modellen in een lagere prijsklasse (model 3). Hiermee kwam elektrisch rijden binnen het bereik van een grotere doelgroep.

Hoofdkantoor en belangrijke vestigingen

Tesla’s hoofdkantoor is gevestigd in Palo Alto, Californië. Het Europese hoofdkantoor is sinds 2013 gevestigd in Amsterdam. Voor het Europese distributiecentrum heeft Tesla de locatie Tilburg aangewezen. De onderneming beschikt over diverse productiefaciliteiten: in 2015 werd de bouw gestart van een grote fabriek voor de productie van lithium-ion-accu’s in de Amerikaanse staat Nevada. De investering voor deze fabriek bedroeg $5 miljard. Deze ‘Gigafactory 1’ werd in juli 2016 officieel geopend en vanaf januari 2017 rolden de eerste batterijproducten van de band. Andere Gigafactories staan in New York (productie van zonnepanelen en zonnedaken), en in Shanghai (China). Het doel is om op termijn circa 150.000 voertuigen per jaar te produceren in China. Een gigafabriek in de buurt van Berlijn (Duitsland) werd rond 2020 gebouwd en is in maart 2022 operationeel geworden. Het produceert onder andere accu’s en aandrijflijnen voor de nieuwe Tesla Model Y.

Tesla heeft zich als doel gesteld voor 2030 jaarlijks 20 miljoen auto’s te produceren. Ze zijn onderweg, maar ze zijn er nog niet. In 2022 produceerden ze ongeveer 1,37 miljoen elektrische auto’s (47% stijging) en leverden ze 1,31 miljoen auto’s (40% stijging). Een constante uitbreiding van de productiecapaciteit en een vlekkeloos verlopend bouwproces van voertuigen zijn hiervoor vereist. Ook is een toereikende productiecapaciteit van batterijen en accu’s van cruciaal belang. Om aan de productiedoelstellingen te voldoen, voert Tesla een actief overnamebeleid. Het bedrijf neemt toonaangevende batterijenfabrikanten over. Daarnaast werkt het bedrijf hard aan de bouw en de constante uitbreiding van eigen geavanceerde productiefaciliteiten en gigafabrieken. Om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van toeleveranciers, wil Tesla in de Amerikaanse staat Nevada zelf lithium gaan winnen voor zijn batterijfabrieken. Lithium is een belangrijk bestanddeel voor de fabricage van batterijen en accu’s. Tesla’s Chinese gigafabriek in Shanghai is een belangrijk onderdeel van Tesla’s strategie om de verkopen buiten de VS aan te jagen. In China moet Tesla op de markt voor elektrisch rijden onder meer opboksen tegen de Chinese prijsvechter NIO en wereldmerken als BMW en Volkswagen. Ook Mercedes-Benz zetten steeds meer elektrische modellen in de markt.

Dividend Tesla

Vooralsnog keert Tesla geen dividend uit.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden, noch is het de bedoeling om beleggingen aan te bevelen. Wees ervan bewust dat feiten kunnen zijn veranderd sinds het artikel oorspronkelijk werd geschreven. Beleggen brengt risico's met zich mee (bijv. prijsvolatiliteit, valuta- of liquiditeitsrisico). Je kan (een deel van) jouw inleg verliezen. Wij adviseren je om alleen te beleggen in financiële producten die aansluiten bij jouw kennis en ervaring. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Markten zijn volatiel en kunnen aanzienlijk fluctueren als gevolg van economische, politieke, regelgevende of andere ontwikkelingen.

Bronnen: Bloomberg, Financial Daily, NRC, Vehicle Production & Deliveries Tesla Motors Inc, CNN business, Investing.com

 (
Datum
Tijd

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat
spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open gratis een rekening en sluit je aan bij meer dan 2,5 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico’s. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring. Dit is geen beleggingsadvies.

Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

icon_close

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2,5 miljoen klanten en meer dan 100 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.

flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, een buitenlands bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG | Amstelplein 1, 1096HA Amsterdam | Telefoon: +31 20 2613072 | E-mail: klanten@degiro.nl | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch is geregistreerd onder KvK-nummer 82510245. | flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB. | flatexDEGIRO Bank AG is een door de Duitse financiële toezichthouder erkende Duitse bank en is geregistreerd bij de Duitse Kamer van Koophandel onder nummer HRB 105687.