TomTom aandelen kopen

TomTom werd groot met digitale kaarten en navigatiesoftware. Nu de vraag naar navigatiekastjes langzaam opdroogt door de beschikbaarheid van gratis apps zoals Google Maps vindt het bedrijf zichzelf opnieuw uit als aanbieder van hoogwaardige locatiediensten. Bent u er al uit of u aandelen TomTom wilt kopen? Of hebt u ze al en wilt u ze verkopen? Bekijk de koers van het aandeel en ontdek onze lage kosten om te beleggen in TomTom aandelen.

Koers TOMTOM


()

Tijd (15 min. vertraagd)

Bied

Laat

Laatst

Day +/-

Day +/-%

Volume

Open

Hoog

Laag

Slot

ISIN: NL0013332471

Symbool:

Sector:

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactie bedrag:

Transactiekosten:

€0.000

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina

Historie van TomTom

TomTom werd in 1991 opgericht als een bedrijf dat software ontwikkelde voor mobiele apparaten. Het bedrijf maakte bijvoorbeeld software voor lezers van streepjescodes en voor systemen voor het invoeren van orders. In 1994 richtte TomTom zich op software voor PDA’s. Dit waren kleine draagbare computers die vooral werden gebruikt als digitale agenda.

Begin deze eeuw werden geheugenchips snel goedkoper en PDA’s krachtiger. Daardoor werd het mogelijk om software te ontwikkelen waarmee voertuigen een digitale routeplanner kregen. In 2002 lanceerde het bedrijf de TomTom Navigator 1. Dit was een uitbreiding voor bestaande draagbare apparaten.

Al snel realiseerde het bedrijf zich dat er een kans lag om echt iets nieuws te doen en een eigen navigatiekastje op de markt te brengen. Zo lanceerde TomTom in maart 2004 de TomTom Go. Miljoenen automobilisten gingen voortaan een TomTom gebruiken om de weg te vinden in plaats van een papieren kaart of stratenboek. Het navigatiekastje van TomTom werd één van de snelst verkopende elektronische consumentenapparaten ooit.

Na een aantal jaar van grote successen kwam de verkoop van navigatiekastjes onder druk te staan door de opmars van de smartphone. Gratis apps op smartphones werden voor veel mensen een goed alternatief. De omzet en winst van TomTom bereikten in 2007 een hoogtepunt en begonnen daarna af te nemen. Voor TomTom betekende dit het begin van een periode waarin het bedrijf zichzelf opnieuw moest uitvinden.

TomTom zette bijvoorbeeld in op allianties met grote automobielbedrijven. Die bouwen de navigatietechnologie in hun auto’s in. TomTom ging ook andere apparatuur verkopen zoals fietsnavigatie en hardloophorloges. Het kwam ook zelf met apps voor smartphones zoals TomTom Mydrive.

TomTom ging ook locatiediensten aanbieden aan zakelijke klanten. Daarvoor had het de technologie en kennis in handen dankzij de overname van Tele Atlas. Dit was het bedrijf dat de locatiedata verzamelde en kaarten maakte die TomTom gebruikte. Deze overname deed het bedrijf net voor de financiële crisis van 2008.

De beursgang van TomTom

TomTom (NL0013332471) kwam in het voorjaar van 2005 naar Euronext Amsterdam. Bij de beursgang werd €469 miljoen opgehaald. Het bedrijf werd daarbij gewaardeerd op meer dan €1,8 miljard. Het merendeel van de opbrengst ging naar de verkopende aandeelhouders. Dit waren de oprichters van het bedrijf, waaronder Harold Goddijn die nog steeds de bestuursvoorzitter van TomTom is. De eerste handelsdag steeg de koers van het aandeel.

Bedrijfsstrategie en toekomst

Boskalis staat sinds 1971 genoteerd op de Amsterdamse beurs (ISIN: NL0000852580). HAL Holding is al jaren een dominante aandeelhouder van de baggeraar. In 1989 kocht de investeringsmaatschappij 20% van de aandelen. Dat belang is later uitgebreid naar 45,5%.

Bedrijfsstrategie en toekomst

TomTom streeft ernaar om een leidende aanbieder te zijn van locatiediensten en technologieën. Het bedrijf bestaat nu uit twee onderdelen. Allereerst is er de consumententak die nog steeds navigatiekastjes en andere consumentenapparatuur verkoopt. Dit onderdeel wordt geleidelijk steeds kleiner. Het onderdeel Location Technology verkoopt kaarten en andere locatiediensten aan zakelijke klanten.

Location Technology bedient twee klantgroepen: klanten uit de automobielsector en grootzakelijke klanten. TomTom heeft bijvoorbeeld Fiat Chrysler en Ford als klant. Bij de grootzakelijke klanten kan het grote namen als Apple, Uber en telecombedrijf Verizon tot zijn klanten rekenen. Uber gebruikt de data van TomTom bijvoorbeeld in zijn app. Tegelijkertijd voedt Uber TomTom weer met informatie over bijvoorbeeld wegafsluitingen of nieuwe wegen.

TomTom ziet verschillende grote trends in de mobiliteit waar het bedrijf op kan inspelen. Zo is er de wens van overheden en de maatschappij om de verkeersveiligheid te blijven verhogen. Systemen die bestuurders helpen om ongelukken te voorkomen zijn daarvoor een belangrijke ontwikkeling. Voor die systemen zijn de gedetailleerde kaarten van TomTom heel belangrijk. Dat geldt helemaal voor de volgende stap, de ontwikkeling van systemen waarmee auto’s deels of helemaal autonoom rijden. Daarvoor zijn zogenaamde HD-kaarten nodig die TomTom kan maken.

Een ander voorbeeld is de opmars van de elektrische auto. Omdat deze minder ver kan rijden op een lading dan een brandstofauto op een tank hebben bestuurders vaak last ‘range anxiety’. Dat is de angst om met een lege accu te komen staan. De navigatiesoftware van TomTom kan bestuurders vertellen of ze hun bestemming wel of niet kunnen bereiken op het huidige niveau van de accu.

Kwartaalcijfers / Jaarcijfers TomTom

In het derde kwartaal van 2021 had TomTom last van de toeleveringsproblemen in de chipindustrie. Hierdoor stond de autoproductie onder druk en daarmee de inkomsten die TomTom uit de automobielactiviteiten kreeg. De inkomsten uit diensten voor grootzakelijke klanten groeiden wel. TomTom zag de kwartaalomzet met ruim 14% dalen tot €127,5 miljoen. In het kwartaal werd een nettoverlies geleden van €20,8 miljoen.

In 2020 daalde de omzet 25% tot €528,2 miljoen. Vooral bij de consumententak zakten de inkomsten ver terug door de winkelsluitingen als gevolg van de coronacrisis. TomTom leed in 2020 een nettoverlies van €257,6 miljoen.

Lees hier het volledige jaarverslag

Dividend van TomTom

TomTom keert geen dividend uit. Het beleid van het bedrijf is om prioriteit te geven aan investeringen in technologie.

TomTom aandelen kopen

Wilt u beleggen in TomTom? Zou het toevoegen van aandelen TomTom bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op de AScX worden verhandeld, vragen wij de lage vergoeding van €2,00 + 0,03% per aandeel. Kosten variëren voor alle andere beurzen. Bekijk onze tarievenpagina voor meer informatie.

Daarnaast bieden wij een groot aantal andere mogelijkheden om te beleggen op meer dan vijftig beurzen in dertig landen. Ga voor meer informatie naar de pagina beurzen op onze website.

Waarom beleggen in TomTom bij DEGIRO?

Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met onze ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: TomTom

Koers TOMTOM


()

Tijd (15 min. vertraagd)

Bied

Laat

Laatst

Day +/-

Day +/-%

Volume

Open

Hoog

Laag

Slot

ISIN: NL0013332471

Symbool:

Sector:

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactie bedrag:

Transactiekosten:

0.00

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina

backtotop

Begin vandaag nog met beleggen

Ontdek waarom meer dan 2 miljoen beleggers voor ons kiezen.

Start met beleggen

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.