Historie van Twitter
Twitter komt voort uit de podcasting startup Odeo, die in 2004 is opgericht door Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass. Williams en Stone werkten voorheen bij Google. In 2005 kondigde Apple aan dat het ook podcasts aan zijn muziekbibliotheek iTunes zal toevoegen. Hierdoor dreigde Odeo zijn leidende positie op dit terrein kwijt te raken en besloot het tot een strategische koerswijziging. Een van de werknemers van Odeo, Jack Dorsey, was toentertijd bezig met de ontwikkeling van een service die werkte met SMS, waarmee gebruikers makkelijk korte (status)berichten konden delen met vrienden.
Odeo besloot hierop zijn kaarten in te zetten. Noah Glass stelde voor om het platform de naam Twttr te geven. Jack Dorsey had op 21 maart 2006 de eer om de eerste tweet te sturen: ‘just setting up my twttr’. De complete versie van Twitter debuteerde in juli 2006. Williams, Stone en Dorsey zagen wel toekomst in de berichtendienst en kochten het van Odeo. Vervolgens startte het trio het bedrijf Obvious Corp, om Twitter verder te ontwikkelen. Al snel groeide het aantal gebruikers en in april 2007 werd de onderneming omgedoopt tot Twitter Inc. Met financiële steun van venture capital werd het bedrijf verder ontwikkeld. Dorsey was de eerste bestuursvoorzitter van het bedrijf, maar bleek al snel geen effectieve manager. Zo zou hij regelmatig vroeg van kantoor vertrekken om yogalessen te volgen. Hij werd in 2008 door Williams weggewerkt.
Het aantal gebruikers stagneerde in de jaren daarna en Jack Dorsey keerde in 2015 terug om het bedrijf te redden. Twitter had te maken met veel concurrentie van andere sociale media en de snelgroeiende populariteit van nieuwe rivalen als Snapchat en TikTok. Die laatsten kwamen met veel innovaties. Zo was TikTok succesvol met kortdurende video’s en bood Snapchat zijn gebruikers filters om foto’s te bewerken. Ondertussen was de enige belangrijke ‘innovatie’ bij Twitter de verdubbeling van het aantal toegestane tekens in een tweet.
Toch slaagde Twitter onder leiding van Dorsey erin om meer gebruikers naar het platform te trekken. Het aantal actieve gebruikers steeg in de periode 2015-2020 met gemiddeld 20% per jaar. Dorsey blijft echter veel kritiek oogsten van aandeelhouders. Zo viel zijn besluit om een halfjaar in Afrika te verblijven om daar de mogelijkheden van de bitcoin te verkennen niet in goede aarde. De CEO annuleerde zijn verhuisplannen. Ook was hij part-time bestuursvoorzitter. Veel tijd was Dorsey kwijt aan het door hem opgerichte betaalbedrijf Square. In 2020 eiste hedgefonds Elliott dat Dorsey zou opstappen. Na de belofte van een sterkere gebruikersgroei mocht hij toch blijven. Eind 2021 kondigde hij alsnog zijn vertrek aan. De hoogste technologiebaas van het platform, Parag Agrawal, volgt hem op. Dorsey blijft nog wel aan als commissaris tot zijn termijn in mei 2022 afloopt.
De beursgang van Twitter
Het aandeel Twitter (US90184L1026) is sinds september 2013 genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). De beursgang was een groot succes: op de eerste beursdag eindigde de koers op $44,90, bijna het dubbelde van de introductiekoers van $26 per aandeel. Twitter haalde met de beursgang $1,8 miljard op en werd daarmee gewaardeerd op $31 miljard.
Bedrijfsstrategie en toekomst
Bij zijn aantreden kondigde de geboren en getogen Indiër Parag Agrawal direct een grote reorganisatie aan. Teams worden niet langer georganiseerd rond de functies die medewerkers uitoefenen, maar op basis van het product waar ze aan werken. Daarmee hoopt de kersverse topman de innovatiekracht binnen Twitter te verbeteren, waar het daar voorheen aan schortte. Wat betreft de ontwikkeling van nieuwe features en producten liep het bedrijf hopeloos achter op de concurrentie. Ook onder de motorkap is er veel veranderd sinds Agrawal’s aantreden. Zo is het bedrijf overgestapt op de cloud, waar de berichtendienst voorheen op eigen servers draaide.
De strategie is vooral gericht op het aantrekken van nieuwe gebruikers. Twitter streeft tegen eind 2023 naar 315 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, tegen 217 miljoen eind 2021. De gebruikersgroei moet leiden tot een omzet van minstens $7,5 miljard. Dat was in 2021 $5,08 miljard. Onder meer met audiochatrooms en nieuwsbrieven probeert Twitter nieuwe gebruikers aan te trekken. Het discussieplatform is vooral afhankelijk van merkadvertenties, maar wil zich meer gaan richten op lucratievere advertenties die de consument rechtstreeks tot kopen aanzetten. Wat dat betreft kunnen de veranderingen bij Apple de resultaten negatief gaan beïnvloeden, zo waarschuwde Twitter bij de publicatie van de jaarcijfers over 2021. Gebruikers van het besturingssysteem iOS van Apple moeten in de toekomst expliciet toestemming geven om gevolgd te worden in hun internetgebruik. Daardoor is er minder data voor gerichte advertentiecampagnes. Twitter probeert de impact van de privacyveranderingen bij Apple te verzachten, zo liet topman Agrawal weten.
Kwartaalcijfers Twitter
In het vierde kwartaal van 2021 kwam de omzet uit op $1,57 miljard, een toename van 22% vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. Daarbij stegen de advertentie-inkomsten met 22% naar $1,41 miljard. Met de verkoop van Twitter-data en andere activiteiten verdiende het bedrijf $154 miljoen, een toename van 23%. De nettowinst daalde van $222 miljoen naar $182 miljoen.
Over heel 2021 steeg de omzet met 37% naar $5,08 miljard. Het voor bijzondere posten aangepaste bedrijfsresultaat kwam uit op $273 miljoen, tegen $177 miljoen in 2020. Per aandeel verdiende Twitter $0,28, tegen een verlies het jaar daarvoor.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van Twitter
Twitter keert geen dividend uit. Wel koopt het bedrijf regelmatig eigen aandelen in, om op deze manier geld naar de aandeelhouders terug te sluizen. Bij de publicatie van de jaarcijfers 2021 kondigde Twitter aan voor $4 miljard aan eigen aandelen in te kopen.
Twitter aandelen kopen
Wilt u beleggen in Twitter? Zou het toevoegen van aandelen Twitter bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Twitter bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Twitter, britannica.com