Vinci aandelen kopen

Bekijk hieronder de aandelenkoers van Vinci, kom meer te weten over dit aandeel of start direct met beleggen.

Koers Vinci

Bent u benieuwd wat volgens analisten het koersdoel van Vinci is? De analistenvisie en nog veel meer informatie over dit aandeel, zoals financiële ratio’s en ESG risk ratings, vindt u op ons beleggingsplatform.

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

+/- +/-%
YTD

1D

1W

1M

3M

6M

1Y

3Y

5Y

Naam Laatst Verschil Valuta

Historie van Vinci

De geschiedenis van het Franse bouw- en concessieconcern Vinci voert terug naar de negentiende eeuw. Het bedrijf werd in 1899 opgericht door de ingenieurs Alexandre Giros en Louis Loucheur als Société Générale d’Entreprises (SGE). Na de fusie met GTM Group in 2000 werd de naam omgedoopt tot Vinci.

De eerste concessies betroffen elektriciteitsnetwerken. Groepsmaatschappijen van Vinci bouwden stuwdammen en namen de exploitatie van transmissie- en distributienetten op zich. Ook tramlijnen en regionale spoorwegen werden in concessie gegeven. Later werd het bedrijf ook actief met water- en rioolnetwerken. In 1890 werd GTM (Grands Travaux de Marseille) opgericht voor de aanleg en exploitatie van het rioleringsstelsel in Marseille.

Het concessie-bouwmodel, dat aan het succes van Vinci ten grondslag lag, is een typisch Frans systeem. Het lag aan de basis van de ontwikkeling van verschillende grote Franse bouwondernemingen die in de 20e eeuw groeiden onder invloed van de verstedelijking en de uitbreiding van vervoers- en energiesystemen. Met de aanleg van infrastructuur leverde Vinci een bijdrage aan het economisch succes van Frankrijk. Door de opkomst van de eerste auto’s ontstond er voor Vinci een nieuwe omvangrijke markt, namelijk de aanleg, onderhoud en exploitatie van autowegen.

De eerste autowegconcessie in Frankrijk die Vinci wist te bemachtigen was de Cofiroute in 1970, nadat de Franse regering een beroep deed op particuliere ondernemingen om de achterstand van het land bij de aanleg van autowegen in te halen. Daarna kwamen de parkeergarages, omdat het aantal auto's in de stadscentra te groot werd om op straat te worden geparkeerd. Vervolgens bouwden de groepsmaatschappijen van Vinci een reeks grote bruggen en tunnels in concessie, waaronder de Prado Carénage-tunnel in Marseille, de tweede brug over de Taag in Lissabon en de Confederation-brug in Canada.

Concessies werden vervolgens toegepast op stadions, waaronder het Stade de France, dat in recordtijd werd gebouwd om in 1998 het wereldkampioenschap voetbal te organiseren. Naast de concessieprojecten hebben de dochterondernemingen van Vinci hun activiteiten in alle segmenten in de bouwsector in Europa en daarbuiten uitgebreid naar engineering, productie en projectmanagement.

Na een reeks overnames is Vinci tegenwoordig 's werelds grootste concessie- en bouwbedrijf. Ongeveer 80% van de inkomsten zijn afkomstig uit Europa. De onderneming controleert meer dan de helft van de tolwegen in Frankrijk via haar voornaamste concessies ASF, ESCOTA en Cofiroute. De groep bezit ook luchthavens over de hele wereld, die meer dan 275 miljoen passagiers vervoeren, waaronder ANA in Portugal en Gatwick in het Verenigd Koninkrijk. De groep heeft twee bouwdivisies: Vinci Construction en Vinci Energies. De concessie-activiteiten zijn zeer winstgevend en genereren ongeveer 60% van het bedrijfsresultaat, tegenover 40% voor de bouwpoot.

De beursnotering van Vinci

Vinci is genoteerd aan de beurs van Parijs en opgenomen in de Franse hoofdgraadmeter CAC 40 en de Eurostoxx 50. Het aandeel handelt onder het symbool DG en ISIN-nummer FR0000125486. Circa driekwart van het aandelenkapitaal is in handen van institutionele beleggers, waaronder het investeringsfonds van oliestaat Qatar. Door de jaren heen is Vinci een goede belegging gebleken. In de periode 2012-2021 is koers met 175% gestegen, terwijl de CAC 40 met 126% is gestegen.

Bedrijfsstrategie en toekomst

Met talrijke overnames in vooral het buitenland voert Vinci al jarenlang een vrij agressieve expansiestrategie. Hierdoor is het concern inmiddels actief in ongeveer 120 landen en behaalt het 47% van zijn omzet buiten Frankrijk. De onderneming blijft voorlopig op het overnamepad en zoekt naar versterking van de tolwegen- en luchthavenconcessies. De toename van het luchtverkeer maakt de luchthavenconcessies tot een interessante groeimarkt. Daarnaast wil Vinci de concessie-activiteiten uitbouwen in de duurzame energiesector, waaronder de exploitatie van wind- en zonneparken. Ook de bouwtak blijft expanderen. In 2021 werd Cobra IS (de energiedivisie van het Spaanse bouwbedrijf ACS) overgenomen. Daarmee is Vinci beter gepositioneerd om grote energieprojecten in Europa en Latijns-Amerika aan te nemen. Verder blijft de bouwdivisie zich vooral richten op grote infrastructuurprojecten wereldwijd.

Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Vinci

Vinci is hard geraakt door de coronacrisis omdat het verkeersvolume op de tolwegen en de aantallen passagiers op de luchthavens fors kelderden. Maar in de eerste helft van 2022 laat het bedrijf weer een mooi herstel zien. Zo zijn de volumes op de tolwegen weer tot boven het pre-coronaniveau gestegen. Ook de luchthavenconcessies presteren beduidend beter. De omzet van Vinci steeg in de eerste helft van 2022 met 26% naar €28,5 miljard, mede dankzij de bijdrage van overnames. Op eigen kracht werd de omzet met 12% opgevoerd. De ebitda kwam uit op €4,5 miljard, tegen €3,1 miljard in dezelfde periode van 2021. Dat impliceert een margeverbetering van 13,9% naar 15,9%. Onder de streep boekte Vinci een halfjaarwinst van €1,9 mrd, ofwel €3,34 per aandeel.

Na een slecht coronajaar veerden de resultaten van Vinci in 2021 weer op. De omzet kwam uit op €49,4 miljard. Dat was 14% meer dan het jaar daarvoor. De ebitda-marge steeg van 13,7% naar 16,0%. Het nettoresultaat verdubbelde ruimschoots naar €2,6 miljard, ofwel €4,51 per aandeel.

Lees hier het volledige jaarverslag.

Dividend van Vinci

Vinci staat bekend om zijn stabiele en royale dividenduitkeringen. Over 2021 werd het dividend met 42% opgevoerd naar €2,90 per aandeel. Dat komt neer op een pay-out ratio van 64%.

Vinci aandelen kopen

Wilt u beleggen in Vinci? Zou het toevoegen van aandelen Vinci bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, zijn de commissiekosten van het huis. Houd wel rekening met valutakosten, connectiveitskosten en €1,00 handlingkosten per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.

Waarom beleggen in Vinci bij DEGIRO?

Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: Vinci

 (
Datum
Tijd

Open een gratis account en beleg met real-time koersen en aandelen gerelateerd nieuws.

Prestaties

Periode +/- +/-%
1W
1M
6M
YTD
1Y
5Y

Kosten calculator

Transactiekosten

0,00

Externe handlingskosten

0,00

Connectiviteitskosten

0,00

Valutakosten

0,00

Kosten DEGIRO

0,00

Schatting bied-laat spreadkosten

0,001

Totale kosten

0,00

1. De bied-laat spreadkosten ontstaan uit het verschil waarvoor een product kan worden gekocht en verkocht. Om deze kosten te schatten hebben wij binnen de verschillende producttypes een selectie gemaakt op basis van bepaalde criteria. Middels deze selectie en het vastleggen van de spread op verschillende tijdstippen zijn we tot gemiddelde waardes gekomen. Dit zijn impliciete kosten, zijn niet afkomstig van DEGIRO en worden niet als zodanig van uw rekening afgeschreven.

Voor een overzicht van alle beleggingsmogelijkheden en bijbehorende kosten, bekijk onze tarievenpagina.

Sector gerelateerde aandelen

Naam Laatst Valuta Verschil
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open een gratis rekening en sluit je aan bij meer dan 2 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Start met beleggen

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2 miljoen klanten en meer dan 80 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.