Historie van Volkswagen
Aan de basis van Volkswagen staan de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz. Beiden waren begin jaren dertig bezig met de ontwikkeling van een goedkope auto, naar het voorbeeld van de populaire T-Ford van de Ford Motor Company in de Verenigde Staten. Met een prijs van $450 werd de T-Ford in 1920 betaalbaar voor een grote groep Amerikanen en kwam er een einde aan de periode waarin de personenauto alleen bereikbaar was voor de elite.
In Duitsland ontstond toen ook het idee om een kleine auto voor de massa te produceren: een Volkswagen. Diverse designers brachten in de jaren twintig prototypes naar buiten, onder wie de Hongaarse autojournalist en ingenieur Josef Ganz. Hij ontwikkelde een Volkswagen-prototype met een kevervormige carrosserie, de ‘Maikäfer’. Daarmee was de bijnaam voor de Volkswagen geboren. Ook Ferdinand Porsche, een voormalig technisch directeur van Daimler-Benz, toonde belangstelling voor kleine auto’s. Als freelance designer in Stuttgart kreeg hij in 1931 de opdracht van motorfietsfabrikant Zündapp om een soortgelijk model te ontwikkelen als de Maikäfer.
Door geringe belangstelling van de Duitse bevolking in de kleine auto’s kwam massaproductie nog niet van de grond en bleven de prijzen relatief hoog. Tijdens zijn openingstoespraak op de Autosalon in Berlijn in 1933 kondigde Adolf Hitler, kort na zijn aantreden als rijkskanselier van Duitsland, staatssteun aan voor de motorisering van Duitsland. Hitler wilde niet alleen banen creëren, maar ook de personenauto voor iedereen beschikbaar maken. Dankzij belastingvoordelen en de promotie van de autosport kwam de Duitse automotivemarkt weer tot leven.
In 1934 kreeg Ferdinand Porsche van Hitler de opdracht om een Duitse Volkswagen te ontwerpen. Twee jaar later kwam hij met drie rijdende prototypes, na een geslaagde 50.000-kilometer rijtest. Het Duitse Arbeitsfront (DAF), de door Nazi’s opgerichte vakbondsorganisatie, nam het project vervolgens over om het eigen imago op te poetsen. Op 28 mei 1937 richtte DAF in Berlijn de ‘Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens’ op. Deze onderneming werd op 16 september 1938 hernoemd tot Volkswagenwerk GmbH. Dat jaar begon ook de bouw van de eerste fabriek, in Wolfsburg-Fallersleben. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde de fabriek voertuigen voor het Duitse leger, waaronder militaire versies van de Volkswagen Kever. Na de oorlog werd onder leiding van de geallieerden overgestapt op de productie van personenwagens. De Volkswagen werd een enorm succes en het symbool voor de Duitse wederopbouw. In 1955 rolde het miljoenste exemplaar van de band. In 1950 startte ook de productie van de Volkswagen Transporter, de iconische bestelbus van het concern.
Tegenwoordig is Volkswagen AG een multinational met een waaier aan merken. Naast Volkswagen behoren Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Porsche, Bentley, Bugatti en Ducati tot het concern. Volkswagen bracht zijn vrachtwagendivisie Traton, met merken als MAN en Scania, in 2019 naar de beurs en houdt nog altijd circa 90% van de aandelen. Traton is marktleider in Europa en Zuid-Amerika, en heeft na de overname van Navistar een top-4 positie in de VS. Volkswagen overweegt ook een aparte beursgang voor dochter Porsche, waarmee het geld zou vrijmaken voor investeringen in de elektrificatie van het modellengamma.
De beursgang van Volkswagen
Het aandeel Volkswagen maakte op 7 april 1961 zijn debuut aan de beurs van Frankfurt, na gedeeltelijke privatisering van het concern. De beursgang kon op veel belangstelling rekenen. Op de eerste handelsdag schoot de koers omhoog naar DM (Duitse mark) 750, ruim het dubbele van de introductieprijs van DM 350. Volkswagen AG introduceerde in 1986 ook preferente aandelen met ticker VOW3. In tegenstelling tot de gewone aandelen (ticker: VOW en ISIN: DE0007664005) hebben de preferente aandelen geen stemrecht. De preferente aandelen zijn goed verhandelbaar en opgenomen in de Duitse hoofdindex DAX. De gewone aandelen zijn grotendeels in vaste handen en hebben daardoor een geringe liquiditeit.
Bedrijfsstrategie en toekomst
De Volkswagen Groep zet vol in op de elektrificatie van zijn modellen. De markt voor auto's met traditionele verbrandingsmotoren zal volgens het bedrijf in de tien jaar tot 2030 met 20% krimpen en zal daarmee op gelijke hoogte komen met de elektrische automarkt. Tegen die tijd bestaat de helft van het modellengamma van Volkswagen uit stekkerwagens. Daarnaast denkt het Duitse concern dat autonoom rijden zich tot een massamarkt ontwikkelt. Tegelijkertijd zullen meer mensen geen auto meer bezitten maar als dienst gebruiken. Deze markt voor ‘Mobility as a Service’ neemt toe van minder dan $10 miljard naar meer dan $100 miljard, onder meer gedreven door het gebruik van robotaxi’s. Volkswagen wil ook in deze nieuwe markten een leidende positie innemen en investeert daardoor grote bedragen in elektrische auto’s, software en digitalisering.
Zo maakt het concern in de periode 2022 tot 2026 ongeveer €52 miljard vrij voor investeringen. De investeringsimpuls moet ervoor zorgen dat de onderneming in 2025 ’s werelds grootste producent van elektrische auto’s is. De snelle overschakeling naar elektrische auto’s moet dankzij schaalvoordelen en het gebruik van standaardplatforms voor diverse e-modellen hogere winstmarges opleveren. De hogere toegevoegde waarde van elektrische auto’s vergeleken met benzine- en dieselauto’s komt de winstgevendheid op termijn ook ten goede, zo denkt Volkswagen. Over twee tot drie jaar is het margeverschil tussen traditionele en e-auto’s al overbrugd. In 2025 moet de operationele marge uitkomen op 8-9%, tegen 8% in 2021 en nog slechts 6% in 2015.
Kwartaalcijfers / Jaarcijfers Volkswagen
Volkswagen is 2022 goed van start gegaan. In de eerste drie maanden van het jaar steeg de omzet met 0,6% naar €62,7 miljard. Het aangepaste bedrijfsresultaat kwam 76% hoger uit, op €8,4 miljard. Exclusief eenmalige meevallers van in totaal €3,5 miljard is sprake van een lichte winststijging van 4%. Onder de streep verdubbelde de nettowinst naar €6,7 miljard. Voor de rest van het jaar is het concern voorzichtig gestemd. Het verwacht een negatieve impact van de Oekraïne-oorlog op de autoverkopen en wijst ook op de problemen in de toeleveringsketen, waaronder aanhoudende chiptekorten.
Ook in 2021 had Volkswagen last van het tekort aan halfgeleiders. De autoverkopen zakten daardoor met 6% naar 8,6 miljoen. Het elektrische offensief heeft wel effect, want de verkoop van elektrische modellen verdubbelde bijna naar 452.900 stuks. Volkswagen is met een aandeel van circa 25% de grootste producent van elektrische auto’s in Europa. Een betere productmix en prijsverhogingen resulteerden ondanks de volumedaling in een hogere omzet van €250,2 miljard (+12,3%). Het operationele resultaat voor bijzondere posten verdubbelde bijna naar €20 miljard, waarmee de marge verbeterde van 4,8% naar 8,0%. De nettowinst kwam uit op €15,4 miljard, een toename van 74,8% vergeleken met 2020. Per preferent aandeel steeg de nettowinst van €16,66 naar €29,65.
Lees hier het volledige jaarverslag van boekjaar 2021
Volkswagen aandelen kopen
Wilt u beleggen in Volkswagen? Zou het toevoegen van aandelen VW bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op de beurs Xetra worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €3,90 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Volkswagen bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Volkswagen, Historiek.net.