Historie van Vopak
De geschiedenis van tankterminaloperator Koninklijke Vopak N.V. begon al ruim vierhonderd jaar geleden. De oudste voorloper ontstond in 1616, toen in de VOC-tijd een groep Amsterdamse goederendragers zich ging organiseren in het samenwerkingsverband Blauwhoedenveem, dat het vervoer van scheepsladingen vanuit de pakhuizen naar de stad regelde. De naam was afgeleid van de blauwe hoeden waaraan de dragers te herkennen waren. Uit dit samenwerkingsverband ontwikkelde zich geleidelijk een coöperatie die zich specialiseerde in de opslag, bewaring, bewerking en aflevering van koopmansgoederen, en het lossen en laden van schepen. Het Blaauwhoedenveem werd zo één van de rijkste en grootste veembedrijven (opslagbedrijven) van Amsterdam.
In 1857 werd de coöperatie een vennootschap onder firma. In 1878 opende het een vestiging in Rotterdam en breidde ook daar snel uit. In 1967 fuseerde het met het olie- en petroleumopslagbedrijf Pakhuismeesteren en kreeg de naam Pakhoed.
Intussen was in 1839 in Rotterdam de scheepsagentuur en expediteur ‘Stoomvaart Maatschappij De Maas' opgericht, de voorloper van rederij Van Ommeren. Het breidde zijn activiteiten gestaag uit naar zeescheepvaart, binnenvaart, tankopslag, stuwadoorsactiviteiten en distributiecentra. Rond 1990 was Van Ommeren vooral actief in scheepvaart en tankopslag.
In 1998 fuseerden Pakhoed en Van Ommeren. Beide bedrijven waren gespecialiseerd in de opslag van ruwe olie, petroleumproducten, chemicaliën en plantaardige oliën, en hielden zich bezig met tankschepen en andere transportdiensten. Van Ommeren was ook nog actief in het vervoer van zware ladingen (Dock Express Shipping) en Pakhoed met de distributie van chemische producten (Univar). Na de fusie ging de combinatie verder onder de naam Vopak (Koninklijke Vopak NV).
De fusie kwam niet zonder slag of stoot tot stand. De Europese Commissie vond dat het samengaan van zoveel tankopslag zou leiden tot een te sterke marktpartij. De twee fusiepartners boden daarop aan om een aantal opslagactiviteiten af te stoten, waaronder de terminals in de Rotterdamse Botlek. In Rotterdam behield het bedrijf nog wel zijn enorme Europoort terminal, met een capaciteit van bijna vier miljoen kubieke meter. Na het afstoten van terminals gaf de Commissie alsnog goedkeuring aan de fusie. Ton Spoor, sinds 1996 lid van de Raad van Bestuur van Pakhoed, werd de eerste topman van Vopak.
Vopak kende een moeizame start. Er bestond weinig overlap tussen de tankopslag en de chemische distributie van Pakhoed. De onderneming genereerde te weinig geld om de groeiambities van beide activiteiten te ondersteunen. Univar, de chemische tak, werd uiteindelijk afgesplitst en daarmee nam Vopak afscheid van zo'n 80% van haar omzet. Vopak focust zich sindsdien op specifieke terminals in grote energieknooppunten voor intercontinentale productstromen, terminals die wereldwijd groei faciliteren voor de aardgas- en LNG-markten, en industriële en chemieterminals in Amerika, het Midden-Oosten en Azië.
De beursgang van Vopak
Het aandeel Vopak is sinds de fusie in 1999 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Ticker VPK, ISIN-code: NL000943249. Vopak is onderdeel van de AMX (Midkap Index).
Bedrijfsstrategie en toekomst
Klanten van Vopak zijn overwegend ondernemingen uit de chemische en olie-industrie, voor wie Vopak producten opslaat. Vopak verdient geld aan de verhuur van de opslagtanks, het overpompen van de vloeibare producten van en naar de tanks en het toevoegen van componenten of mengen van producten. Het percentage olie dat Vopak opslaat neemt gestaag af. Van Vopaks meer dan zeventig terminals zijn er nog tien specifiek voor olie. Koninklijke Vopak verdient tegenwoordig vooral aan de opslag van chemicaliën en gassen. Het idee is om het aantal gasterminals verder uit te breiden. Dat geldt ook voor LNG (Liquefied Natural Gas) en biobrandstoffen. Vopak ziet clusters van terminals op strategische plekken als de kern van zijn overgebleven olieactiviteiten. Op deze hubs in Rotterdam, Singapore en Fujairah [Verenigde Arabische Emiraten] komen alle distributiestromen samen. Met deze opslagfaciliteiten is Vopak de grootste onafhankelijke aanbieder ter wereld. Een vergelijkbaar beursgenoteerd bedrijf is er niet.
Kwartaalcijfer / jaarcijfers van Vopak
De cijfers over het eerste kwartaal van 2022 waren beter dan voorzien, dankzij positieve valuta-effecten, een autonome groei van 2,5 procent, goede prestaties in Amerika en groei van het aantal projecten. Het onderliggende operationeel resultaat (EBITDA) over de eerste drie maanden van dit jaar kwam uit op €213,1 miljoen, een goede prestatie, mede gezien de moeizame huidige marktomstandigheden voor olieopslag in Nederland, nog verergerd door sancties tegen Rusland. De omzet was €324,1 miljoen, tegen €300,1 in Q1 van 2021.
Net als 2020, was het boekjaar 2021 uitzonderlijk voor Vopak. De coronapandemie veroorzaakte hoge volatiliteit en minder behoefte aan olieopslag. Desondanks is Vopak erin geslaagd hier goed weerstand aan te bieden en kon het betere cijfers presenteren dan over 2020. Het operationeel resultaat bedroeg €827 miljoen, tegenover €780 miljoen over 2020. De omzet bedroeg €1,22 miljard tegenover €1,19 miljard over 2020.
Lees hier het volledige jaarverslag.
Dividend van Vopak
Het dividend over 2021 was €1,25 per aandeel, een stijging van 4% vergeleken met het dividend over 2020. Het dividendbeleid van Vopak gaat uit van een contant jaardividend waarbij 25% tot 75% van de netto winst wordt uitgekeerd. Het bedrijf streeft een stabiel tot groeiend dividend na. De afgelopen jaren keerde Vopak rond 45% van de winst aan zijn aandeelhouders uit.
Van fossiele naar groene brandstof
olieopslag is nog steeds een belangrijke activiteit. Dat heeft nadelen voor de koers van het aandeel, omdat veel beleggingsfondsen duurzaam gaan beleggen en bij hun selectie letten op criteria als milieu en CO2-uitstoot. Alle beursgenoteerde bedrijven met activiteiten in de fossiele industrie, zoals naast Vopak ook Shell, Fugro, SBM Offshore en Boskalis, hebben te maken met verkoop van hun aandelen door duurzame fondsen. Vopak probeert zijn activiteiten in olie verder te verkleinen, en investeert daarentegen juist in waterstof en CO2-opslag. Gasunie, HES International en Vopak gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een importterminal voor groene ammoniak als waterstofdrager. De bedrijven hebben hiertoe een samenwerkingsovereenkomst getekend. Met deze samenwerking spelen zij in op de wereldwijd groeiende behoefte aan de import en opslag van groene energie. Het is de bedoeling dat de terminal op de Maasvlakte vanaf 2026 operationeel zal zijn. Met dit nieuws hoopt Vopak uiteraard beter te voldoen aan de criteria van duurzame beleggers, zodat ze het aandeel weer zullen gaan kopen.
Vopak aandelen kopen
Wilt u beleggen in Fugro? Zou het toevoegen van aandelen Fugro bijdragen aan de diversificatie van uw portfolio? Voor alle aandelen die op Euronext Amsterdam en Brussel worden verhandeld, rekenen wij de lage commissie van €2,00 per transactie. Bekijk onze tarieven voor meer informatie.
Waarom beleggen in Vopak bij DEGIRO?
Wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement beperkt. Heeft u nog geen beleggingsrekening bij DEGIRO? Open dan gratis en volledig online een rekening.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Vopak, Euronext, Stringfixer, NRC