Omdat de vraag naar en de populariteit van vleesvervangers toeneemt, neemt ook de concurrentie toe. Bedrijven vechten voor een plekje in de schappen van supermarkten en op het menu van restaurants.
Tivall was een van de eerste die de markt betrad. Een Nederlands voorbeeld van een dergelijk bedrijf dat de vleesindustrie wist te verstoren met haar alternatieven is De Vegetarische Slager. Met hun louter plantaardige producten, die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn, hebben zij veel media-aandacht weten te genereren. Tegelijkertijd bewegen ook reeds gewaarborgde merken uit de vleesindustrie mee met deze trend. Deze bedrijven beschikken al over geavanceerde supply chains en infrastructuur. Zijn de nieuwe spelers in de industrie daardoor overgewaardeerd? Of wordt de oude garde omvergeworpen?
De industrie van de vleesvervangers
Er is veel discussie over de omvang van deze industrie en de groeiprognoses. Sommige analisten schatten dat de waarde wereldwijd tussen $10 en $40 miljard ligt. Jeffries-analist Simon Powell schat dat vleesvervangers momenteel minder dan 1% van de gehele vleesindustrie van $1,4 biljoen uitmaakt, maar tegen 2040 zou kunnen groeien tot wel 9%. De groeiprognose blijft positief. Amerikaanse gigant Beyond Meat heeft recent enkele bekende restaurantketens aan zich weten te binden. In het derde kwartaal van 2019 was 55% van de omzet afkomstig uit de detailhandel en 45% uit de horecasector, waarbij deze tweede sector elk kwartaal belangrijker werd.

Maar het is niet allemaal goed nieuws. De Canadese restaurantketen, Tim Hortons, heeft onlangs besloten om Beyond Meat-producten van de menu's te schrappen. Dit vanwege teleurstellende belangstelling van klanten. Ook de Burger King-restaurants, die Impossible Foods 'Impossible Burger’ verkopen, bieden dit nu aan tegen een gereduceerd tarief vanwege een dip in de verkoop.
Plantaardig vlees in Nederland
Ook in Nederland heerst de trend van plantaardig voedsel. Een van de meest bekende Nederlandse voorbeelden is De Vegetarische Slager. In 2018 is dit bedrijf overgenomen door Unilever. De Vegetarische Slager biedt een verscheidenheid aan producten aan, te vinden in menig Nederlandse supermarkt. Inmiddels leveren zij ook aan restaurants in 17 landen. Het traditionele vleesmerk van Unilever, Unox, verkoopt zelfs in samenwerking met De Vegetarische Slager, vegetarisch gehaktballetjes. Ook leveren ze vegetarische hamburgers aan Burger King. De hamburgergigant gebruikt deze voor de vleesvrije burger genaamd Rebel Whopper. Eind 2019, hebben 2.500 Burger King-restaurants in 25 Europese landen de Rebel Burger toegevoegd aan hun menu.
Groeiende concurrentie
Merken, zoals Mora, Nestlé, Beckers, The Kraft Heinz Company, Kellogg en bijvoorbeeld Tyson bewegen ook mee. Tyson, de grootste vleesproducent in de VS, heeft bijvoorbeeld kenbaar gemaakt de concurrentie aan te willen gaan op het gebied van vleesvervangers. Met meerdere merken exporteert Tyson al producten naar ruim 100 landen over de hele wereld. Ze produceren daarvoor ook in Azië en Europa. Alleen al in de VS produceert het 1 op de 5 pond kip, rundvlees en varkensvlees. Hoewel bekend om traditionele vleesproducten, lanceerde Tyson in juni 2019 haar merk met vleesvervangers genaamd Raised & Rooted.
Voor de IPO van Beyond Meat in mei 2019, had Tyson een belang van 6,5% in het bedrijf. Tyson CEO Noel White, zei onlangs dat het logischer was voor het bedrijf om zelf verdere mogelijkheden te ontwikkelen vanwege de reeds bestaande infrastructuur, contacten en minimale investeringen van Tyson om snel te kunnen opschalen, dan om een bedrijf zoals Beyond Meat te kopen.
Beyond Meat tegen Tyson
Voor sommigen is Beyond Meat het top-of-mind merk als het gaat om vleesvervangers vanwege haar vroege toetreding tot deze specifieke markt en haar spraakmakende beursprestaties. Sommige analisten suggereren echter dat meer gevestigde bedrijven, zoals Tyson, een concurrentievoordeel hebben vanwege hun gevestigde supply-chain, infrastructuur en financieringsmogelijkheden.

Wat is de vergelijking van deze bedrijven op financieel gebied? In het derde kwartaal van 2019 was de omzet Tyson bijna 120 keer hoger dan de omzet van Beyond Meat. Bovendien had Beyond Meat in dat kwartaal een netto-inkomen van $4,10 miljoen en waar dat bij Tyson $369 miljoen was. Ook de marktkapitalisatie van Tyson overtreft die van Beyond Meat aanzienlijk, met ongeveer $30,97 miljard, vergeleken met $7,21 miljard, gemeten op 31 januari 2020.

Wat denkt u dat er gaat gebeuren? Zullen bedrijven zoals Beyond Meat en De Vegetarisch Slager in staat zijn om de huidige vleesindustrie uit te blijven dagen en gevestigde merken zelfs van de troon te stoten in deze concurrerende markt? Of maken ze geen kans tegen de huidige grootmachten?
Beleggen in vleesvervangers
Wilt u beleggen in vleesvervangers? Of u nu kiest voor Beyond Meat, Tyson of een ander beursgenoteerd bedrijf, wij maken het u gemakkelijk met ons gebruiksvriendelijke platform. Met de ongelooflijk lage tarieven, blijft de impact van transactiekosten op uw rendement ook nog beperkt.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Bloomberg, Yahoo Finance, Reuters, Beyond Meat, Tyson, The Vegetarian Butcher, NPR