De cijfers van de eerste helft van 2019 lieten zien dat de verkoop van iPhones gedaald is met 14,9% ten opzichte van hetzelfde tijdsbestek in 2018. Historisch gezien is de verkoop van iPhones goed voor meer dan de helft van de inkomsten van Apple. Voor het eerst in zeven jaar is dit niet het geval: slechts 48,29% van de inkomsten van Apple waren te danken aan iPhones. Hoewel de iPhone-verkopen van Apple dalen, wil dit niet zeggen dat het bedrijf niet winstgevend is. Binnen de eerdergenoemde periode zag Apple een stijging van de totale netto-omzet van 1,02%.
Inkomsten naast de iPhone
De omzet via de verkoop van Mac computers steeg met 5% en maakt 10,82% van de omzet van Apple uit. Producten die in deze categorie zijn opgenomen, zijn onder andere MacBook Air, MacBook Pro, iMac (Pro) en Mac mini.
Wearables en (huis)accessoiresIn deze categorie zijn producten opgenomen zoals opladers, hoesjes, AirPods en de Apple Watch. Met een groei van 36,5%, toonden wearables en (huis)accessoires de meeste groei binnen de categorieën van Apple. Samen representeren zij 10,27% van de omzet.
iPadOok iPads zagen een groei van 15,5%, ofwel 9,33% van de omzet. In 2010 werd de eerste iPad geïntroduceerd. Momenteel zijn er vijf modellen van de iPad beschikbaar.
Met 21,29% verzorgen de diensten van Apple het grootste gedeelte van de omzet van Apple, na de iPhone. Binnen de eerste helft van 2019 groeide deze sector met 15,9%. Voorbeelden van diensten van Apple zijn onder meer de App Store, Apple Music, iCloud, Apple Pay, Apple Care en Apple News. Ook de, op 20 augustus 2019 geïntroduceerde, creditcard genaamd Apple Card, valt onder deze categorie. Een percentage van het geld dat wordt uitgegeven met de kaart, wordt door Apple zelfs teruggestort op de in Wallet app, gekoppeld aan desbetreffende kaart. Tot slot lanceerde Apple ook een eigen streamingdienst, genaamd Apple TV +. Deze dienst wordt eind 2019 verwacht.

Glas half vol
Zelfs in China, waar de grootste markt voor smartphones zich bevindt daalt de verkoop van de iPhone. Opbrengsten uit andere Apple producten zijn echter wel gestegen in China, met zelfs 17%. Onlangs bracht Apple de iPhone 11 uit. Ze presenteerden nieuwe functies, zoals een camera met twee lenzen, nachtmodus en nieuwe toestelkleuren. Het instapmodel van de iPhone 11 kost $ 699. Dat is $ 50 minder dan de iPhone XR die vorig jaar uitkwam. Deze prijsdaling kan een manier zijn waarop Apple probeert iPhones toegankelijker te maken voor een groter publiek. Het is te vroeg om te zeggen hoe de lancering van de iPhone 11 de iPhone-inkomsten van Apple zal beïnvloeden. Het is in ieder geval duidelijk dat Apple nieuwe inkomstenstromen genereert, door nieuwe producten zoals de Apple Card en Apple TV +. Het bedrijf blijft positief. Zelf geven ze aan een omzet tussen $61 en $64 miljard te verwachten voor het vierde kwartaal van 2019. Ze geloven succesvol minder afhankelijk te worden van één enkel product.
Investeren in Apple
Apple lanceerde zijn IPO voor het eerst in december 1980 op de NASDAQ voor een prijs van $22 per aandeel. Tegenwoordig kost een Apple aandeel ruim $200. Deze maand bereikte Apple een record toen zijn marktkapitalisatie de grens van $1 triljoen overschreed.
Als u wilt investeren in Apple, kunt u dit doen via het DEGIRO-platform.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Houdt u er rekening mee dat gegevens na het schrijven van dit artikel veranderd kunnen zijn. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: Apple, Reuters, Bloomberg, FT