Bedrijven die maaltijdbezorgdiensten bieden die het meest zijn verhandeld via ons platform en hun consolidatie-inspanningen.

Consolidatie in de online voedselbezorgindustrie

Vóór smartphones was het ongekend om vanaf je telefoon een ​​restaurantmaaltijd te bestellen om deze thuis te laten bezorgen door een derde partij. De tijden zijn echter veranderd en de onlinediensten rondom het bezorgen van eten zijn geëvolueerd. In 2019 had de relatief nieuwe voedselbezorgingssector een geschatte waarde van $107,44 miljard. De huidige verwachtingen van Businesswire, zijn dat deze sector in 2023 $154,34 miljard zal beslaan.

Er zijn veel fusies en overnames geweest bij bedrijven die zich bezighouden met het bezorgen op afroep. Afgelopen twee jaar zijn een aantal spraakmakende deals gesloten. In dit artikel bespreken we de bedrijven in deze sector die het meest zijn verhandeld via ons platform en hun consolidatie-inspanningen.

Meest verhandelde online maaltijdbezorgers

Nu online maaltijdbezorgdiensten dit jaar bijzonder relevant waren vanwege de gevolgen van de COVID-19-pandemie, kijken wij naar de meest verhandelde bedrijven die maaltijdbezorging aanbieden. Deze bedrijven werden het meest verhandeld tussen 01.01.20 en 17.07.20:

1. Alibaba

Alibaba is het moederbedrijf van Ele.me, wat zich vertaalt naar ‘Heb je honger?’. Ele.me is opgericht in 2008 en uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van maaltijdbezorging in China.Alibaba is the parent company of Ele.me, which translates to ‘Are you hungry?’. Ele.me was founded in 2008 and has grown to be one of the biggest food delivery players in China.

Alibaba nam Ele.me in april 2018 over in een deal die een waardering van $9,5 miljard impliceerde. Vóór de overname bezat Alibaba al ongeveer 43% van de stemgerechtigde aandelen van het bedrijf. De overname zou in overeenstemming zijn met het ‘New Retail Initiative’. Het doel van dit initiatief, aangekondigd in de brief van CEO Jack Ma aan aandeelhouders uit 2017, is om online en offline bedrijven te integreren en te focussen op maatwerk voor klanten.

De markt voor maaltijdbezorgdiensten in China is de grootste ter wereld met een geschatte waarde van $85,4 miljard in 2019. Hiervan hebben Ele.me en rivaal Meituan Dianping 90% van het marktaandeel in handen. Ook Meituan Dianping is beursgenoteerd en wordt ondersteund door Tencent.

Alibaba meldde dat de omzet van Ele.me in vergelijking met het jaar ervoor met 8% daalde met betrekking tot de resultaten van het eerste kwartaal van 2020. Het bedrijf meldde dat dit te wijten is aan de massale sluitingen van restaurants en lokale kooplui in deze periode om de verspreiding van het coronavirus in China tegen te gaan.

2. Uber

Vijf jaar na de oprichting van Uber werd in 2014 Uber Eats gelanceerd als Uber Fresh. Een jaar later werd het concept omgedoopt tot Uber Eats. Uber Fresh was aanvankelijk geïntegreerd in de Uber-app, maar kreeg in 2015 een aparte app.

De belangrijkste inkomstenbron van Uber is de ritdienst. Tijdens de pandemie zijn echter de inkomsten uit maaltijdbezorging voor het bedrijf belangrijker geworden. In de resultaten van het eerste kwartaal van 2020 meldde Uber dat het aantal maandelijkse boekingen van autoritten voor de eerste keer daalden als gevolg van maatregelen tegen het coronavirus. Deze verliezen werden echter gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van 52% in de bruto bestellingen van maaltijdbezorging op jaarbasis. De netto-inkomsten voor Uber Eats stegen met 121%, goed voor ongeveer 16% van de totale netto-inkomsten van Uber.Five years after Uber was founded, Uber Eats was launched in 2014 as Uber Fresh. It was rebranded a year later as Uber Eats. Uber Fresh was initially integrated into the Uber app but released a separate app for Uber Eats in 2015.

Om de bezorgdienst uit te breiden deed Uber in mei 2020 een bod op Grubhub Inc. Dit is een vooraanstaande Amerikaanse bezorgdienst voor levensmiddelen. In haar poging tot overname werd Uber echter verslagen door Just Eat Takeaway. Uber kondigde in juli 2020 aan dat het in plaats daarvan Postmates zal overnemen voor $2,65 miljard in een ‘all-stock transactie’.Uber’s main source of revenue comes from its ride-hailing service, but revenue from food delivery has become more significant for the company during the pandemic. In its Q1 2020 results, Uber reported that quarterly bookings from ride-hailing customers declined for the fist time ever due to implications of the coronavirus. However, these losses were partially offset by a 52% surge in food delivery gross bookings year-over-year. Net revenue for Uber Eats increased by 121%, accounting for around 16% of Uber’s total net revenue.

Postmates is opgericht in 2011 en is één van de grote spelers in de Amerikaanse industrie voor voedselbezorgdiensten. Naast het bezorgen van maaltijden van afhaalrestaurants, bezorgt Postmates ook producten uit onder andere supermarkten, apotheken en slijterijen. De overname van Uber zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 worden afgerond.In furthering its delivery efforts, Uber had made an offer in May 2020 to acquire Grubhub Inc., a prominent American food delivery service, but was beat out by Just Eat Takeaway. Uber announced in July 2020 that it would instead be acquiring Postmates for $2.65 billion in an all-stock transaction.

3. Just Eat Takeaway.com

Just Eat Takeaway is ontstaan ​​toen Just Eat uit het Verenigd Koninkrijk fuseerde met de Nederlandse online maaltijdbezorgdienst Takeaway.com.

Begin 2020 werd opgemerkt dat de gefuseerde onderneming 23 dochterondernemingen had, waarvan de meeste in Europa. Daarnaast staan ook Canada, Australië en Latijns-Amerika op de lijst. Meer recentelijk, in juni 2020, kondigde Just Eat Takeaway aan dat het de beursgenoteerde Grubhub zou kopen voor $7,3 miljard.

Deze deal stelt Just Eat Takeaway in staat om via Grubhub ook in de Verenigde Staten actief te zijn. Volgens de aankondiging van Just Eat Takeaway hierover, zal dit 's werelds grootste online maaltijdbezorgbedrijf buiten China creëren.

Alibaba, werd met haar Ele.me, de meest verhandelde maaltijdbezorger.

Beleggen via DEGIRO

Wij willen beleggen voor iedereen toegankelijk maken. Dat doen we middels de unieke combinatie van een gebruiksvriendelijk beleggingsplatform en ongekend lage tarieven. Voor meer informatie kunt u terecht op onze tarievenpagina.

Wij bieden u toegang tot een van de grootste beleggingsuniversums, met een zeer ruim aanbod aan producten en beurzen. Dit kan u helpen uw risico te beïnvloeden door een goed gespreide portefeuille samen te stellen en uw beleggingen te spreiden over verschillende producttypes, regio's en sectoren. Voor een overzicht van de producten en beurzen die wij aanbieden, kunt u terecht op onze beurzenpagina.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Houdt u er rekening mee dat gegevens na het schrijven van dit artikel veranderd kunnen zijn. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: Bloomberg, Alibaba, Uber, Just Eat Takeaway, Financial Times, Grubhub, Businesswire, Research and Markets, South China Morning Post

Terug

Leer over beleggen met deze 10 lessen

Beleggersacademie academy

Begin vandaag nog met beleggen

Open een gratis rekening invest
backtotop

Begin vandaag nog met beleggen

Ontdek waarom meer dan 2 miljoen beleggers voor ons kiezen.

Start met beleggen

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.