Cyclische aandelen zijn aandelen van bedrijven waarvan de koers sterk meebeweegt met het verloop van de economie. Het gaat doorgaans om bedrijven die niet-essentiële goederen en diensten leveren. Groeit de economie, dan beweegt de koers van cyclische aandelen mee omhoog. Komt de economie in een recessie, dan zie je koersen van cyclische aandelen vaak fors dalen.
Waarom bewegen cyclische aandelen mee met de economie?
Cyclische bedrijven verkopen meestal diensten en producten die we kunnen bestempelen als niet-essentieel. Dit kunnen luxeproducten zoals smartphones en auto’s zijn, diensten uit de reisindustrie, of grondstoffen waar meer vraag naar is wanneer de economie goed draait en er meer producten gemaakt worden.
Voorbeelden van niet-cyclische aandelen zijn bijvoorbeeld Ahold en Unilever. Deze bedrijven zitten beide in de levensmiddelensector. Of het nu goed of slecht gaat met de economie, mensen zullen altijd voedsel nodig hebben. Dit maakt dat de omzet van deze bedrijven minder gevoelig is voor economische schommelingen.
Welke stadia kunnen we onderscheiden tijdens een economische cyclus?
De economie beweegt vaak in een cyclus die begint met een periode van economische groei en daarna overgaat in een recessie. Vervolgens komt er een periode van herstel waarna de cyclus opnieuw begint. We kunnen vier stadia onderscheiden:
- Expansie
- Stagnatie
- Recessie
- Herstel
De cyclus begint met een periode van economische vooruitgang. De economie draait op volle toeren en er is veel vraag naar niet-essentiële producten en diensten. Op een bepaald moment vlakt de economie af en daarmee bereikt de groei zijn piek. De economie stagneert en de rek is eruit. Na deze periode van stagnatie vindt er een krimp van de economie plaats. De vraag naar niet-essentiële producten en diensten neemt in deze periode sterk af. Na een recessie volgt een periode van herstel. Na deze periode begint de cyclus opnieuw.
Er is geen vast recept voor het verloop van een economische cyclus. Na een periode van stagnatie hoeft niet per se een recessie te ontstaan. Er kan ook weer een periode van economische groei ontstaan die uiteindelijk later alsnog overgaat naar een recessie. De stadia die hierboven beschreven staan, zijn daarom een grove schets van hoe de economie op en neer gaat en hoe een economische cyclus werkt
Voorbeelden van cyclische aandelen
Cyclische aandelen vind je in de volgende sectoren:
-
Luchtvaartindustrie en de reissector
Op vakantie gaan, het vliegtuig pakken, een stedentrip of een hotel boeken; het zijn allemaal activiteiten waar meer gebruik van wordt gemaakt als het economisch goed gaat. In tijd van economische achteruitgang gaan we minder vaak op vakantie en geven we minder geld uit aan deze activiteiten.
-
Auto-industrie
Auto’s zijn luxeproducten en de aankoop van een nieuwe auto is voor de meeste mensen een flinke investering. Deze producten worden minder snel gekocht als de economie stilvalt.
-
Grondstof- en chemicaliënsector
Wanneer het economisch minder goed gaat, zijn er minder grondstoffen nodig. Dit komt omdat de vraag naar producten lager is en er dus minder producten geproduceerd worden waar grondstoffen voor nodig zijn.
-
Vastgoed- en bouwsector
Huizen en bedrijfspanden worden meer gebouwd, verkocht en verhuurd in tijden waarin de economie floreert. Gaat het financieel slechter in een land, dan zie je dat vaak direct terug in de bouw, verhuur- en verkoopcijfers van vastgoed.
-
Financiële sector
Wanneer er minder geld in omloop is en er minder leningen worden verstrekt, verdienen banken en andere financiële instellingen minder. De stand van de economie heeft dus gevolgen voor de financiële sector.
-
Technologiesector
Luxeproducten zoals TV’s, laptops en andere elektronicaproducten worden minder verkocht wanneer mensen minder te besteden hebben tijdens een recessie. Veel chipfabrikanten zien hun omzet dan ook dalen omdat hun chips in deze apparaten worden verwerkt.
Vroeg- en laat-cyclische aandelen
Bij cyclische aandelen kunnen we onderscheid maken tussen vroeg- en laat-cyclische aandelen. Een vroeg-cyclisch aandeel reageert vrijwel direct op een schommeling in het economisch klimaat. Een laat-cyclisch aandeel reageert hier pas later op.
Aandelen van bedrijven die luxeproducten en -diensten zoals elektronica, vakantiereizen en auto’s aanbieden/produceren scharen we onder vroeg-cyclische aandelen. Je ziet hier vrijwel direct een af- of toename in wanneer het economisch klimaat omslaat.
Wanneer de economie goed draait komt de bouwsector meestal pas later op gang. Aandelen van bedrijven uit de bouwsector kun je dan ook wel laat-cyclische aandelen noemen. Bouwplannen hebben vaak een lange aanloop. Vandaar dat het even duurt voordat deze op gang komen.
Op het juiste moment in- en uitstappen
Timing is belangrijk bij het kopen van cyclische aandelen omdat ze veel volatiliteit kennen. Op een verkeerd moment instappen kan betekenen dat je aandelen koopt die qua prijs op hun hoogste punt staan in de cyclus. Aan de andere kant kun je ook aandelen oppikken voor een spotprijs op het dieptepunt van een cyclus.
Bij het timen van in- en uitstapmomenten is het belangrijk dat je je verdiept in de branche van de aandelen die je koopt. Hoe beter jij het product of de dienst van het bedrijf kent dat je wil kopen, hoe beter je het juiste koop- of verkoopmoment kunt inschatten van een cyclisch aandeel.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden, noch is het de bedoeling om beleggingen aan te bevelen. Weet dat feiten kunnen zijn veranderd sinds het artikel oorspronkelijk werd geschreven. Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om alleen te beleggen in financiële producten die aansluiten bij jouw kennis en ervaring.