Foto van Wall Street-bord met kerstboom in de achtergrond

Krijgen we een eindejaarsrally dit jaar?

Na een spannend jaar in de aandelenmarkt, hopen alle beleggers hetzelfde: een eindejaarsrally. Als we naar de geschiedenis kijken, is de kans op deze positieve eindsprint groot. Maar wat is een eindejaarsrally precies en hoe realistisch is het dat we er eentje krijgen dit jaar?

Wat is een eindejaarsrally?

De eindejaarsrally is een flinke stijging van de koersen aan het einde van jaar. Dit gebeurt typisch in de laatste vijf handelsdagen van het jaar en de eerste twee van het nieuwe jaar. De term is bedacht in 1972 door Yale Hirsh in de ‘Stock Trader’s Almanac’. Hij zag dat de S&P 500 gemiddeld 1,5% groeide in die zeven dagen van 1950 tot 1971. Dit patroon bleef zich de jaren daarna herhalen. Sinds 1945 was er 75% van de keren een eindejaarsrally in de markt.

Als we kijken naar de laatste vijf jaar, maakten de S&P 500, Dow en Nasdaq Composite allemaal winst aan het einde van het jaar, behalve de Nasdaq Composite in 2021.

YearS&P 500The DowNasdaq Composite
2017-181.1%0.6%1.4%
2018-191.3%1.1%2.1%
2019-200.3%0.3%0.8%
2020-211.0%0.9%0.4%
2021-221.4%2.4%-0.2%

Wat een eindejaarsrally zegt over het nieuwe jaar

Hirsh ziet de eindejaarsrally ook als indicatie voor de markt het komende jaar. Met zijn beroemde woorden “if Santa Claus should fail to call, bears may come to Broad and Wall” zegt hij eigenlijk dat als er geen eindejaarsrally is, het komende jaar niet zo positief zal zijn voor de markt. Broad and Wall is de locatie van de New York Stock Exchange op Wall Street en met beren doelt hij op een bear market

In sommige jaren, zoals 2008 en 2018, was de eindejaarsrally een duidelijke voorspeller van de bull market in het jaar daarna. Maar in andere jaren, zoals 2021, was dit niet het geval. We zagen de S&P 500 met 1.4% groeien aan het einde van 2021, maar in juni dit jaar kwam de index in een bear market terecht met een terugval van 20%. Behalve toeval, is er dus geen bewezen relatie tussen de eindejaarsrally en de prestatie van de markt het jaar daarna.

Oorzaken van een eindejaarsrally

Er is geen duidelijke oorzaak voor een eindejaarsrally, maar er zijn wel wat theorieën:

  • Beleggers kopen vaak aandelen om te anticiperen op een rally in Januari, ook wel bekend als het januari-effect
  • Het kerstgevoel maakt beleggers positief
  • Door eindejaarsbonussen of kerstcadeaus hebben mensen meer geld om te beleggen
  • Aan het einde van het jaar zijn veel professionele beleggers met vakantie, waardoor particuliere beleggers meer invloed hebben. Deze investeerders zijn vaak wat optimistischer
  • Het belastingjaar eindigt 31 december, waardoor sommige mensen voor deze datum nog willen beleggen.

De kans op een eindejaarsrally dit jaar

De eindejaarsrally boost de S&P 500 al sinds 1969 met een gemiddelde van 1.3%. Maar dit is geen garantie voor winst deze oud & nieuw. De S&P 500 daalde al vanaf begin dit jaar, maar is sinds oktober weer aan het stijgen. De beurs maakt zich op voor het beste vierde kwartaal sinds 1999. Volgens Bloomberg is de recente stijging ontstaan doordat de inflatie minder hard gaat en de grootste rentestijgingen achter ons liggen. En dat klopt, de centrale bank van Amerika (FED) en de Europese Centrale Bank (ECB) hebben respectievelijk 14 en 15 december besloten de rentepercentages minder te verhogen dan eerder dit jaar, namelijk met 50 basispunten. Maar FED’s chairman Jerome Powell en ECB-president Cristine Lagarde geven aan dat er in 2023 meer rentestijgingen zullen volgen. En stijgende rentepercentages kunnen de markt op korte termijn sterk beïnvloeden. Dus of de kerstman dit jaar nog naar de beurs komt is de vraag!

Beleggen met DEGIRO

Wij willen beleggen voor iedereen toegankelijk maken. Dat doen we via de unieke combinatie van een gebruiksvriendelijk beleggingsplatform en ongekend lage tarieven. Voor meer informatie kun je terecht op onze tarievenpagina.

Je hebt toegang tot een van de grootste beleggingsuniversums, met een zeer ruim aanbod aan producten en beurzen. Dit kan je helpen je risico te beïnvloeden door een goed gespreide portefeuille samen te stellen en jouw beleggingen te spreiden over verschillende producttypes, regio's en sectoren. Voor een overzicht van de producten en beurzen die wij aanbieden, kun je terecht op onze beurzenpagina.

Open een rekening

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Houd er rekening mee dat de feiten mogelijk zijn veranderd sinds het artikel oorspronkelijk werd geschreven. Beleggen gaat gepaard met risico's. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring.

Bronnen: Reuters, Motley Fool, Seeking Alpha, Corporate Finance Institute, Bloomberg, Wall Street Journal

Terug

Leer over beleggen met deze 10 lessen

Beleggersacademie academy

Begin vandaag nog met beleggen

Open een gratis rekening invest
backtotop

Je beleggingsreis begint hier

Open een gratis rekening en sluit je aan bij meer dan 2 miljoen beleggers op ons gebruiksvriendelijke platform.

Start met beleggen

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico’s. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Wij adviseren je om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij je kennis en ervaring. Dit is geen beleggingsadvies.

We willen mensen helpen om de beste beleggers te worden die ze kunnen zijn. Op ons gebruiksvriendelijke platform vind je een universum aan mogelijkheden en keuzes. Dit neemt drempels weg zodat beleggen iets voor iedereen wordt: beginners of experts. Je krijgt toegang tot een breed scala aan producten op meer dan 50 wereldwijde beurzen, zodat je de vrijheid hebt om te beleggen zoals jij wil. In onze wereld krijg je ook waar voor je geld. Dus, zonder ook maar iets te veranderen aan de hoge kwaliteit, veiligheid en het aanbod van onze diensten, bieden we ongelooflijk lage tarieven. Door jouw beleggingsbehoeftes voorop te stellen, zijn we uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende online brokers van Europa. Meer dan 2 miljoen klanten en meer dan 90 internationale prijzen zijn een bewijs van dit succes.