Vier mediareuzen hebben hun contentbudget gepubliceerd. Ze willen allemaal een rol spelen in de snelgroeiende mediastreaming industrie. The Walt Disney Company, inclusief 21st Century Fox, heeft het grootste contentbudget in vergelijking met concurrenten. Dat terwijl de nummer twee op de lijst, Netflix, een ware revolutie teweeg heeft gebracht in de manier waarop entertainment wordt geconsumeerd. Andere grote spelers die hun contentbudgetten hebben gepubliceerd, zijn CBS Viacom en Apple.

Het begin van iets nieuws
Netflix heeft ons geleidt van de videotheek buiten de deur, met een beperkte selectie aan films, tot eindeloze opties die overal, op elk apparaat en op ieder moment acuut te streamen zijn. Een van de belangrijkste functies van Netflix, is de zo goed als onbeperkte selectie die wordt aangeboden. Slechts 10 jaar geleden was een dergelijke service nog ongehoord. De start van Netflix dateert uit 1997. Makers Reed Hastings en Marc Randolph hadden in Californië (VS) het idee om een online videotheek op te zetten. Aanvankelijk boden ze hun video service aan per post. Abonnees konden kiezen uit een grote catalogus met films en series die naar huis verzonden zouden worden.
In mei 2002 werd Netflix openbaar verhandelbaar via een beursgang (IPO) met een waarde van $1,21 per aandeel. In 2007 lanceerden ze hun nu wereldberoemde online streamingdienst. Gebruikers hoefden niet langer te wachten tot hun dvd per post arriveerde, maar ontvingen deze vrijwel onmiddellijk. Dat was de sleutel tot hun succes. Momenteel, heeft Netflix meer dan 150 miljoen abonnees.
De oude rot in het vak
Waar Netflix staat voor moderne technologie, verzorgt The Walt Disney Company aan de andere kant, al sinds 1923 verhalen. Het begon allemaal met een cartoon genaamd Alice’s Wonderland. Niet lang daarna werd de wereldberoemde Micky Mouse 'geboren' en de rest is geschiedenis. Disney gaf in 1940 voor het eerst aandelen uit (als Walt Disney Productions). Deze werden destijds ‘’over-the-counter’’ verhandeld. In 1957 leidde Goldman Sachs de beursgang van The Walt Disney Company tegen een prijs van $13,88 per aandeel op de New York Stock Exchange. The Walt Disney Company stopt niet bij het ontwikkelen van films en series. Recent hebben ook zij een eigen streamingsdienst aangekondigd. In Nederland is sinds kort een testversie te verkrijgen van Disney +. De nieuwe dienst wordt officieel gelanceerd in november 2019. Het aanzienlijke contentbudget van The Walt Disney Company laat zien dat ze zwaar investeren in de streamingsindustrie.
Enkele kerncijfers
- Juli 2011, was een keerpunt met een controversiële maatregel. De streamingdienst van Netflix ging van gratis (sinds zijn lancering) naar een betaald abonnement. Ze boden twee abonnementen aan, één voor de streamingdienst en één voor de dvd-dienst.
- In 2012 kondigden Disney en Netflix een partnerschap aan. Met deze licentieovereenkomst wordt de content van Disney getoond op het platform van Netflix. Pas in 2016 is deze deal van kracht gegaan.
- Februari 2013, Netflix brengt de eerder ‘Netflix original’ serie uit. De serie genaamd 'House of Cards' was een groot succes. Het succes was de start van vele originele Netflix-series en films.
- Ondertussen stijgt de vraag naar Netflix original content. Vandaar dat het contentbudget van Netflix voor 2019 is opgehoogd naar $15 miljard. Waar dit in 2018 $12 miljard was. De eigen content van Netflix heeft gezorgd voor enorme merkwaarde. Een aantal voorbeelden van de meest succesvolle series zijn: ‘Narcos’, ‘Stranger Things’ en ‘La casa de Papel’.
- Niet lang nadat de deal tussen The Walt Disney Company en Netflix was geactiveerd, kondigde The Walt Disney Company een eigen streamingdienst aan. Voor hun Disney +, hebben ze een opvallend hoog contentbudget van $24 miljard gepubliceerd.
Samenwerking of oorlog
The Walt Disney Company heeft de deal met Netflix verbroken in een openbare oorlogsverklaring. Ze trokken de licentie van de patriarch van streamingdiensten in, om de content via hun eigen dienst te kunnen tonen. Het verbreken van de deal is echter niet zo eenvoudig. In de huidige deal staat dat elke film die tussen januari 2016 en december 2018 is uitgebracht terug moet naar Netflix vanaf ongeveer 2026. Dus het lijkt erop dat Disney en Netflix iets langer moeten samenwerken.
Kerncijfers van Netflix
Netflix is genoteerd op de Amerikaanse NASDAQ, onder de ticker NFLX. De marktkapitalisatie is $129,15 miljard en de koers-winstverhouding (P / E) staat momenteel op 115,68, beide per 27 augustus 2019. De winst van Netflix vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) voor het kwartaal eindigend op 30 juni 2019, was $5,1 miljard. Dit is een toename van 25,53% op jaarbasis. Vergeet hierbij niet dat Netflix sinds de beursgang nog geen dividend heeft uitgekeerd.
Kerncijfers van Disney
The Walt Disney Company staat genoteerd aan de Amerikaanse NYSE, onder de ticker DIS. De marktkapitalisatie is $242,48 miljard en de koers-winstverhouding (P / E) staat momenteel op 24,41, beide per 27 augustus 2019. De inkomsten van Disney vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) voor het kwartaal dat eindigde op 30 juni 2019, was $3,9 miljard. Dit is een daling van 16,37% op jaarbasis.

Andere concurrentie
Hoewel zowel Netflix als The Walt Disney Company grote spelers zijn in deze branche, kunnen we de concurrentie op deze markt niet vergeten. Om te kunnen concurreren met de reuzen in deze markt, zijn CBS en Viacom gefuseerd. Samen vormen zij ViacomCBS Inc. Hierdoor creëren zij een marktwaarde van ongeveer $ 30 miljard. Het contentbudget van ViacomCBS staat momenteel op $ 13 miljard. Ook een andere grote speler, Apple, is van plan om hun streamingdienst genaamd Apple TV in november 2019 uit te brengen. Het gecommuniceerde budget, $ 6 miljard. Andere bedrijven zoals AT&T en Amazon hebben hun contentbudget niet gepubliceerd, maar zullen ook vechten voor marktaandeel in deze snelgroeiende industrie.
Belegt u in een van de mediareuzen?
Beleggers die in 2002 in Netflix hebben geïnvesteerd, zullen daar ongetwijfeld geen spijt van hebben. Bij de beursgang begon het aandeel, zoals eerder aangegeven, op ongeveer $1,20 per aandeel. Bij het schrijven van dit artikel is de aandelenkoers van Netflix al ongeveer $300 per aandeel. Door de aankondiging van Disney + steeg het aandeel van Disney met 12%. Hiermee werd het de beste dag sinds mei 2009. Zou het toevoegen van Netflix, Disney, CBS Viacom of Apple aan uw portfolio helpen om te diversifiëren? Ontdek wat investeren in de streaming-industrie voor uw portefeuille kan doen.
De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Houdt u er rekening mee dat gegevens na het schrijven van dit artikel veranderd kunnen zijn. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Bronnen: FD, Netflix, Bloomberg, MediaPost, Investopedia, Macrotrends, Reuters