Achtergrondinformatie over de industrie van zelfrijdende autos en voorlopers op dit gebied

Vijf bedrijven die vooroplopen in het commercialiseren van zelfrijdende auto's

Zelfrijdende auto's hebben het potentieel om een ​​revolutie teweeg te brengen in het vervoer zoals we dat nu kennen. Zowel gevestigde bedrijven als startups werken hard om dit nieuwe straatbeeld te realiseren. In dit artikel delen wij achtergrondinformatie over deze industrie en de bedrijven die Bloomberg ziet als voorlopers in de "race om zelfrijdende auto’s". Ook bespreken we de eventuele beursprestaties van deze bedrijven en hoe u kunt beleggen in deze industrie.

Potentiële voordelen van autonome voertuigen

Het veilig invoeren van zelfrijdende auto's, brengt potentiële voordelen met zich mee. Hierbij kunt u denken aan minder ongevallen, meer mobiliteit, minder verkeersopstoppingen en minder vervuiling. Vanuit economisch oogpunt voorspelt Intel dat zelfrijdende auto's tegen 2050 een economie van $7 biljoen zouden kunnen vormen.

Complexiteit en kapitaal

De voordelen zijn in sommige opzichten hypothetisch. Toch vinden sommige bedrijven de potentie gegrond genoeg om miljarden dollars te investeren om zelfrijdende voertuigen op de weg te krijgen. De daadwerkelijke realisatie is echter niet eenvoudig. De complexiteit van deze prestatie wordt vergeleken met het op de maan zetten van een persoon. Veel bedrijven hadden aanvankelijk toegezegd om tegen 2020 autonome auto's beschikbaar te hebben, maar deze tijdlijnen bleken te ambitieus. Afgezien van de enorme complexiteit, kan vereist kapitaal problemen opleveren. De industrie van zelfrijdende auto is een van de meest kapitaalintensieve op het gebied van startups. Enkele bedrijven die sinds 2009 aan dit streven werken, rapporteren investeringen van minimaal $14 miljard.

De impact van COVID-19

De COVID-19-pandemie heeft ook nieuwe uitdagingen gecreëerd voor bedrijven die actief zijn in deze sector. Sommigen hebben hun planning nog verder teruggedrongen, omdat de ontwikkeling werd onderbroken om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Bedrijven met minder kapitaal kunnen door de gevolgen van de pandemie financieel in de moeilijkheden komen. Tegelijkertijd heeft COVID-19 de economische meerwaarde voor zelfrijdende voertuigen benadrukt. Nu meer mensen online shoppen, worden er meer leveringen gedaan. General Motors schat dat zelfrijdende voertuigen de kosten van vrachtvervoer halveren.

Leiders op het gebied van zelfrijdende auto’s

Waymo

Volgens Bloomberg is Waymo de voorloper in de race om het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Waymo is in 2009 begonnen als project van Google. In 2016 ging het bedrijf zelfstandig verder als dochteronderneming van Alphabet, het moederbedrijf van Google. De naam Waymo staat voor ‘a new way forward in mobility’ (een nieuwe weg vooruit in mobiliteit).

In tegenstelling tot de concurrentie, heeft Waymo al zelfrijdende auto's op de weg en kunnen bestuurders ritten reserveren door middel van de Waymo One-service. Deze service is momenteel echter alleen beschikbaar in Phoenix, Arizona. Waymo geeft wel aan plannen te hebben om deze dienst in meer steden beschikbaar te maken.

Op dit moment worden Pacifica Hybrid-minibusjes van het merk Chrysler gebruikt in Phoenix. Maar Waymo beperkt zich niet tot één leverancier van voertuigen. Het wagenpark omvat ook aangepaste Toyota Priuses, Lexus SUV's, Jaguar SUV's en een prototype van de auto genaamd 'Firefly'. Daarnaast werkt het bedrijf aan de integratie van zijn zelfrijdende technologie in klasse 8-vrachtwagens.

In maart 2020 haalde Waymo $2,25 miljard op bij private equity-investeerders. Dit was de eerste keer dat het bedrijf financiering ontving die niet afkomstig was van Alphabet. Er werd geen waardering aangekondigd op basis van de financieringsronde. Het bedrijf valt momenteel onder het segment 'Other Bets' van Alphabet, maar John Krafcik, CEO van Waymo, zei onlangs dat afsplitsen van Alphabet een mogelijkheid is in de toekomst.

Aangezien Waymo momenteel een dochteronderneming van Alphabet is, kunt u indirect in het bedrijf beleggen door aandelen van Alphabet te kopen. Deze worden op de NASDAQ verhandeld onder de tickers GOOG en GOOGL. Aandelen die worden verhandeld onder de ticker GOOGL worden gecategoriseerd als Klasse A- en GOOG-aandelen worden gecategoriseerd als Klasse C. Meer informatie over de verschillende klassen vindt u hier.

Cruise

Een tweede leider op het gebied van zelfrijdende auto’s is Cruise. De startup is in 2016 door General Motors overgenomen voor ruim $1 miljard. Cruise heeft ook enkele andere investeerders, waaronder Honda en SoftBank.

Vanuit San Francisco, Californië, ontwikkelt het bedrijf op het moment een service voor het aanbieden van ritten in aangepaste Chevrolet Bolt-elektrische auto's. In januari 2020 presenteerde Cruise ook een elektrische zelfrijdende shuttle genaamd Origin. Deze werd samen met Honda ontwikkeld. In tegenstelling tot sommige andere autonome voertuigen heeft de Origin geen pedalen of een stuur. Hiermee creëren zij extra ruimte voor het eventueel delen van ritten. De kosten voor het maken van de Origin zijn naar verluid de helft van de kosten voor het maken van een conventionele SUV. De lanceringsdata van de ‘rittenservice’ en van de Origin zijn nog niet bekendgemaakt.

Vorig jaar heeft General Motors een stimuleringsplan opgesteld voor Cruise-CEO Dan Ammann. In het geval van een IPO of een verkoop van het bedrijf binnen tien jaar, zal Ammann ongeveer $25 miljoen aan aandelen krijgen. Dit suggereert dat een IPO in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn. In 2019 bedroeg de geschatte waarde van Cruise $19 miljard.

Aangezien Cruise voornamelijk in handen is van General Motors, kunt u in het bedrijf investeren door te beleggen in General Motors. General Motors handelt op de New York Stock Exchange onder de ticker GM.

Argo AI

Een andere grote speler die autonoom rijden probeert te commercialiseren, is Argo AI. Argo AI is in 2016 opgericht door Bryan Salesky, die voorheen werkte bij het bedrijf dat nu Waymo is, en Pete Rander, één van de oprichters van Uber’s project met betrekking tot zelfrijdende auto’s. Ford Motors heeft $1 miljard geïnvesteerd in het bedrijf en in 2019 kondigde ook Volkswagen aan dat het $2,6 miljard zou investeren. Deze tweede investering is onderhevig aan wettelijke goedkeuring. De twee bedrijven blijven concurrenten op dit gebied, maar ze geloven dat door samen te werken, ze "ongeëvenaarde capaciteit, schaal en geografisch bereik kunnen leveren", aldus Jim Hackett, CEO van Ford.

Argo AI heeft geen plannen om een ​​ritdienst of goederenbezorgdienst te lanceren. Bij hen ligt de nadruk vooral op het systeem achter zelfrijdende voertuigen. Het bedrijf werkt samen met autofabrikanten en integreert haar systemen in hun voertuigen. Momenteel test het bedrijf met robot-taxi's en voert het testprogramma’s uit zonder chauffeur in een aantal steden in de VS. Door de samenwerking met Volkswagen heeft Argo AI ook een Europees hoofdkantoor in München. Het bedrijf is van plan om dit jaar al in Europa te testen. De waardering van het bedrijf bedroeg in 2019 ruim $7 miljard.

Argo AI is momenteel niet beursgenoteerd. Hierdoor kunt u op dit moment niet direct beleggen in Argo AI.

Aurora Innovation

Met een sterk team van experts verricht Aurora Innovation, baanbrekende inspanningen op het gebied van de technologie rondom zelfrijdende voertuigen. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Chris Urmson, Sterling Anderson en Drew Bagnell. Urmson was bijna acht jaar een van de leiders van het project voor zelfrijdende auto’s van Google, maar vertrok voordat Waymo afsplitste van Google. Anderson leidde teams die Tesla's Model X en Autopilot ontwikkelden. Bagnell is een voormalig roboticaleraar bij Carnegie Mellon en was Uber's leider op het gebied van autonomie en perceptie. Men kan daarom wel stellen dat deze drie ervaring hebben op het gebied van zelfrijdende auto’s.

Afgezien van de gewichtige oprichters, heeft Aurora ook een aantal grote investeerders. Voorbeelden hiervan zijn Sequoia Capital, T. Rowe Price en Amazon. Het bedrijf heeft ook samenwerkingsverbanden met Hyundai, Volkswagen en Byton, maar heeft als doel dat haar technologie beschikbaar wordt gemaakt voor een breed scala aan autofabrikanten. In 2019 bedroeg de geschatte waarde van het bedrijf $2,5 miljard.

Ook Aurora is momenteel in particulier bezit. Daarom is het vooralsnog niet mogelijk om te beleggen in het bedrijf.

Aptiv

Tot slot wordt ook Aptiv beschouwd als een leider in het commercialiseren van zelfrijdende auto's. Aptiv was voorheen onderdeel van een bedrijf genaamd Delphi Automotive. In 2017 splitste Delphi Automotive zich op in twee afzonderlijke beursgenoteerde bedrijven genaamd Delphi Technologies en Aptiv. Aptiv richt zich niet alleen op technologie voor zelfrijdende voertuigen, maar onder andere ook op geavanceerde veiligheidssystemen, signaal- en stroomoplossingen en gebruikerservaring.

Op dit moment rijden al zelfrijdende auto’s rond met de technologie van Aptiv. In 2018 lanceerde het een aantal zelfrijdende BMW-sedans in Las Vegas die gebruikt kunnen worden om ritten te maken met de Lyft-app. Het bedrijf kondigde in februari 2020 aan dat in Las Vegas de mijlpaal van 100.000 commerciële robot-taxiritten was bereikt. In tegenstelling tot Waymo hebben de zelfrijdende auto's van Aptiv die momenteel in gebruik zijn, nog steeds een veiligheidsbestuurder.

Om haar inspanningen om autonome voertuigen toegankelijker te maken, kondigde Aptiv in 2019 een 50/50 joint venture aan met Hyundai. Deze werd in maart 2020 voltooid. De twee kondigden samen aan van plan te zijn om hun autonome rijplatform beschikbaar te stellen voor aanbieders van robottaxi's, wagenparkbeheerders en autofabrikanten in 2022.

Aangezien Aptiv openbaar wordt verhandeld op de New York Stock Exchange, is het bedrijf verplicht haar financiële verslagen te publiceren. Deze zijn te vinden op de website van het bedrijf. Eind mei 2020 was het bedrijf ongeveer $19,2 miljard waard.

Beursprestaties

Van de drie bedrijven die beursgenoteerd zijn, Aptiv, Alphabet (Waymo) en General Motors (Cruise), presteerde Alphabet het beste gedurende de eerste vijf maanden van het jaar. Eind mei 2020 stegen de aandelenkoersen van Alphabet met ongeveer 7%. Grote technologiebedrijven zoals Alphabet zijn over het algemeen minder hard getroffen dan andere sectoren, zoals de autoindustrie, waaronder Aptiv en General Motors vallen. Volgens ING daalde de autoverkoop in februari 2020 met een recordpercentage van 79%. In dezelfde periode daalden de prijzen voor Aptiv en General Motors met respectievelijk 30% en 20%.

Van de drie bedrijven die beursgenoteerd zijn, Aptiv, Alphabet en General Motors, presteerde Alphabet het beste gedurende de eerste vijf maanden van 2020.
Beleggen via DEGIRO

Wilt u beleggen in een van de in dit artikel genoemde bedrijven? Met een DEGIRO-account kunt u gemakkelijk beleggen via ons bekroonde platform. Voor alle aandelen die op Amerikaanse beurzen worden verhandeld, bieden wij het lage tarief van €0,50 + $ 0,004 per aandeel. Kosten variëren voor andere beurzen. Bekijk onze tarievenpagina voor meer informatie.

Daarnaast bieden wij een groot aantal andere mogelijkheden om te beleggen op meer dan vijftig beurzen in dertig landen. Ga voor meer informatie naar onze pagina producten en beurzen.

De informatie in dit artikel is niet geschreven voor adviesdoeleinden en heeft evenmin als doel om investeringen aan te bevelen. Houdt u er rekening mee dat gegevens na het schrijven van dit artikel veranderd kunnen zijn. Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Bronnen: Bloomberg, Reuters, Waymo, Cruise, Argo AI, Aurora Innovation, Aptiv, Business Insider, Forbes, Business Insider, Investopedia, ING

Terug

Delen

Academy

Account

backtotop
IDEAL
Start vandaag nog met beleggen.
Start vandaag nog
met beleggen.
  • Tegen ongekend lage tarieven.
  • Met uitgebreide tools, mogelijkheden en service.
  • Wereldwijd. Altijd en overal.
  • Veilige structuur.
  • Ongekend lage tarieven.
  • Uitgebreide tools, mogelijkheden en service.
  • Meer dan 50 beurzen, wereldwijd.
  • Veilige structuur.

Partners & providers

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.

Let op:
Beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.